Uppgradera till 7.10?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Uppgradera till 7.10?
MinFeisty Fawn går som tåget. Allt funkar och jag är nöjd. Vad tjänar jag på att uppgradera till 7.10? Kanske jag får problem? Eller är det ofarligt? 

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Uppgradera till 7.10?
Du får en nyare version och det betyder ju allt.

Programutbudet har också fått nya versionsnummer, typ OOs, Gimp m. fl.
Annars så vet jag inte vad du kan tjäna på det. Själv hade jag en usel installation av Feisty så för mig var det nödvändigt.

Programutbudet har också fått nya versionsnummer, typ OOs, Gimp m. fl.
Annars så vet jag inte vad du kan tjäna på det. Själv hade jag en usel installation av Feisty så för mig var det nödvändigt.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jag är mycket nöjd med Apan, allt känns snabbare och fräshare. Dock hade jag den oturen att jag inte kan använda nya drivrutinerna för Nvidia, detta beror tydligen på att jag har en dualcore processor och allt fryser ungefär varannan minut och en norsk omstart är det enda som fungerar. Så jag lär sitta med Nv (2D) drivrutiner tills vidare.. 
Lustigt nog verkar ingen veta hur man nedgraderar kärnmodulen som löser problemet.
Men det är 4 dagar kvar, så vill du kan du ju uppgradera. Det är ju så gott som färdigt nu.

Lustigt nog verkar ingen veta hur man nedgraderar kärnmodulen som löser problemet.
Men det är 4 dagar kvar, så vill du kan du ju uppgradera. Det är ju så gott som färdigt nu.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
OK. Då gör jag så att jag bränner en 7.10 och testar live. Mitt NV gerfoce FX 5200 blir väl inget problem ialla fall. Just nu har jag en del Wineprogram igång som funkar bra och mycket annat installerat. Skulle bli besviken om allt rasar. Kan ju iochförsig lägga Apan på en egen partition sålänge. Thank boys. 

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Gör en backup på home-mappen och använd backupen efter det du har installerat om datorn så har du det mesta klart med inställningar för program m.m.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Har kört Guts Gibbon några dagar nu och är jäkligt nöjd (bortsett från lite småtrul man får räkna med i en beta)! Det är en rejäl uppryckning från tidigare ubuntuversioner och jag tror kort sagt att det blir en killer! Visuellt ögongodis (compiz) som var en halv vetenskap att kicka igång under Feisty slår man nu på med ett musklick. Om man (som jag) har en Amd64-dator och vill köra 64-bitars-ubuntu kan man nu göra det utan att stöta på problem med framförallt Adobe Flash Player. Nu installeras nspluginwrapper tillsammans med pluggen och ser till att det fungerar trots att Flash bara finns i 32-bitarsversion.
Ubuntu går från klarhet till klarhet och version 7.10 skulle jag kalla en milstolpe för Linux på skrivbordet. Aldrig har det känts så här gediget och genomtänkt.
Ubuntu går från klarhet till klarhet och version 7.10 skulle jag kalla en milstolpe för Linux på skrivbordet. Aldrig har det känts så här gediget och genomtänkt.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Dick Lundberg! Tjena. Long time no se! Och hur är det med musiken i 7.10 ? Kör du low latency med Apan? Rosegarden funkar?
Är det så att du rekommenderar att man kör 64-bitars på en sådan dator?Dick Lundberg skrev: Har kört Guts Gibbon några dagar nu och är jäkligt nöjd (bortsett från lite småtrul man får räkna med i en beta)! Det är en rejäl uppryckning från tidigare ubuntuversioner och jag tror kort sagt att det blir en killer! Visuellt ögongodis (compiz) som var en halv vetenskap att kicka igång under Feisty slår man nu på med ett musklick. Om man (som jag) har en Amd64-dator och vill köra 64-bitars-ubuntu kan man nu göra det utan att stöta på problem med framförallt Adobe Flash Player. Nu installeras nspluginwrapper tillsammans med pluggen och ser till att det fungerar trots att Flash bara finns i 32-bitarsversion.
- Dick Lundberg
- Kontakt:
turbo: Tjaba! Det verkar som om man äntligen tänkt på oss musiker.... En realtidskärna finns numera i ubuntus egna förråd och det gillas skarpt! Rosegarden och Ardour hänger med i nya, fräscha versioner och inte sådana som har åratal på nacken som förr.
upnorth: Jaförtusan! Min upplevelse är att Amd64-versionen av Ubuntu numera är lika enkel att använda som i386-utgåvan så jag rekommenderar den absolut! När jag körde Efty bytte jag ju till i386 för jag inte orkade hålla på och strula med 32-bitars-firefox och att behöva installera wine med --force-architecture-växel m.m. Sedan vet jag ju förstås inte vad man vinner på det, för det fungerade bra med i386, men för mig är det väl mest känslan av att ha en kärna som är kompilerad för min processor som är viktig.
upnorth: Jaförtusan! Min upplevelse är att Amd64-versionen av Ubuntu numera är lika enkel att använda som i386-utgåvan så jag rekommenderar den absolut! När jag körde Efty bytte jag ju till i386 för jag inte orkade hålla på och strula med 32-bitars-firefox och att behöva installera wine med --force-architecture-växel m.m. Sedan vet jag ju förstås inte vad man vinner på det, för det fungerade bra med i386, men för mig är det väl mest känslan av att ha en kärna som är kompilerad för min processor som är viktig.
- TForsman
- Kontakt:
Lite ot: Så känner jag med, gillar inte alls i386 systemet. i686 vill jag ha som passar min data bättre. Och visst är det skillnad. Ska nog skapa en tråd om detta 

