ubuntu 7.10 och intel965 integrerad grafik

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
indigoblue

ubuntu 7.10 och intel965 integrerad grafik

Inlägg av indigoblue »

Har precis installerat ubuntu 7.10 på en helt ny laptop med intel 965 grafikkrets.
Det funkade bra när jag körde en development release...men nu när jag har installerat om den officiella utgåvan från scratch har allt skitit sig.
Jag kan bara köra vesa drivare. Om jag väljer intel 965 eller intel experimental... hoppar x bara tillbaka till vesa när jag startar om, eller så säger x att den inte känner igen min monitor eller mitt grafikkort.
Om jag konfigurer om x fungerar det men...upplösningen blir helt fel och jag kan inte utnyttja hela min WXGA monitor.
Någon som vet hur man kan lösa det eller i värsta fall en annan distro som funkar med intels itegrerade krets....vägrar installera windows på den här oskulden.
Joker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: ubuntu 7.10 och intel965 integrerad grafik

Inlägg av Joker »

Har samma problem, jobbar som faan på det ...lovar återkomma om jag hittar det.
indigoblue

Inlägg av indigoblue »

Jag vet inte varför...men även om jag hackar min xorg.conf så verkar den skrivas över igen vid nästa reboot. Skumt.
Det verkar vara problem med laptops med intel 965 chippet och en WXGA monitor som använder 1280x800 som native resolution. Fattar inte varför då det ju funkade finfint i tribe 4. Umm...
Gav iallafall upp och installerade OpenSUSE 10.3 i morse - inget problem! Kände igen både intel chippet och min 1280x800 upplösning utan problem. I värsta fall får jag väl köra OpenSUSE 10.3 på laptopen och Ubuntu 7.10 på desktopen.
Kul om nån kan lösa vad probelemt är i alla fall... :)
Senast redigerad av 1 indigoblue, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Med vilken textredigerare ändrade du din xorg.conf? Du glömde väl inte rättigheterna?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Bild"