Internet fungerar inte

k.pekka

Internet fungerar inte

Inlägg av k.pekka »

Jag kommer åt mitt ADSL modem/router genom 192.168.1.1, men jag kommer inte ut på nätet. Firefox säger bara "Connecting to: .. " tills den time out-ar. Har sökt runt på alla möjliga linux-forum och har inte direkt hittat någon lösning på detta. Är inte direkt någon guru när det gäller nätverk och sådant. När jag använde 7.04 innan så fungerade internet bara så jag tänkte inte mera på det. Men nu efter att jag uppdaterat (har även prövat med en ren installation) så blir det såhär.

Har installerat 7.10 på en annan äldre dator här hemma också och det är exakt samma sak där.

Modemet jag använder heter D-LINK DSL-524T.

Någon som vet vad jag kan göra? Jag vet nämligen inte själv alls vad jag kan göra mer.
total.offline
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Internet fungerar inte

Inlägg av total.offline »

Hej! Du är inte ensam, jag fick exakt samma problem efter att installerat ubuntu 7.10. Jag använder dock router från Netgear och en Netgear ADSL modem. Jag kommer åt andra datorer i nätverket men får dock felmeddelandet "Servern hittades inte" så fort jag går ut på internet. Testa också på en annan dator i nätverket och samma problem blev det där.

Ni som vet någonting kan väll fråga vad ni behöver veta för att hjälpa oss.

Tack på förhand.
tobbeb

Inlägg av tobbeb »

Jag löste det genom att först in på System - Inställningar - Sessioner.
Sedan klickade jag bort Network Manager ur fliken Startprogram.

Nu funkar det!

Kan tillägga att i mitt fall fanns det två ikoner för nätverket uppe till höger. kan det ha blivit en konflikt?
k.pekka

Inlägg av k.pekka »

tobbeb skrev: Jag löste det genom att först in på System - Inställningar - Sessioner.
Sedan klickade jag bort Network Manager ur fliken Startprogram.
Fungerade inte för mig, tyvärr.  :-\
k.pekka

Inlägg av k.pekka »

Nu har jag fått igång firefox iaf med hjälp av detta:
You may also need to edit a line in /etc/modprobe.d/aliases from
alias net-pf-10 ipv6
to
alias net-pf-10 off
Men resten då? Kan inte hämta uppdateringar eller något sådant. Har sökt som en galning efter lösningar på detta i flera dagar och det börjar bli smått frustrerande. Jag ger upp snart och går tillbaka till Windows. Och det skulle kännas som en nedgradering. Men vad ska man göra? :(
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

du kan ju testa följande:
Originally Posted by reztho
In Dapper I got to disable ipv6 in this way: Make a file called 'blacklist-ipv6' in /etc/modprobe.d/ and inside the file put this text: blacklist ipv6
So the next time you boot, the ipv6 module won't be loaded (lsmod | grep ipv6 ; it's a better way to check ipv6 presence than 'ip a | grep inet6', I think, since the module manages the thing).
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=87798&page=6

men antagligen har du mer strul än bara ipv6 ... hur ser din /etc/resolv.conf ut?

edit: kanske också till hjälp? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=307758
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 22 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
k.pekka

Inlägg av k.pekka »

alatariel skrev: du kan ju testa följande:
Originally Posted by reztho
In Dapper I got to disable ipv6 in this way: Make a file called 'blacklist-ipv6' in /etc/modprobe.d/ and inside the file put this text: blacklist ipv6
So the next time you boot, the ipv6 module won't be loaded (lsmod | grep ipv6 ; it's a better way to check ipv6 presence than 'ip a | grep inet6', I think, since the module manages the thing).
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=87798&page=6

men antagligen har du mer strul än bara ipv6 ... hur ser din /etc/resolv.conf ut?

edit: kanske också till hjälp? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=307758
Med detta fick jag allt fungera. Precis allt! :) Nu är jag riktigt glad!
Tack allihopa som hjälpt!
total.offline

Då jag skall skapa den där filen blacklist-ipv6 så står det:

Du har inte de nödvändiga rättigheterna för att skriva i denna mapp.

Måste jag vara inloggad som root för att göra det och i sådana fall hur loggar jag in som root?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

prova sudo -s
total.offline

Ok, nu har jag äntligen vågat gå över till 7.10 igen för att ge ett nytt försök på att få igång internet. Har gjort båda ändringarna:

och:

You may also need to edit a line in /etc/modprobe.d/aliases from
alias net-pf-10 ipv6
to
alias net-pf-10 off

Redan efter första ändringen så fungerade internet, fast bara firefox. pidgin och evolution säger båda att de inte får kontakt...
Andra ändringen verkar inte ha gjort någonting...
Hur får jag igång så allting funkar?

Om ni kan hjälpa är jag otroligt tacksam även om jag i värsta fall bara får gå tillbaka till 7.4.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"