Nar jag forst installerade gutsy gibbon funkade allting klockrent med opensource-drivrutinen for ATI-grafikkorten, men eftersom jag spelar mycket spel och sant kor jag garna pa fglrx-drivrutinen. Jag testade att aktivera den i ''Restricted drivers manager'' och gjorde en reboot, och allting funkade kanon. Jag insag dock att den inte installerade den senaste drivrutinen for mitt kort (8.40.

Efter andra formatingen borjar jag med att testa lite compiz och aktiverar lite funktion osv, eftersom opensource drivrutinerna tydligen hade stod for AIGLX(det visste jag inte). Det slutar iallafall med att jag sedan stanger av compiz och aktiverar drivrutinerna via Restricted drivers manager(tanken var har att stanna pa 8.37-drivrutinen och vanta tills nan skriver en guide eller nat). Hepp, har kommer exakt samma problem IGEN, fast denna gangen redan nar jag installerade direkt i ubuntu utan att ladda hem dem.
Jag har testat att installera xserver-xgl, men det hjalpte inte.
Sa nu sitter jag har med 800x600@60hz och vet inte vad jag ska ta mig till (jag orkar inte formatera igen...). Har ni nagon losning pa problemet?
Information angaende problemet:
Jag har Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon installerat Live-CDn med ett ATI Radeon 9800pro 128mb.
Har ar en pastebin pa problemet: http://pastebin.com/m6fe75d70
// ipx