Att göra innan man uppgraderar
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Att göra innan man uppgraderar
Hej!
Jag har Ubuntu 7.04 och är intresserad av att uppgradera till 7.10.
Vad bör jag ta säkerhetskopia på innan jag gör det förutom personliga filer?
Följer alla installerade program med?
Följer Kubuntu och Xubuntu med? eller blir det 7.04 på dem?
Blir det 32 eller 64 bitars version? Har en Core 2 Duo t7200 och Ubuntu 7.04 var förinstallerat så jag vet inte vad jag har nu.
Något mer jag bör tänka på?
Tack på förhand!
Fredrik
Jag har Ubuntu 7.04 och är intresserad av att uppgradera till 7.10.
Vad bör jag ta säkerhetskopia på innan jag gör det förutom personliga filer?
Följer alla installerade program med?
Följer Kubuntu och Xubuntu med? eller blir det 7.04 på dem?
Blir det 32 eller 64 bitars version? Har en Core 2 Duo t7200 och Ubuntu 7.04 var förinstallerat så jag vet inte vad jag har nu.
Något mer jag bör tänka på?
Tack på förhand!
Fredrik
Uppgraderat helt från Windows :-)
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Att göra innan man uppgraderar
Gör en säkerhetskopia på home-mappen för säkerhets skull om du är osäker.
Där ligger inställningar för individuella program typ för Pidgin (historik m.m.), OpenOffice m.m.
Där ligger inställningar för individuella program typ för Pidgin (historik m.m.), OpenOffice m.m.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag hade inget att förlora (Kör mail, kalender, etc på webben...) så jag gjorde inte ett smack. Resultatet blev friskare än jag trodde och inget utav det jag hade i dokumentväg eller så påverkades alls.
Dock inte att rekommendera om man är rädd om sina saker.
Dock inte att rekommendera om man är rädd om sina saker.

Calmeida skrev: Jag hade inget att förlora (Kör mail, kalender, etc på webben...) så jag gjorde inte ett smack. Resultatet blev friskare än jag trodde och inget utav det jag hade i dokumentväg eller så påverkades alls.
Dock inte att rekommendera om man är rädd om sina saker.![]()
Synd då att min hårddisk är full...
Går datorn bra med 7.10? Eller kräver den mer prestanda?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Tror prestandakravet är marginellt mot förra version av Ubuntu. Är i så fall Compiz-funktionen som är på som default i en nyinstallation som kräver lite mer.jojonn skrev:Calmeida skrev: Jag hade inget att förlora (Kör mail, kalender, etc på webben...) så jag gjorde inte ett smack. Resultatet blev friskare än jag trodde och inget utav det jag hade i dokumentväg eller så påverkades alls.
Dock inte att rekommendera om man är rädd om sina saker.![]()
Synd då att min hårddisk är full...
Går datorn bra med 7.10? Eller kräver den mer prestanda?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Ett hett tips från en som misslyckades med att uppdatera från 7.04 till 7.10 (på jobb-datorn dessutom):
* Du har hört det förr men bara skitit i det... Tro mig: det är värt att säkerhetskopiera saker - bränn på skiva eller vad som helst - better to be safe than fast med winXP och en trasig dual boot
* Gör extra bra kopior på filer som heter typ ".*" som .bashrc och så vidare - ibland syns de inte när man drag-and-droppar - se till att de kommer med i backupen
* Ta en sväng i synaptic och gör lite noteringar på program du vill installera om ifall det skiter sig.
* kan du vänta ett par dagar så de värsta buggarna lägger sig - gör det. Men om du är nyfiken som jag kan du inte hålla dig i alla fall
MVH,
Per
* Du har hört det förr men bara skitit i det... Tro mig: det är värt att säkerhetskopiera saker - bränn på skiva eller vad som helst - better to be safe than fast med winXP och en trasig dual boot

* Gör extra bra kopior på filer som heter typ ".*" som .bashrc och så vidare - ibland syns de inte när man drag-and-droppar - se till att de kommer med i backupen
* Ta en sväng i synaptic och gör lite noteringar på program du vill installera om ifall det skiter sig.
* kan du vänta ett par dagar så de värsta buggarna lägger sig - gör det. Men om du är nyfiken som jag kan du inte hålla dig i alla fall

MVH,
Per
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Deborphan är ett jättebra program för just det där, kör den med deborphan -aper9000 skrev: * Ta en sväng i synaptic och gör lite noteringar på program du vill installera om ifall det skiter sig.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Det var ett bra tips - det ska jag definitivt kolla upp innan jag uppgraderar till 8.04Mekaniserad Apelsin skrev:Deborphan är ett jättebra program för just det där, kör den med deborphan -aper9000 skrev: * Ta en sväng i synaptic och gör lite noteringar på program du vill installera om ifall det skiter sig.

/P