Varför gjorde jag det här?

FritsO

Varför gjorde jag det här?

Inlägg av FritsO »

:'(

Rycktes med i Ubuntu yran! Nu fungerar inget: Inte mitt grafikkort (nVidia) Inte min internet uppkoppling, inte mitt ljudkort....
Detta meddelande måste jag skriva i min gamla  Windows-dator!
Hur ska jag göra för att få drivrutiner installerade i min nya dator...som inte har internet ???
Datorn har låst sig fler gånger under den dag jag har haft Ubuntu 7.10 installerad än den har gjort med XP på 3 ÅR!!!
Jäävla Linux-skit
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Varför gjorde jag det här?

Inlägg av ZX Spectrum »

Hej FritsO och välkommen till forumet.

Ge inte upp än utan ge oss en chans att se till att det fungerar för dig.
Vad har du för internetleverantör? .... och har du bredband med fast ip-nummer?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
FritsO

Inlägg av FritsO »

Jag har Elisa internetleverantör  i Finland (tänkte ett tag springa över till familjen Torvalds och kasta sten på rutan  ;)) Internetuppkopplingen har jag ju nu på min gamla xp-maskin så det hjälper ju inte mycket!!

Kan man inte ladda ner drivrutiner  och installera dom?  Som i Windows??
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

du kan ju i värsta fall ladda ned en äldre version av Ubuntu på windows datorn och installera om - om den gamla förstås funkade ...

eller om du exakt vet vilka drivrutiner du behöver så kan du ju ladda ned dem på Windows datorn och lägga på en USB-pinne och flytta dem den vägen till ubuntu-datorn och installera de enskilda paketen där ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
FritsO

Inlägg av FritsO »

Ok Jag tänker INTE installera Ubuntu på den enda dator som fungerar för tillfället  ;D!

Var ?? hittar jag paketen och går de att ladda ner i Windows och spara på en USB pinne?
Om någon kan hjälpa mig så lovar jag att inte kasta sten på Familjen Torvalds fönster!  :-[
Senast redigerad av 1 FritsO, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har varit med om att installera Ubuntu utan fungerande bredbandsuppkoppling och det var ingen hit.
Felet berodde den gången på att killen jag hjälpte hade fast ip-nummer.
Nästa gång jag laddade live-cd:n så såg jag till att skriva in ip-nummer, subnet-mask och gateway så fungerade uppkopplingen och jag kunde fortsätta installationen.
Sen löste sig resten av sig själv, nästan ;)
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

FritsO skrev: Var ?? hittar jag paketen och går de att ladda ner i Windows och spara på en USB pinne?
Om någon kan hjälpa mig så lovar jag att inte kasta sten på Familjen Torvalds fönster!  :-[
t ex på
http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distribut ... untu/pool/
(med flera underkataloger)

men som sagt - du bör veta EXAKT vad du vill ha ned - plus eventuella beroenden!
går ju att fixa med att du försöker installera fast utan nätverk och skriver ned exakt vad han försöker ladda ned ...

och är väl kanske INTE direkt det sätt man bör göra det på om man är nybörjare  ??? du kan sabba ditt system REJÄLT den vägen också nämligen!

Jag tror det är bättre att du försöker
* starta om datorn med t ex en annan live-cd-skiva om ubuntu inte funkar helt (knoppix-varianter har mycket bra hårdvaruigenkänning),
* ta reda på allt som går att ta reda på vad som sitter i din burk hårdvarumässigt (och hur de prylarna uppfattas av Linux!)
* så kanske vi kan försöka svara bättre vad du bör göra för att få det att funka ...

och du måste inte ha ett enda system på hårddisken, du kan vid installationen välja att ha kvar ditt windows-system också! då får du vid omstarter av datorn välja vilket system som ska dras igång vid bootningen ...
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Tror ändå att haken är internet-uppkopplingen. Installerar man Ubuntu utan uppkoppling så får man en minimerad installation och därmed är det mycket som man inte får med. Kan tänkas att drivrutinerna för t. ex. ljud och grafikkort inte finns med för FritsO hårdvara i den minimala.
Därför tror jag att det är lättare att starta live-cd:n och försöka få igång uppkopplingen därifrån och därefter göra en ominstallation.
Bild
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Ansluter mig till hjälporganisationen. Drivrutiner behöver man ju väldigt sällan installera själv i Ubuntu eftersom de oftast finns antingen inbakade i kärnan eller som moduler till den. Vilken hårdvara fungerar inte? Nividia grafikkort och ljudkort är uppfattat... Något mer? Nvidia-kortet bör du få igång genom att gå in på System/Administration/Hanterare för proprietära drivrutiner i menyn uppe till vänster. Ljudkortet skulle jag behöva lite mer info om för att kunna hjälpa dig med. Fabrikat? Modell?
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"