fler och fler ubuntu användare

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av freemanen »

När man kollar på forum, som sweclockers känns det som de kommer nya ubuntu användare hela tiden. Undrar hur många ubuntuanvändare det finnsi Sverige? Hur tror Du det ser ut på med användare om fem år?
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Oerhört svårt att sia om framtiden. Om ett år kanske alla använder openSUSE...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Vilket val av linux-dist man gör färgas nog ganska mycket av mode. För inte så länge sedan var ju Gentoo det "enda" alternativet om man lyssnade på vad som sades...

Lite kul dock att LinuxFormat (min favorittidning) inte verkar tro att det kommer vara fallet med Ubuntu... :D
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Adam

Inlägg av Adam »

Jag bryr mig faktiskt inte om hur många som använder Ubuntu bara dom använder nån sorts Linux/Unix dist så är jag nöjd.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej.

Ja, detta är allt ett intressant spörsmål.

För egen del tror jag och hoppas, att antalet linuxanvändare skall öka högst väsentligt.Till viss del kommer det att bli avhängigt hur väl Linux-miljön kan hänga med för att ge musik- och spelanvändarna det de söker. Extrema krav på ett OS som inte är MS-windows, gör det kanske lite svårare för de fria och obetalda alternativen att "hänga med" i utveckllingen.

Samtidigt tror jag att den väg MS väljer att gå nu, med Vista, kommer att göra det lite svårare för gemene man att bara "hänga med" (jag är medveten om upprepningen :D ), mer eller mindre ofrivilligt. Krav på mer maskin för att kunna följa med i mjukvaruutvecklingen och kostnaderna för det, kan bli lite av att MS gräver en liten grop åt sig själva.

Kan Linux-världen visa på detta och den utveckling det för med sig, så att informationen når hemmaanvändare, så är jag övertygad om att många kommer att söka sig till möjliga, likvärdiga alternativ. Det kommer att avgöras av om användarna skall våga ta steget över till något som de, kanske felaktigt, upplever som mer komplicerat och krävande.

Lyckas Linux-världen med att nå denna kategori av användare, gissar jag att utvecklingen mot fler Linuxanvändare kan komma att explodera som en störtflod. Om inte, blir Linux-distar bara en liten rännil, för något mer exklusiva användare.

Jag tror på en ökad ström av människor till Linuxmiljön.:)

Linux-distar måste således bli mer lättillgängliga för gemene man (här höll jag på att skriva användarvänliga, men ni som har följt med i trådarna i forumet här, vet att detta är, eller kan vara, en känslig och diffus definition :/ ) där användare som bara söker sig till alternativ visavi MS-Windows skall kunna byta OS utan att de vare sig har intresse för tekniska detaljer, eller en önskan om att gräva sig djupt ner i informationssidor och teknikaliteter.

Jag tror att många bara vill ha något enkelt och relativt självgående. Lättillgängligt. Så som det i vissa fall kommit att bli med MS-windows, eller i vart fall, uppfattats av dessa användare. Här ligger det nog en stor informationsutmaning för Linuxdistributörer. :P

Tittar man på Mac visavi MS så tror jag gemene man länge har förstått att mac är ett bättre och säkrare operativ än MS-Windows. Orsaken till att det senare ändå har kunnat bereda sig mark på en utsatt marknad, gissar jag har varit priset. Mac-världen har varit allt för styvnackad och stelbent. Det har gjort att få har valt att gå över till dem, mycket pga prislappen på sista raden. Jag minns ju kriget dem emellan under 80- och 90-talet. MS-Windows tog till slut över och macen förvisades till mer specifik och proffessionell användning. Många kunde gissa att mac-OS var bra, om inte bättre, men prislappen satte hinder i vägen för vanligt folk.

Att priset ändå inte är hela sanningen och att en MS-miljö kan bli nog så dyr, har väl i sinom tid nått även till vanliga användare, men jag gissar att det blir först nu, med Vista, som många människor till slut inser vart det barkar hän. Det är nu som det finns stora chanser för andra aktörer att försöka gå in och informera om lämpliga alternativ och kanske också framhålla vissa frihetsaspekter.

freemanen skriver
Hur tror Du det ser ut på med användare om fem år?
Ser vi till detta forums utveckling, så har vi fördubblat antal registrerade medlemmar, bara i år. :lol:

Exakta siffror har jag inte, men när jag klev in här i våras, vill jag minnas att antal registrerade låg någonstans mellan 4- 5 hundra. Snart klipper vi "målsnöret" ett tusen registrerade. :lol:

Innan detta år är slut har vi dubblerat nuvarande antal registrerade medlemmar, tror jag. Om fem år har vi säkerligen ett tiotals tusen medlemmar bara här på forumet. :mad: :lol:

Det är min fasta övertygelse.

Ha en trevlig Ubuntu-helg nu, alla läsare. Oavsett vilket operativ du har på datorn. :)

Hälsningar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ja nu kom vi in lite på att fler använder Ubuntu kanske just för att fler hittat (eller provar på) Linux.

Windows XP är enligt mej inte bra i stort sett någon kategori (iaf inte år 2006) och kommande Vistas begränsning av användarens frihet samt otroliga prestandakonsumption tror jag kan få folk att titta åt Linux.

OS x är ett bra OS i flera aspekter men dras på senare tid med om än inte lika omfattande med liknande begränsningar av användarens frihet som Vista samt här även begränsning av hårdvara. Den genom tiderna alltid förekommande begränsning av hårdvara (vad jag vet) som iof. är på väg att luckras upp något har fått Mac att för mig aldrig vara något alternativ.

Jag vill tro att fler hittar hit för att de söker, och jag hoppas hittar, ett betydligt bättre OS än XP, som är fritt och inte begränsat som XP, OS X och Vista.

Sen vet jag varför jag använder just Linuxutgåvan Ubuntu men jag känner inte att det är så självklart att veta varför andra gör det. Det vore intressant att få höra era skäl..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"