Inget ljud från mitt Creative Labs SB Audigy

shrimpen

Inlägg av shrimpen »

Jag har nyligen installerat Xubuntu och allt verkar funkar perfa förutom att inget ljud _överhuvudtaget_ hörs ur mitt 5.1-system.
Ljudkortet är som sagt ett Creative Labs SB Audigy. Enligt listan på vilka ljudkort som fungerar med "alsa" så verkar det inte stå om problem med mitt kort?

tacksam för svar, har försökt fixa själv med en hel del googlande utan resultat :(
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Hmmm... Det där är ju ett sjukt vanligt kort som bara brukar fungera i Linux utan att behöva göra något. Jag har ibland bekymmer med att mitt ljudkort inte fungerar när jag startar upp dator och då måste jag starta om för att det ska börja fungera igen. Någon gång har jag behövt gå in i Synaptic och installera om diverse ljudpaket, som "libsndfile1" och "libasound2" för att det ska fungera igen men ditt ljudkort fungerade inte från start vad jag förstår..?

Vad händer om du försöker spela upp ljudfiler med ett program? Ser det ut att spela som det ska, bara att du inte hör något, eller får du något felmeddelande att ljudkortet inte är rätt konfigurerat eller liknande?
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ljudet "gömmer sig" ibland. Den kan vara tystad (mute) eller fel enhet.

Högerklicka på högtalarikonen och välj Öppna volymkontroll.
Väl där gå till Arkiv -- Byt enhet, klicka på de olika enheterna och se till att glidkontrollerna (?) inte är längst ned,
växla mellan enheterna och prova på var du får ljud.

Borde fungera med Alsa mixer.
shrimpen

Inlägg av shrimpen »

[quote="lundberg"]Hmmm... Det där är ju ett sjukt vanligt kort som bara brukar fungera i Linux utan att behöva göra något. Jag har ibland bekymmer med att mitt ljudkort inte fungerar när jag startar upp dator och då måste jag starta om för att det ska börja fungera igen. Någon gång har jag behövt gå in i Synaptic och installera om diverse ljudpaket, som "libsndfile1" och "libasound2" för att det ska fungera igen men ditt ljudkort fungerade inte från start vad jag förstår..?

Vad händer om du försöker spela upp ljudfiler med ett program? Ser det ut att spela som det ska, bara att du inte hör något, eller får du något felmeddelande att ljudkortet inte är rätt konfigurerat eller liknande?[/quote]
Jag har både startat om och nu ominstallerat "libsndfile1" samt "libasound2". Hör fortfarande inget ljud alls :/
Ljudkortet fungerade inte från start, nej.

Ljuduppspelning ser i programmen ut att fungera bra, visualisern i xmms är aktiv och låtar ser ut att spelas upp felfritt. Jag förstår inte vad som kan vara fel >_<

När jag bootar Xubuntu och den checkar/laddar saker och skriver ut "ok" efter olika kontroller så följs inte "starting PCMCIA services" av "ok". Har det något att göra med ljudet tro? "starting PCMCIA services" är alltså den enda raden som inte får "ok".

petri0: jag har kontrollerat att inga glidkontroller är inställda på 0 så det är inte felet.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Oki, har du varit på ubuntuforums? Där vart det en guide som hjälpte med mitt vanliga inbyggda ljud http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449 och från rubriken: General Help - Start here if you have no idea why sound is not playing

Har du bara Xubuntu i datorn? Fungerade kortet tidigare? Sitter högtalarsladdar perfekt? Dubbelkollat det? Sitter kortet som det ska? Jag hade problem med grafikkortet som "satt som det ska" tills jag tog ut den och satte in igen...
shrimpen

Inlägg av shrimpen »

[quote="petri0"]Oki, har du varit på ubuntuforums? Där vart det en guide som hjälpte med mitt vanliga inbyggda ljud http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449 och från rubriken: General Help - Start here if you have no idea why sound is not playing

Har du bara Xubuntu i datorn? Fungerade kortet tidigare? Sitter högtalarsladdar perfekt? Dubbelkollat det? Sitter kortet som det ska? Jag hade problem med grafikkortet som "satt som det ska" tills jag tog ut den och satte in igen...[/quote]
Tack, ska kolla in länken.

Jag har även Windows xp pro i burken och i windows funkar kortet perfekt, så jag är säker på att sladdar osv sitter rätt.
micoi

Inlägg av micoi »

Vet inte om det har någon betydelse men har du en "line jack sense" kryssruta i volymkontroll programmet?

Säkert inte det som är felet men jag såg att det problemet tagits upp på den här sidan.

http://www.tigert.com/archives/2006/08/ ... ultimedia/
shrimpen

Inlägg av shrimpen »

Hmm inget jag läst har fungerat.. När jag väljer 'oss' som sound driver i xfmedia så kommer det ljud, kan jag sätta oss som deafult driver eller något liknande?

Och så undrar jag hur jag kan spela upp mp3?
Okänd

Inlägg av Okänd »

mp3 får du lättast med hjälp av Automatix
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"