Om jag i Nautilus dubbelklickar på filen Report.2007-10-16.txt som är en textfil får jag följande meddelande:
"Kan inte öppna Report.2007-10-16.txt
Filnamnet "Report.2007-10-16.txt" indikerar att denna fil är av typen "txt-dokument". Innehållet i filen indikerar att filen är av typen "vanligt textdokument". Om du öppnar denna fil kan den innebära en säkerhetsrisk för ditt system."
För filnamn.txt har jag öppnat Egenskaper och markerat att det ska öppnas med Texteditor (=gedit)
men det blir ändå som ovan.
För tex mediafiler o mediaspelare brukar det ju fungera att man öppnar Egenskaper - och sen Startare för
att välja vilket defaultverktyg man vill starta med (med ett dubbelklick på Ikonen).
Om jag tar bort .txt från filen så funkar det med dubbelklick, men ibland kanske man vill ha ett filnamn som
visar att det är en text-fil (.txt).
Hälsningar Joe
Hur öppna filnamn.txt med dubbelklick ?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Hur öppna filnamn.txt med dubbelklick ?
Det står inget om vilken version av Ubuntu/Kubuntu du kör?
När jag försöker öppna en txt-fil så öppnas en ruta där jag får frågan om jag vill:
"köra i terminal", "visa", "avbryt" eller "kör".
Väljer jag då "visa" så öppnas textfilen i gedit.
Detta är standard i åtminstone Ubuntu 7.10.
När jag försöker öppna en txt-fil så öppnas en ruta där jag får frågan om jag vill:
"köra i terminal", "visa", "avbryt" eller "kör".
Väljer jag då "visa" så öppnas textfilen i gedit.
Detta är standard i åtminstone Ubuntu 7.10.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
SV: Hur öppna filnamn.txt med dubbelklick ?
Hej !
Jag kör Ubuntu 6.06.1 LTS (Dapper Drake).
/ Joe
Jag kör Ubuntu 6.06.1 LTS (Dapper Drake).
/ Joe