installera ubuntu över internet via VNC, SSH etc?
Hej
en jag känner har testar livcdn och vill nu installera ubuntu, men han är lite osäker på hur han ska göra så han vill att jag ska installera det år honom.
problemet är att han bor långt borta, så jag undrar ifall det går bra att installera över internet genom att han installerar vnc server på burken och sedan att jag loggar in och gör resten.
skulle det funka bra, eller finns det ngt annat man kan göra?
en jag känner har testar livcdn och vill nu installera ubuntu, men han är lite osäker på hur han ska göra så han vill att jag ska installera det år honom.
problemet är att han bor långt borta, så jag undrar ifall det går bra att installera över internet genom att han installerar vnc server på burken och sedan att jag loggar in och gör resten.
skulle det funka bra, eller finns det ngt annat man kan göra?
... om han kan installera vnc server så...
Nä men på allvar så kanske ni kan ta er på samma sajt, förutsatt att han har två... Det har man ju sällan bredvid varann, hmm. Men du kan ju instruera honom via telefon och du, för att friska upp minnet ser på sajten
http://www.psychocats.net/ubuntu/installing.html
Kan det vara nåt?
Nä men på allvar så kanske ni kan ta er på samma sajt, förutsatt att han har två... Det har man ju sällan bredvid varann, hmm. Men du kan ju instruera honom via telefon och du, för att friska upp minnet ser på sajten
http://www.psychocats.net/ubuntu/installing.html
Kan det vara nåt?
ja...... men skulle det funka att installera det via vnc?
Testa starta upp LiveCD:n och installera vncserver. Sen tar du förslagsvis och tunnlar via ssh så har du lite säkerhet också.
EDIT: Har ej testat men det bör fungera.
EDIT: Har ej testat men det bör fungera.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
För att skicka vnc-trafiken via ssh behöver man också installera en ssh server. Som jag minns saknar Ubuntu detta som default av säkerhetsskäl. Dessvärre ska man sedan konfigurera ett live-system för att skicka VNC-trafik via ssh. Det kan vara lite svårt för en nybörjare som ska hlälpas med fjärrinstallation.
Därför skulle jag föreslå användning av FreeNX för fjärrskrivbord. Det är lättare att sätta upp, säkrare och effektivare. I fortsättningen kommer en utkast till hur man ska göra detta.
VARNING, JAG VET ATT FREENX FUNGERAR ALLDELLES UTMÄRKT
DOCK HAR ÄNNU INTE HUNNIT DUBBELKONTROLLERA ALLA DETALJER
PROVA DETTA PÃ… EGEN RISK.
Det är god seder att vara extra försiktigt vid installationer. Börja med att ta säkerhetskopior på viktig information och var beredd på risken att förlora allt på hårddisken.
Utkast till en fjärrhjälp för att installera Ubuntu:
==============================
Först en sammanfattning, detaljerade instruktioner finns längre fram.
Låt os börja med fjärrsystemet (hos den som ska få hjälp vid installationen).
Först startar vi Live-CDn med Ubuntu på fjärrdatorn och installerar FreeNX-servern. SSH-servern installeras och konfigureras automatiskt. Sedan får man ta reda på datorns IP-adress på Internet och se till att port 22 (SSH) är tillgänglig. Slutligen installerar man FreeNX-client (det kan vara på Linux, Mac eller Windows) på datorn som ska styra fjärrinstallationen av Ubuntu.
En intressant konsekvens är att ändringarna i live-systemet försvinner vid omstarten.
Det är säkrare så i alla fall. Då får man ge telefonsupport eller installera om servern.
Dessa instruktioner är framtagna för ett system på engelska, som live-CDn.
