Intallations problem

Sheveroone

Intallations problem

Inlägg av Sheveroone »

Försökte installera ubuntu. Kom till partitions-editorn, ställde in att den skulle göra en Swap-partition på 2,5 GB, en huvuddisk på 38 GB, och låta resten, 40 GB vara så att jag kunde ha kvar vista där.Tryckte "Fortsätt", Fick felmeddelande om att jag skulle ställa in rotfilsystem(?), vad tusan menas? :(
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Intallations problem

Inlägg av zenbios »

Sheveroone skrev: Försökte installera ubuntu. Kom till partitions-editorn, ställde in att den skulle göra en Swap-partition på 2,5 GB, en huvuddisk på 38 GB, och låta resten, 40 GB vara så att jag kunde ha kvar vista där.Tryckte "Fortsätt", Fick felmeddelande om att jag skulle ställa in rotfilsystem(?), vad tusan menas? :(
din swap kan du nog först o främst ta bort runt 1,5-2g av.
absolut inget som behövs. :) kör själv med 500mb. du gjorde alltså en swap o en huvudisk som du säger,
det är din huvud disk då som behövs, för du behöver en swap partion, och en partioen
där du har mount point som  /    det är din root så att säga.
där installeras ubuntu sen. den andra du gjorde, markera den igen. (38g:aren)
välj edit nere till vänster ändra mount point på den till / bara o kryssa i den sen
att den formateras. sen kan du köra. se till så bara den / är i kryssad. :)
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 21 gånger.
Bild
Sheveroone

Inlägg av Sheveroone »

Ehm,ursäkta mig men...va?? ???förstår inte vad menar sist där... men iallafall, kan inte göra nåt annat än det jag försökt. markerar disken, stller in formateringen, trycker på fortsätt.Behöver jag ha något speciellt filsystem,eller vad?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Inte lätt med alla nya uttryck.  :)

/ är detsamma som root/rotfilsystem. root kan också vara detsamma som administratör.

rotfilsystemet är det filsystem där själva ubuntu och dess program ligger, det är ordnat lite annorlunda mot hur det är i windows och framför allt så har det andra namn. / är alltså det som brukar vara c:\ i win.
Många gånger står det att det är lämpligt med en sparat /home (home-partition). /home motsvara ungefär "Documents and settings" i windows. Fördelen med att ha en separat /home är att alla inställningar till program, plugin till firefox, dokumet, e-post osv finns kvar vid en ev om installation.
När det gäller filsystem så är ext3 det som är förvalt om du låter installationsdisken sköta allt själv. Det finns andra system också, men det finns ingen direkt anledning att joxa med sånt i början.
linux använder en särskild partition till sin växlingsfil, swap. den har dessutom ett eget filsystem.

Jag skulle valt att ha swap 0,5-1 GB, / 10 GB och /home 27 GB. Om du struntar i en separat /home så tar du alltså 37 GB till /. Det finns dock många olika idéer om hur man mest effektivt utnyttjar utrymmet.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Sheveroone

Inlägg av Sheveroone »

Hjäaäalp,alltså. jag känner mig aningen övergiven här,alltså.Installationsprogrammet envisas med att babbla om rotfilsystem.VAD ska jag göra?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

som det står skrevit ovanför. din huvuddisk på 38g som du säger.
markera den under installationen på steg 4 av 7 tror ja det e.
där du ser vart du ska installera-. välj manuell där o markera den disken.
välj edit, ändra mount point eller monterings punkt till    / 
o fortsätt...
Bild
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag har inte installerat Gutsy sedan långt innan BETA, och då använde jag alternate-CDn, så de kanske har ändrat upplägget i installationen från det i Feisty. Om de inte har ändrat upplägget på installationen skall du få upp en sådan här ruta (klicka för större):
[img width=200 height=167]http://ubuntu-se.org/drupal/files/u2/manuell.png[/img]

Där ser du att det på några ställen står /media/sda1 (2 och 4), det är där du någonstans måste välja / istället för /media/sda1.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Sheveroone

Inlägg av Sheveroone »

m-hm..betyder det att jag måste använda hela disken?jag vill ha kvar vista...
Sheveroone

Inlägg av Sheveroone »

Aaarghh!Svara då!(Jag är otålig...)
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Du har ju redan fått svar  :)

Det du ska göra är att markera din 38GB partition och trycka på edit för att sedan sätta mount point till / (detta alternativ finns i rullistan). Sen kryssar du i denna partition för formatering såvida den inte gör det själv vilket den borde. Har du redan skapat partitioner så spelar det ingen större roll, men i annat fall räcker det, som zenbios säger, med 500mb swap.
Sheveroone

Inlägg av Sheveroone »

Ni säger emot varandra.Och det finns inget "/"-alternativ i den rullisten, den är bara för filformat(ext3,reiserfs,fat32,etc).Måste jag installera på hela disken?i så fall skippar jag det hela(Vilket jag antagligen kommer att göra i alla fall,eftersom min tanke var att jag ville ha et enkelt(!) OS utan krångel.Finns tydligen inte...)jag är rätt kritisk till det här forumet.
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Okej, då tar vi det från början. I partitionseditorn. Vilket alternativ väljer du där?

Guidad - Ändra storlek på disk ?
Guidad - Använd hela disken ?
Manuell ?

Ett tips är ju att du följer denna guide:
http://www.ubuntu-se.org/drupal/faq/show/8#q_210

Och du, lugna ner dig lite, vi sitter inte här och får betalt utan enbart för att det är roligt. Något som vi gör på vår fritid. Att du inte får exakt de svar du eftersöker kanske <a class="postlink" href="http://www.google.se">http://www.google.se</a> kan råda bot på?
Sheveroone

Inlägg av Sheveroone »

jag lär knappast orka läsa fler inlägg här, med tanke på att ingen har koll på vad man frågar efter.Känns lite som när man försöker överrösta 4-5 pers. i en disskussion, alla vilka helt uppenbart inte har den minsta aning om vad dom, eller nån annan,menar.Men för att vara extra jätte-tålmodig på ett sätt som nästintill förtjänar medalj,manuell inst..det finns ingen Guidad-del av disken.BAaah.Adjöken. :P
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Hejdå!  :)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Denna tråd är kul!  Den visar på vissas fin-fina tålamod som jag ofta stött på här på detta forum.

Tro mig, jag har sedan 1993 besökt många forum, och detta är det trevligaste med den allra bästa tonen i samtalet.

Beer's råd är mitt i prick.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

webaake skrev: Denna tråd är kul!  Den visar på vissas fin-fina tålamod som jag ofta stött på här på detta forum.

Tro mig, jag har sedan 1993 besökt många forum, och detta är det trevligaste med den allra bästa tonen i samtalet.

Beer's råd är mitt i prick.
Kan inte annat än att hålla med. Bra tålamod här. Tummen upp :)
känn dig själv!
sPlaTh

Inlägg av sPlaTh »

Sheveroone skrev: Ni säger emot varandra.Och det finns inget "/"-alternativ i den rullisten, den är bara för filformat(ext3,reiserfs,fat32,etc).Måste jag installera på hela disken?i så fall skippar jag det hela(Vilket jag antagligen kommer att göra i alla fall,eftersom min tanke var att jag ville ha et enkelt(!) OS utan krångel.Finns tydligen inte...)jag är rätt kritisk till det här forumet.
Det finns ju en till rullist precis över den. Eller var det under?
Hursomhelst, där väljer du "/"...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"