Aspire 5020 (5024) med Radeon x700

Användarvisningsbild
jauernig

Aspire 5020 (5024) med Radeon x700

Inlägg av jauernig »

Jag har lite problem med att installera nya Ubuntu 7.10 på min Acer Aspire 5024. Jag kör igång installationen genom att boota från skivan, kör översta alternativet. Det kommer upp en rad meddelande, en del [OK] men tyvärr nårra errors, sen blir det bara svart å inget händer. Har läst mig till att det kan vara problem med Radeon x700, men hur löser jag som är ny i Linuxvärlden detta? Behöver vägledande hjälp.

Må era fienders skägg växa innåt å era kameler alltid vatten finna..
Senast redigerad av 1 jauernig, redigerad totalt 19 gånger.
Teddilord

SV: Aspire 5020 (5024) med Radeon x700

Inlägg av Teddilord »

Jag har exakt samma problem. Har exakt likadan dator dvs, och är också helt ny i Linuxvärlden.

Skulle verkligen uppskatta hjälp med detta...
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Hej Jauernig och teddilord, och välkomna till Ubuntu-SE! :)

Jag hade en 5024WLMi, och det var lite strul och extra pill för att få igång Ubuntu 7.04, tyvärr (borde vara enklare att få igång 7.10 som är nuvarande version). Det är mobility-X700-kortet som spökar. Vad ni måste göra först och främst är att ladda hem alternate-skivan (det är egentligen samma Ubuntu, bara att installeraren är textbaserad istället för grafisk). Skaffa den, så guidar jag er gärna vidare :)

Edit: OBS! Ladda hem 32-bitarsversionen (trots att det sitter Turion64 i burken).
Senast redigerad av 1 Eric Tranehag, inAbsurdum, redigerad totalt 20 gånger.
Kry

Inlägg av Kry »

Sitter med en 5024 jag med och har varit sugen på att byta bort Windows många gånger mot Ubuntu. När skärmen är svart innan man ens hinner börja så tappar man suget. Ser fram emot din guide inAbsurdum.
Användarvisningsbild
jauernig

Inlägg av jauernig »

Detta låter grejt inAbsurdum, min kajplats i etern. Jag har installerat alternate 32-bitversionen och själva installationen funkar, problemet kommer när jag ska starta operativsystemet. När jag försöker starta tickar den oranga mätaren upp men sen blir det bara svart. Har försökt att installera drivrutiner i recoverymode men det hjälper inte heller, vad göra mina nyfunna vän?
Teddilord

Inlägg av Teddilord »

Fick just igång min ubuntu på laptopen. Tror inte jag gjorde mycket mer än följde InAbsurdums tips om alternate-skivan och en guide på teh interwebz.

Jag länkar till den för att var lite vänlig, http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide

För mig fungerade den guiden, trots att jag hoppade över steget "Disable Composite Extension".

I övrigt fungerade det som en dans, hoppas det hjälper dig med, Jauernig!

Edit: Får dock inte WLAN:et att funka än. Men det löser sig väl nån gång antar jag...
Senast redigerad av 1 Teddilord, redigerad totalt 23 gånger.
Kry

Inlägg av Kry »

Tackar för den länken Teddilord. Borde hjälpa en lite på traven. Vad gäller trådlöst nätverk så har jag läst något om Acer Acpi, ndiswrappers och windows drivrutiner. Personligen kommer jag inte lägga något krut på det eftersom mitt trådlösa nätverkskort inte fungerar längre...
Användarvisningsbild
jauernig

Inlägg av jauernig »

Kan meddela att jag ocksa fatt igang patrasket. Tack till alla som skrivit, den alternativa versionen samt guiden gjorde min dag. Simma lugnt gott folk..
pasolini

Inlägg av pasolini »

Åh alla lyckas utan jag  ;D

Sitter även jag med en 5024 och vet inte hur många ggr jag försökt få in tidigare versioner av Ubuntu. fattar eg varför jag fortsätter envisas så fort en ny dist kommer....hoppas väl innerst inne att det skall funka till slut men icke heller denna gång.

Jag har lyckats installera alt-skivan, var inga problem men det blir juh likadant för mig med att det blir svart vid start. jag har tittat på länken å försökt följa den men tar stopp direkt. Det funkar inte att connecta när jag skall köra update. Jag har nätverk till burken för det funkar när ja kör XP och när jag installerade alternative-skivan så konfigurarade den det vanliga nätverkskortet samt drog ner ngn uppdatering så det funkade juh.

Jag har alltså startat Ubuntu i "felsäkert läge" för att till slut komma till promten där jag försöker att köra guiden.

Har ni som lyckats ngt tips för mig? skall jag installera om skivan å sen göra ngt?

Tacksam för svar! / "trött ubutuist"  :'(
pasolini

Inlägg av pasolini »

Ingen som har lust att hjälpa mig?  :'(
zteifel

Inlägg av zteifel »

Gå in i recovery mode när GRUB startar.

Skriv

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get distupgrade
kör sedan guiden:

Kod: Markera allt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
pasolini

Inlägg av pasolini »

Jag har testat det. Men då kommer det massa felmeddelanden att de olika adresserna inte kan resolvas. Känns som nätverket inte e startat i recovery mode.
Senast redigerad av 1 pasolini, redigerad totalt 28 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"