Viloläge - Hibernate

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Viloläge - Hibernate

Inlägg av Cadryc »

Har försökt få viloläge att fungera i Feisty, men förgäves. Har letat febrilt på nätet men blir bara mer konfunderad av det. Skulle någon kunna kluda ner kriterierna för att viloläge ska funka? Tex behöver swap va större än RAM? Iofs har jag ju inte prövat Gutsy än, men tänkte att om jag bevhöer förstora swapen så skulle jag isf passa på när jag ändå tänkt installera om.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Viloläge - Hibernate

Inlägg av DeepThought »

Jag tror att det är som du säger att SWAP måste vara större än RAM. Jag fick iallafall ett felmeddelande om det när jag försökte få igång viloläge med 256MB SWAP och 1GB RAM, så när jag ändrade till 1GB SWAP så fungerade det..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Mängden swap lär vara lika stor eller större än mängden RAM.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag har "bara" 500MB swap, men gjorde en till swap-partition på en annan disk och la till denna i fstab. Kollar jag free -m så finns all swap med. Men när jag försöker gå i viloläge så drar skärmsläckaren igång och datorn är låses. Jag läste att grafikdrivrutinen kunde ställa till det så avbockade den under "hanterare för proprietära drivrutiner" men det enda som hände var att sakerna i systrayen bytte plats (!)
Vänteläge däremot fugerar aningen bättre, då stängs datorn iaf av men när jag startar igen så kommer jag bara till en svart skärm där enbart muspekaren syns, ctrl+backspace funkar inte, får använda resetknappen.

Jag har hursomhelst tänkt göra en ren installation av Gutsy, är det nåt mer än större swap jag ska tänka på för att få viloläge att funka? Linux cachar väl ditt å datt så tänkte att om jag använder viloläge så behåller jag den cachen och systemet borde flyta lite snabbare (det blir aldrig för snabbt ;-)  ) plus att burken startar snabbare (som sagt....  )

(en liten anekdot: en kompis köpte ett datorpaket med vista, när han använder viloläge så funkar inte musen alla gånger när han loggat in igen.... )

Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Nu i Gutsy så funkar viloläge, sålänge jag har skärmsläckaren inaktiverad. Vad beror det på?

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"