SV: Hur gör man nätverk mellan 2 linux datorer på lättatse sätte?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
mickej79
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Hur gör man nätverk mellan 2 linux datorer på lättatse sätte?

Inlägg av mickej79 »

Hur gör man nätverk mellan 2 linux datorer på lättaset sätte?  ska ha skriv rättigheter.  Det e ubuntu på båda datorerna.  mvh micke
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

borde ju gå göra med ssh om det är mellan  linux som du sa.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Antar att du har börjat med att skaffa en router. Ska man sedan kunna dela filer m m kan man använda NFS eller kanske Samba (är egentligen för nätverk med Windows). Vill man fjärrstyra den ena från den andra kan man använda SSH, som Thomas föreslog, eller om man vill kunna göra det grafiskt så använder man NX.
Användarvisningsbild
mickej79
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

Router o så har jag redan.. Hur funkar det där med nfs?? eller kan jag använda samba mellan datorerna fast det e linux på båda datorerna?

mvh micke
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det finns flera trådera om hur man installerar Samba. En hittar du här och annan här. För NFS hittade jag en här.
Användarvisningsbild
sund
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av sund »

Du kan också enbart andvända ssh om du vill.

Då kan du styra din dator ifrån vilken plats som helst.

Komma åt dina filer och skriva/läsa från internet med tex gftp eller filezilla via ssh2 protkollet.

På båda datorerna kan du mounta en ssh förbindelse till respektive dator, och bara ange lösenord.
Precis som en utdelad mapp i windows.

Dock så går det inte fortare än 400 kb/s för mig med filöverföring i ssh, men det kanske går att öka på?
Det du tjänar är väl isåfall åtkomst ifrån vilken plats som helst förutom från ditt lokala nät, och dessutom kryptering på det du skickar.

Safety first! :)
Användarvisningsbild
mickej79
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

Finns det grafisk conf verktyg för ssh?  o hur går jag tillväga för o göra det?
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

du installera ssh i från Pakethanteraren Synaptic  och paketet heter open-ssh server på båda dina datorer.

sen går du in på platser och välj anslut till server, i rutan typ av tjänst så väljer du ssh.fyller i allt och trycker anslut så är du uppkopplad mot den andra datorn.
Användarvisningsbild
sund

Inlägg av sund »

mickej79 skrev: Finns det grafisk conf verktyg för ssh?  o hur går jag tillväga för o göra det?
Inte vad jag vet, men du kan redigera config filen.

sudo gedit /etc/ssh/sshd_config

finns en fin wiki som rancor skrivit http://ubuntu-se.org/Wiki/G%C3%B6r_SSH_mer_s%C3%A4ker
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Vad snackar ni om? Det Micke vill göra är att dela filer mellan två Ubuntu-datorer. Ifall jag tolkar Mickes "ska ha skrivrättigheter" rätt. Han kanske borde gå en liten kurs i frågekonstruktion.
Det som kommer användas för ändamålet är NFS eller SMB. Men med vad som används är nog inte Micke så intresserad av, han är nog mer intresserad av att få det att fungera.
Vad är allt snack om SSH? Det har inget med saken att göra. (Man kan i för sig överföra med filer med SSH, men jag tvivlar att SSH är det Micke vill använda.)

Micke: Högerklicka på mappen du vill dela ut och välj "Dela ut" eller "Share folder" beroende på vilket språk du har på din installation.
Senast redigerad av 1 Megamannen, redigerad totalt 16 gånger.
Software can become hardware!
Användarvisningsbild
sund

Inlägg av sund »