Är lite ny på ubuntu men kör 7.04 idag och vill gärna uppgradera till 7.10. Jag har sett i update manager att det går att uppgradera till 7.10 och min fråga är om det är den skarpa versionen som finns tillgänglig. Om inte måste jag ominstallera 7.10 när den kommer senare i veckan jag har först installera den som finns tillgänglig idag.
/P
/P
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Om man uppgraderar idag så kommer nya paket under hela veckan och på torsdag får man de paket som uppgraderar datorn till den skarpa versionen.
- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
tjena LundbergDick Lundberg skrev: turbo: Tjaba! Det verkar som om man äntligen tänkt på oss musiker.... En realtidskärna finns numera i ubuntus egna förråd och det gillas skarpt! Rosegarden och Ardour hänger med i nya, fräscha versioner och inte sådana som har åratal på nacken som förr.
en gång i forntiden, typ version 6.10, bytte både du och jag till i386 för att få t.ex. cinerella att fungera. Har du den igång i gutsy-64'an. Vore kul att, precis som ni säger, få utnyttja hela datorns kraft. (även om jag som liten ynklig människa kanske inte ser skillnaden ;-)
/Thomas
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Märker inte heller någon skillnad på dem olika o har testat dem.sontho skrev:tjena LundbergDick Lundberg skrev: turbo: Tjaba! Det verkar som om man äntligen tänkt på oss musiker.... En realtidskärna finns numera i ubuntus egna förråd och det gillas skarpt! Rosegarden och Ardour hänger med i nya, fräscha versioner och inte sådana som har åratal på nacken som förr.
(även om jag som liten ynklig människa kanske inte ser skillnaden ;-)
/Thomas
men ett förlag, som ja själv märker stor skillnad på, både genom att flytta filer o extrahera filer med mera.
det är att välja reiserFS som filsystem. både snabbare o stabilare än ext3. finns dock Reiser4 men då får du ordna med kärnan o patcha den innan.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Hmm... lite strul är det med FX 5200 funkar inte helt optimalt med tv-outfunktionen. Men det blir väl att hacka lite i xconfig som för 7.04 och ev installera andra drivrutiner för nvidia än vad som finns med från början i paketet... Antar att det funkar att köra samma terminalhack som bossieman skrev för 7.04. samt en del annan hjälp i andra trådar. Någon som har någon annan idéturbo skrev: OK. Då gör jag så att jag bränner en 7.10 och testar live. Mitt NV gerfoce FX 5200 blir väl inget problem ialla fall. Just nu har jag en del Wineprogram igång som funkar bra och mycket annat installerat. Skulle bli besviken om allt rasar. Kan ju iochförsig lägga Apan på en egen partition sålänge. Thank boys.![]()
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Nu märker jag visserligen skillnad på min dator men det KAN ju ha att göra med 512 meg extra RAM och snabbare processor...sontho skrev: tjena Lundberg
en gång i forntiden, typ version 6.10, bytte både du och jag till i386 för att få t.ex. cinerella att fungera. Har du den igång i gutsy-64'an. Vore kul att, precis som ni säger, få utnyttja hela datorns kraft. (även om jag som liten ynklig människa kanske inte ser skillnaden ;-)
/Thomas

