Grafikkorts drivrutiner

dennisros

Grafikkorts drivrutiner

Inlägg av dennisros »

Hejsan, jag har ett ATI Mobility Radeon HD 2600 på min laptop. Men jag tror inte jag har drivrutinerna installerade rätt, bär jag går in i system-> administration-> screens and graphics  så står det att jag har "vesa - Generic VESA-compliant video cards" driver. Det stämmer väl inte, måste vara detta som gör att jag får "could not load OpenGL subsystem" i spel och beryl typ. Hur fixar jag detta, har provat att installera ATI drivrutiner innan men då har allt pajat och gjort så att jag inte kan starta "gnome" eller windowset, och då har jag fått installera om hela ubuntu, vill inte behöva göra det igen. Så om jag ska prova igen, finns det ett enkelt sätt att reparera skadan man gör, typ som en recovery point, eller en gnome reperation?
Tackar
MVH
/Dennis
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

SV: Grafikkorts drivrutiner

Inlägg av TForsman »

1. Ladda ner dom senaste properitära drivrutinerna till ATI 8.41.7
Lägg filen i hemmappen.
2. Öppna terminalen och skriv

Kod: Markera allt

sudo chmod 777 ati-driver-installer-8.41.7-x86.x86_64.run

sudo ./ati-driver-installer-8.41.7-x86.x86_64.run
4. Det kommer upp ett fönster där jag valde automatisk installation o.s.v.

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
6. Välj fglrx på första frågan och var säker på att både glx och dri är ibockade.
7. Starta om datorn

Alla HD grafikkort som är ATI ska ha 8.41.7 drivrutiner eller senare. (detta är senaste just nu)
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Mats Halldin
Kontakt:

Inlägg av Mats Halldin »

Jag har också problem med inställningar / drivrutiner till mitt grafikkort.
Jag har kört Blender hela sommaren.  För några dagar sedan försökte jag framgångsrikt fixa till bättre upplösning (1600x1200@70).  Sedan dess får jag felmeddelandet

guessing 'blender-bin' == '/usr/bin/blender-bin'
Compiled with Python version 2.5.1.
Checking for installed Python... got it!
Xlib:  extension "GLX" missing on display ":0.0".
ERROR: Unable to open Blender window
då jag försöker starta Blender.  Jag lyckas inte hitta tillbaka till de gamla inställningarna och att ändra upplösning hjälper inte.
På #ubuntu-se föreslog någon att jag saknar 3D accelerator, men det kan väl inte stämma?  Jag har ju använt Blender med befintligt grafikkort.

Jag har uppdaterat drivrutin med "Hanterare för proprietära drivrutiner" (där står nu "Accelererad grafikdrivrutin för NVIDIA (äldre kort)" / Aktiverad / Används).  Jag har försökt köra datorn med både öppen källkod-drivrutinerna (nv) och de proprietära (nvidia) utan framgång.

http://www.blender.org/tutorials-help/faq/linux/#c2001 heter det att "the glx extension is not enabled in /etc/X11/XF86Config", men i xorg.conf står

Section "Module"
	Load		"glx"
	Load		"v4l"
EndSection

...

Section "Device"
	Identifier	"Failsafe Device"
	Boardname	"NVIDIA GeForce2 DDR (generic)"
	Busid		"PCI:1:0:0"
	Driver		"nvidia"
	option "NoLogo"
	Screen	0
	Vendorname	"NVIDIA"
EndSection

Vad göra?

/ Mats
Här vore slutet om början var här.
Användarvisningsbild
Mats Halldin
Kontakt:

Inlägg av Mats Halldin »

På #ubuntu-se fick jag tipset att avinstallera de proprietära drivrutinerna och köra ENVY.  Resultatet blev att varken skärm eller grafikkort kunde identifieras vid omstart och att Ubuntu startade i 'low-graphic mode'.  Jag blev vidare  tvungen att ta bort det trasiga paketet 'nvidia-glx-legacy-dev'.

Fler tips?
/ Mats (jag heter riorio på #ubuntu-se)

Wow, jag vet inte varför men nu kan jag plötsligt starta Blender igen. (Återkommer kanske med fler frågor).

/ Mats
Senast redigerad av 1 Mats Halldin, redigerad totalt 21 gånger.
Här vore slutet om början var här.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"