Ville bara tala om för mickej79 att det fanns en säkrare och mer flexibel väg att dela filer mellan två datorer.
Så jag spann vidare på vad maths57 skrev.
maths57 skrev: Antar att du har börjat med att skaffa en router. Ska man sedan kunna dela filer m m kan man använda NFS eller kanske Samba (är egentligen för nätverk med Windows). Vill man fjärrstyra den ena från den andra kan man använda SSH, som Thomas föreslog, eller om man vill kunna göra det grafiskt så använder man NX.
Nu vet ju mickej79 vad han har för välmöjligheter.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Låt mig säga så här, Megamannen: vare sig sund eller jag "tolkar" mickej79. Hans fråga kan ha flera riktning eftersom det handlar om nätverk. Med hjälp av den respons vi sedan får, kan vi lotsa honom vidare så att han kan genomföra det han tänkt sig. Med respekt har vi försökt visat på olika sätt att komma vidare. Låt gärna Micke själv förklara vad han vill.
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Låt mig säga så här, Maths57. Det Micke säger att han vill ha är "lättaset sätte". Är lättaste sättet:
1. Tanka ner en ssh-server, lära sig hur det fungerar och sedan confa den. Tanka ner en ssh-klient. Dessutom inte vilken ssh-klient som helst. Utan en som är lämpad för filöverföring. Sedan lära sig hur det fungerar och sedan confa den.

eller

2. "Högerklicka - Dela ut" på datorn han vill dela ut mapp på. Sedan gå ut på "nätverket" på datorn som ska komma åt mappen.

Jag tror de flesta klassar sätt 2 som lättaste.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Megamannen, det är mycket möjligt att din metod är den lättaste och den som passar mickej79, det kan han själv bäst avgöra. Det ger ändå inte anledning att klassa ner andras försök att hjälpa. Vi tolkar ibland saker på olika sätt och dom allra flesta försöker hjälpa till så bra som möjligt. Visst är det bra att peka på alternativa lösningar många gånger, men det finns ingen anledning att göra det genom att nervardera andra och deras lösningar på problemet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Okej, förlåt för att jag "klassade ner" andras förslag för att jag ansåg att de inte var lätta alls. Men ni har lite rätt i att han ska ha lite att välja på, men först ska man kolla vad han är ute efter. Så därför ställer jag dessa frågor nu:

Micke, specifiera lite mer exakt vad du vill ha.

Är det fildelning du snackar om? Om inte, vad är det?

Är det lokalt nätverk? Eller ska det gå över internet och är känslig data så du vill ha det krypterat?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag vet inte om de båda trådarna har något med varandra att göra, men mickej79 har i en annan tråd  här frågat om FTP-server.

Dessutom är det inte bara andras sätt att hjälp man bör avstå från att klassa ner. Den som ställer en fråga gör det utifrån sina egna förutsättningar. Och det är alltid svårt att beskriva sitt problem så att andra kan förstå direkt. Det är inte många inlägg har som funkar så och det beror på att vi kommunicerar med skrift. Är man nybörjare har man sin fulla rätt att ställa frågor. Istället får vi vara lite detektiver för att klura ut vad problemet består i och hur det ska lösas.
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Jag bad ju om ursäkt? Sedan var jag detektiv och frågade mer om vad han var ute efter. Vad är du ute efter nu Maths?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag accepterar din ursäkt och tycker att det är bra att du ställer frågor så vi kan komma vidare. Men det vulfgar skrev och det du svarade på handlade om att man inte ska "klassa ner" någon som hjälper. Med mitt inlägg ville jag bara säga att det samma även gäller den som ställer frågor. Respekten för andra är en del i filosofin kring Ubuntu.
Megamannen

Inlägg av Megamannen »

Ok ok, det blir nog jätte bra. Men tyvärr verkar Micke vara ganska frånvarande.
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Jag tycker i alla fall det lättaste sättet att komma åt en annan dator på har med ssh att göra.
Finns en ssh-server igång på andra datorn kan man gå till Platser->Anslut till server och välja ssh i rullgardinsmenyn samt fylla i andra uppgifter. Det kommer nu att lägga sig en ikon på skrivbordet som man klickar på för att komma åt den andra datorn.
Bilagor
Skärmdump.png
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"