Windows vs Ubuntus installation

shuma

Inlägg av shuma »

Hur lätt eller svårt det är för en vanlig användare att installera det nya operativsystemet? jämfört med installationen av Windows?

jag har inte installerat Ubuntu än, men ni som har :lol: vad tycker ni??
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, den är lättare förutsatt att du gör som med windows istallation: formaterar hela hårddisken. Med windows tillbringar du en mindre evighet att ladda ner alla uppdateringar, installera dem och framförallt starta om datorn rätt så ofta. Med Ubuntu går det lite snabbara, naj en gång måste du nog starta om datorn men sedan har du datorn färdig installerad, t ex officepaketet är redan installerat.

Om du tänker bara lägga till Ubuntu som de flesta och vill behålla windows dvs dual-boota och vet inget om partitioner så får du problem.

Och problem kan lösas ;) här hittar du en nyttig sajt inte bara för installation utan efter installation:

http://www.psychocats.net/ubuntu/index.php

och en annan sajt:

http://users.bigpond.net.au/hermanzone/

Att bara gå igenom installationen här på forumet är kanske lite för mycket.
shuma

Inlägg av shuma »

tack för svaret min vän!:)

Vill gärna ha din åsikt i detta med:

Hur lätt eller svårt det är för en vanlig användare att konfigurera nätverkinställningarna så man får Internet uppkoppling? Jämfört med konfigurationen av nätverkinställningarna i Windows?.
Okänd

Inlägg av Okänd »

När jag installerade ubuntu första gången hade jag aldrig installerat ett operativsystem. Allting fungerade utan problem. Fast det är nog olika från person till person beroende på vad man har för hårdvara
Okänd

Inlägg av Okänd »

<a class="postlink" href="http://www.ubuntuguide.org">http://www.ubuntuguide.org</a>

Det var min bästa vän när jag började med ubuntu
le.klonk

Inlägg av le.klonk »

[quote="shuma"]tack för svaret min vän!:)

Vill gärna ha din åsikt i detta med:

Hur lätt eller svårt det är för en vanlig användare att konfigurera nätverkinställningarna så man får Internet uppkoppling? Jämfört med konfigurationen av nätverkinställningarna i Windows?.[/quote]
När jag hade installerat ubuntu så funkade internet direkt, Inget krångel överhuvudtaget :)
shuma

Inlägg av shuma »

Fungerade allting automatiskt, så ingen fick pyssla och myssla som i windows?
Okänd

Inlägg av Okänd »

För mig var det inga som helst problem vad det gällde hårdvara och så. Det som var svårt i början var att mp3 och sådana saker att fungera men det löser du fort med länkarna i det här inlägget eller t.ex. Automatix och easyubuntu.

http://easyubuntu.freecontrib.org/get.html

http://www.getautomatix.com/
shuma

Inlägg av shuma »

Vill gärna ha era åsikter i detta med:

Hur lätt eller svårt det är att hitta och installera nya program? jämför med Windows?
Användarvisningsbild
gothenburg
Kontakt:

Inlägg av gothenburg »

[quote="shuma"]Hur lätt eller svårt det är att hitta och installera nya program? jämför med Windows?[/quote]
Beror på om dom finns i förråden eller ej.
Men finns ett program som heter "synaptic" som installerar och nästan alltid configurerar
dem automatiskt.
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Okänd

Inlägg av Okänd »

I Ubuntu finns ett program som heter Synaptic som visar många av de program som går att använda i Ubuntu. Det går att söka på både programnamn och programbeskrivning. För att installera ett program markerar man det för installation och trycker verkställ. Nedladdning och installation sköts då automatiskt och omstart är så gott som aldrig nödvändig i Linux.

GnomFiles listar flera av de program som går att använda i Ubuntu med länkar till skärmdumpar och tillverkares hemsidor för många av dom.
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Omstart behövs bara om du installerar en ny kärna. Kan kanske vara nödvändigt att starta om om man installerar xgl också. Annars behövs det aldrig.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="shuma"]Fungerade allting automatiskt, så ingen fick pyssla och myssla som i windows?[/quote]
Det är många som fått pyssla och myssla för att få igång saker. Men det hör till undantagen och är dessutom oftast inget som är Ubuntus fel.

T.ex. fick jag pyssla lite för att få igång mitt ljudkort i Ubuntu 5.04 (Hoary) medans det fungerade automatiskt i 5.10 (Breezy) och 6.06 (Dapper).
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

Angående hur din hårdvara passar ihop med Ubuntu så prova med en LiveCD. Den kan du ladda ned från

http://ubuntu-se.org/Wiki/Ladda_ner

Det ger en bra fingervisning hur din dator kommer att bete sig. T.ex. nätverket konfigureras automatiskt vid start av LiveCD samt vid installation, du kommer att få se felmeddelanden om den inte fungerar. Prova på att ändra skärmupplösning, hur ljudet fungerar, etc.
Adam

Inlägg av Adam »

Om du använder WLAN för att koppla upp dig till Internet kan du få problem.
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Adam4444 och alla andra, varför säger alla att trådlösa nätverkskort ska vara svåra att få igång? Har testat Live-cdn på två laptops och det har inte varit några problem, så är det ett allmänt problem det där med trådlösa nätverkskort?
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Jag har heller aldrig haft något problem med mitt trådlösa...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Adam

Inlägg av Adam »

Beror ju på vilket nätverkskort man har.
Jag hade Broadcom och dom släpper ju bara drivrutinerna för Windows.

Jag skräppade mitt tidigare nätverkskort och köpte ett som stödjer rt2500. Vilket det finns drivrutiner för Linux att ladda ner. Fast jag behövde aldrig ladda ner dom, Ubuntu körde det out-of-box.

Men det är inte Linux "fel" utan företagen som vägrar att släppa drivisarna för Linux. Dock så kan man ju använda ndiswrapper men mina skills var nog för låga när jag bytte till Ubuntu för att jag skulle klara av det.

Men kör på du, Ubuntu är ett jätte bra OS både för utvecklare och vanliga Svenssons.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja du filip, då har du väl bara haft tur att just din hårdvara passar ihop med Ubuntu? :/

Varför har jag haft otur då... :rolleyes:
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

[quote="__filip_"]Adam4444 och alla andra, varför säger alla att trådlösa nätverkskort ska vara svåra att få igång? Har testat Live-cdn på två laptops och det har inte varit några problem, så är det ett allmänt problem det där med trådlösa nätverkskort?[/quote]
I jämförelse med trådbundet så är det oerhörda problem (blir dock bättre och bättre), men självfallet beroende på vilka kretsar och tillverkare man snackar om. Det hela bottnar i att det som kallas standarder inte alltid efterlevs vad gäller trådlöst. T.ex. den standard som håller på att utvecklas just nu (802.11n) och som specifikationerna ska komma till om ett år eller två finns det redan produkter till (baserade på skisser). Man kan ju fråga sig hur de kommer stå sig gentemot de färdiga specsen...

EDIT: Flyttade och ändrade topic...
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"