Hos fjärrdatorn (som ska installeras):
INSTALLERA FREENX
0)Eventuell kontrollera om BIOS är inställd för att boota från CD-enheten innan hårddisken
1) Starta upp systemet med Ubuntus 6.06.1 Live-CD (välj alternativet Start and Install)
2) Eventuellt måste ni byta tangentbord på System->Preferences->Keyboard
3) Gå till System->Administration->Software Preferences
3a)Tryck "Add", sedan "Custom" och lägg till följande rad:
deb http://free.linux.hp.com/~brett/seveas/freenx dapper-seveas freenx
3b)Tryck sedan på "Add Channel" och även "Close"
4)Öppna System->Administration->"Synaptic Package Manager"
4a)Tryck på "Search" och ange "freenx"
4b)Höger-klicka på freenx och välj "Mark for Installation" sedan klicka på Apply och Apply igen.
Flera nödvändiga paket kommer att installeras automatiskt, OBSERVERA ATT alla paket från Dapper-Seveas inte kan verifieras men det är okej ändå. Man kan installera nycklarna sedan, om man vill.
4c)Vid konfigurationen välj "No Machine Keys" och tryck på "Forward"
4d)Sedan får man trycka på ännu en "Close" och stänga av hela Synaptic i File->Quit.
5) Ange ett nytt lösenord till default-användaren "ubuntu" i System->Preferences->About Me. Default-lösenordet är tom. (Välj INTE "sigge" som lösenord
, konsekvenserna kan bli ödestigra!)
TA REDA PÃ… IP-ADRESSEN för fjärrmaskinen
Använd t ex <a class="postlink" href="http://www.dnsstuff.org">http://www.dnsstuff.org</a> för att hitta IP-adressen på Internet för fjärrdatorn. Brandväggen ska tillåta inkommande trafik till port 22 (SSH). Öppna inte allt!
OBS: En viktig förutsättning är att båda brandväggar tillåter ssh-trafik samt att nätversanslutningen fungerar smärtfritt. Under installationen rekommenderar jag att använda kabel för nätverksanslutning, även för laptops.
FreeNX-Servern (och SSH servern) är klara för användning på fjärrsystemet!
INSTALLERA FREENX-CLIENT på din din maskin.
Gå till NoMachines webbplats och hämta en klient till Linux, Mac eller Windows.
För Ubuntu installeras klienten med sudo dpkg -i nx-client_<x.y.z-ww>_i386.deb
STARTA FJÄRRSKRIVBORDET
1)Från din maskin kan du starta Applications->Internet->NX Client for Linux->NX Connection Wizard
1a) Ange ett namn för fjärruppkoppligen (Session), IP-adressen till fjärrdatorn, välj den tillgängliga bandbredden (minst ISDN) samt "Next".
1b) I nästa rutan kom ihåg att ändra från default KDE till Gnome samt kryssa i att använda SLL, då krypteras trafiken genom SSH.
1c) Man behöver inte en genväg för en tillfällig koppling.
2) Ange användarnamnet "ubuntu" och lösenordet, klicka på Login
(Man får ett fjärrskrivbord som kan maximeras med Ctrl+Alt+F)
Jag är på väg att ta fram ett par skripts för att underlätta proceduren.
Det finns flera How-To på ubuntuforums.org dock med terminal-kommando som kan upplevas av vissa nybörjare som svårare.
Till exempel http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... ght=freenx
Därför skulle jag föreslå användning av FreeNX för fjärrskrivbord. Det är lättare att sätta upp, säkrare och effektivare. I fortsättningen kommer en utkast till hur man ska göra detta.
VARNING, JAG VET ATT FREENX FUNGERAR ALLDELLES UTMÄRKT
DOCK HAR ÄNNU INTE HUNNIT DUBBELKONTROLLERA ALLA DETALJER
PROVA DETTA PÃ… EGEN RISK.
Det är god seder att vara extra försiktigt vid installationer. Börja med att ta säkerhetskopior på viktig information och var beredd på risken att förlora allt på hårddisken.
Utkast till en fjärrhjälp för att installera Ubuntu:
==============================
Först en sammanfattning, detaljerade instruktioner finns längre fram.