Edit: Löste problemet med Cinelerra. Det handlade bara om en inställning i programmet. Flyter fint nu!
Senast redigerad av 1 Dick Lundberg, redigerad totalt 15 gånger.
För mig blev det rena heaven, Feisty Fawn fungerade som kattskit för mig. Hackade och hängde sig, fryste sig.. Blev riktigt sur faktiskt! Men efter denna uppdateringen så flyter allt på och jag är superglad 

Uppgraderade till 7.10 men det blev inte bra. Kuben försvann, Wine funkade inte som innan, Automatix slutade funka, cnr funkade inte. Dessutom blev en del saker sega. Upplösningen blev 1024x768x50hz inte bra, Inställningar för Nvidia gick inte spara, m.m. Lade in 7.04 igen och väntar på att 7.11 blir mer mogen. PS Jag är glad ändå 

- Dick Lundberg
- Kontakt:
turbo: Skulle tro att en ren installation av Gutsy är tricket... Kanske. Eller nåt. Jaja, man ska inte laga det som inte är trasigt som jag brukar säga. Själv blev jag RUSKIGT nöjd med alla förbättringar och tycker att det går tokfort. Behövde inte installera om mina wine-program och det tuffar på som vanligt. Skojigast av allt är förstås att jag nu kan köra 64-bitarsubuntu utan några som helst problem.
Edit: Det enda som är lite struligt fortfarande i Ubuntu är det där med plugins till Firefox. Det är VÄLDIGT bra att man bara behöver svara på en fråga för att installeradem (och det direkt från Firefox), men ibland finns två program som passar... Så här:
Gick in på tv4.se och ville se filmklipp. En dialogruta säger att jag behöver tilläggsprogram för att gse klippen och två förslag gavs, Xine och Mplayer. Jag installerade Mplayer och startade om Firefox. Nu ville webläsaren fortfarande inte kännas vid att jag installerat någon plugin, utan jag får samma dialogruta igen. (Och det fungerade såklart inte att se något klipp.) Då installerade jag Xine också men fortfarande gick det inte att se film - bara en svart ruta. Nästa steg blev att avinstallera bägge pluggarna och testa en i taget men utan framgång. Jaja, det fungerade inte för mig i Festy (i386) heller.
Edit: Det enda som är lite struligt fortfarande i Ubuntu är det där med plugins till Firefox. Det är VÄLDIGT bra att man bara behöver svara på en fråga för att installeradem (och det direkt från Firefox), men ibland finns två program som passar... Så här:
Gick in på tv4.se och ville se filmklipp. En dialogruta säger att jag behöver tilläggsprogram för att gse klippen och två förslag gavs, Xine och Mplayer. Jag installerade Mplayer och startade om Firefox. Nu ville webläsaren fortfarande inte kännas vid att jag installerat någon plugin, utan jag får samma dialogruta igen. (Och det fungerade såklart inte att se något klipp.) Då installerade jag Xine också men fortfarande gick det inte att se film - bara en svart ruta. Nästa steg blev att avinstallera bägge pluggarna och testa en i taget men utan framgång. Jaja, det fungerade inte för mig i Festy (i386) heller.
Senast redigerad av 1 Dick Lundberg, redigerad totalt 19 gånger.
Jag skulle kunna tro att Automatix har något finger med i spelet.. Att det kan få datorn att bete sig underligt och/eller krasha datorn är ju (tyvärr) inget nytt.turbo skrev: Uppgraderade till 7.10 men det blev inte bra. Kuben försvann, Wine funkade inte som innan, Automatix slutade funka, cnr funkade inte. Dessutom blev en del saker sega. Upplösningen blev 1024x768x50hz inte bra, Inställningar för Nvidia gick inte spara, m.m. Lade in 7.04 igen och väntar på att 7.11 blir mer mogen. PS Jag är glad ändå![]()
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!