Låt os börja med fjärrsystemet (hos den som ska få hjälp vid installationen).
Först startar vi Live-CDn med Ubuntu på fjärrdatorn och installerar FreeNX-servern. SSH-servern installeras och konfigureras automatiskt. Sedan får man ta reda på datorns IP-adress på Internet och se till att port 22 (SSH) är tillgänglig. Slutligen installerar man FreeNX-client (det kan vara på Linux, Mac eller Windows) på datorn som ska styra fjärrinstallationen av Ubuntu.
En intressant konsekvens är att ändringarna i live-systemet försvinner vid omstarten.
Det är säkrare så i alla fall. Då får man ge telefonsupport eller installera om servern.
Dessa instruktioner är framtagna för ett system på engelska, som live-CDn.
Hos fjärrdatorn (som ska installeras):
INSTALLERA FREENX
0)Eventuell kontrollera om BIOS är inställd för att boota från CD-enheten innan hårddisken
1) Starta upp systemet med Ubuntus 6.06.1 Live-CD (välj alternativet Start and Install)
2) Eventuellt måste ni byta tangentbord på System->Preferences->Keyboard
3) Gå till System->Administration->Software Preferences
3a)Tryck "Add", sedan "Custom" och lägg till följande rad:
deb http://free.linux.hp.com/~brett/seveas/freenx dapper-seveas freenx
3b)Tryck sedan på "Add Channel" och även "Close"
4)Öppna System->Administration->"Synaptic Package Manager"
4a)Tryck på "Search" och ange "freenx"
4b)Höger-klicka på freenx och välj "Mark for Installation" sedan klicka på Apply och Apply igen.
Flera nödvändiga paket kommer att installeras automatiskt, OBSERVERA ATT alla paket från Dapper-Seveas inte kan verifieras men det är okej ändå. Man kan installera nycklarna sedan, om man vill.
4c)Vid konfigurationen välj "No Machine Keys" och tryck på "Forward"
4d)Sedan får man trycka på ännu en "Close" och stänga av hela Synaptic i File->Quit.
5) Ange ett nytt lösenord till default-användaren "ubuntu" i System->Preferences->About Me. Default-lösenordet är tom. (Välj INTE "sigge" som lösenord

TA REDA PÃ… IP-ADRESSEN för fjärrmaskinen
Använd t ex <a class="postlink" href="http://www.dnsstuff.org">http://www.dnsstuff.org</a> för att hitta IP-adressen på Internet för fjärrdatorn. Brandväggen ska tillåta inkommande trafik till port 22 (SSH). Öppna inte allt!
OBS: En viktig förutsättning är att båda brandväggar tillåter ssh-trafik samt att nätversanslutningen fungerar smärtfritt. Under installationen rekommenderar jag att använda kabel för nätverksanslutning, även för laptops.
FreeNX-Servern (och SSH servern) är klara för användning på fjärrsystemet!
INSTALLERA FREENX-CLIENT på din din maskin.
Gå till NoMachines webbplats och hämta en klient till Linux, Mac eller Windows.
För Ubuntu installeras klienten med sudo dpkg -i nx-client_<x.y.z-ww>_i386.deb
STARTA FJÄRRSKRIVBORDET
1)Från din maskin kan du starta Applications->Internet->NX Client for Linux->NX Connection Wizard
1a) Ange ett namn för fjärruppkoppligen (Session), IP-adressen till fjärrdatorn, välj den tillgängliga bandbredden (minst ISDN) samt "Next".
1b) I nästa rutan kom ihåg att ändra från default KDE till Gnome samt kryssa i att använda SLL, då krypteras trafiken genom SSH.
1c) Man behöver inte en genväg för en tillfällig koppling.
2) Ange användarnamnet "ubuntu" och lösenordet, klicka på Login
(Man får ett fjärrskrivbord som kan maximeras med Ctrl+Alt+F)
Jag är på väg att ta fram ett par skripts för att underlätta proceduren.
Det finns flera How-To på ubuntuforums.org dock med terminal-kommando som kan upplevas av vissa nybörjare som svårare.
Till exempel http://www.ubuntuforums.org/showthread. ... ght=freenx
/M
macchi: När jag testade FreeNX för några månader sen så fanns nackdelen att sessionen inte gick att återställa då den av någon anledning avbröts, vilket går alldeles utmärkt med VNC. Något du vet något om?
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Hej Quartus,
Jag har inte uppmärksammat sådana problem. Vid avslutning kan man välja om man önskar beständiga sessioner.
Mitt val av FreeNX i det sammanhanget motiveras för att den är lättare att sätta upp, erbjuder kryptering från början och är mycket effektivare än VNC. NX fungerar förvannansvärt bra även över långsamma anslutningar via ADSL och Mobilt Bredband. Kanske till om med över uppringt modem men det jag har alldrig testat. Långa svarstider och begränsad bandbred är dock alltid problematiska.
Vill man prova systemet man anmälla sig på NXs hemsida, få ett användarnamn och lösenord samt provköra en desktop server i Italien. Det är otroligt snnabt. Givetvis måste man installera en gratis klient.
I senaste nummer av Linux Format (LXF84) finns en artikel om fjärrskrivbord där TightVNC fick högsta betyg 9 av 10. NX fick endast 4 av 10 troligtvis straffad eftersom servern är öppen programvara dock klienten distribueras endast som gratis program.
Jag har inte uppmärksammat sådana problem. Vid avslutning kan man välja om man önskar beständiga sessioner.
Mitt val av FreeNX i det sammanhanget motiveras för att den är lättare att sätta upp, erbjuder kryptering från början och är mycket effektivare än VNC. NX fungerar förvannansvärt bra även över långsamma anslutningar via ADSL och Mobilt Bredband. Kanske till om med över uppringt modem men det jag har alldrig testat. Långa svarstider och begränsad bandbred är dock alltid problematiska.
Vill man prova systemet man anmälla sig på NXs hemsida, få ett användarnamn och lösenord samt provköra en desktop server i Italien. Det är otroligt snnabt. Givetvis måste man installera en gratis klient.
I senaste nummer av Linux Format (LXF84) finns en artikel om fjärrskrivbord där TightVNC fick högsta betyg 9 av 10. NX fick endast 4 av 10 troligtvis straffad eftersom servern är öppen programvara dock klienten distribueras endast som gratis program.
/M
[quote="macchi"]Vid avslutning kan man välja om man önskar beständiga sessioner.[/quote]
Det var nämligen detta jag funderade på när jag testade FreeNX. Jag hade använt VNC många gånger och hade råkat ut för några smärre missöden och sessionen hade avbrutits. Men det var ju bara att starta upp och fortsätta. Dock testade jag med FreeNX och gjorde "sudo kill" på den och då gick det inte att uppta sessionen då den inte sparats. Detta ser jag som en stor nackdel, särskilt under en installation. I övrigt tyckte jag FreeNX både var snabbt och förhållandevis enkelt (VNC är faktiskt snäppet enklare), så ett direkt dåligt val är det inte.
Det var nämligen detta jag funderade på när jag testade FreeNX. Jag hade använt VNC många gånger och hade råkat ut för några smärre missöden och sessionen hade avbrutits. Men det var ju bara att starta upp och fortsätta. Dock testade jag med FreeNX och gjorde "sudo kill" på den och då gick det inte att uppta sessionen då den inte sparats. Detta ser jag som en stor nackdel, särskilt under en installation. I övrigt tyckte jag FreeNX både var snabbt och förhållandevis enkelt (VNC är faktiskt snäppet enklare), så ett direkt dåligt val är det inte.
Ubuntu guide
Ubuntu guide