Låda...
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Låda...
Hej!
Jag har börjat begagna mig av lådor på sista tiden. Har ett antal där jag lagt mina favoritprogram efter kategorier (varje låda har sin egen ikon, exempelvis).
Nu tänkte jag skapa en låda med blandade dokument i, sådana som jag öppnar väldigt ofta, men stötte på patrull nästan direkt:
Så fort jag drar dit en fil vars namn innehåller mellanslag skiter det sig. Har provat att gå via Lägg till i låda (då infogas automatiskt %20 för varje mellanslag) och jag har också provat med "\ " (bakåtsnedstreck mellanslag), men utan resultat. Åtkomst nekad får jag. Antagligen är det något mer jag måste göra, men vad?
Min nödlösning just nu är att jag helt enkelt bytte namn på filen, så att den inte längre innehåller några mellansla, men jag VILL verkligen ha mellanslag i mina filnamn där jag tycker att det behövs, så vad kan jag ha missat?
Johnny Rosenberg
Jag har börjat begagna mig av lådor på sista tiden. Har ett antal där jag lagt mina favoritprogram efter kategorier (varje låda har sin egen ikon, exempelvis).
Nu tänkte jag skapa en låda med blandade dokument i, sådana som jag öppnar väldigt ofta, men stötte på patrull nästan direkt:
Så fort jag drar dit en fil vars namn innehåller mellanslag skiter det sig. Har provat att gå via Lägg till i låda (då infogas automatiskt %20 för varje mellanslag) och jag har också provat med "\ " (bakåtsnedstreck mellanslag), men utan resultat. Åtkomst nekad får jag. Antagligen är det något mer jag måste göra, men vad?
Min nödlösning just nu är att jag helt enkelt bytte namn på filen, så att den inte längre innehåller några mellansla, men jag VILL verkligen ha mellanslag i mina filnamn där jag tycker att det behövs, så vad kan jag ha missat?
Johnny Rosenberg
SV: Låda...
Jag får det inte heller till att fungera. 

- maths57
Ger sällan mina filer namn med mellanslag. Istället skriver jag t ex så här: min_fil.txt, min-fil.txt och MinFil.txt. Det här gör att det funkar bra även när man byter filer med en Windowsburk.
Jag vet inte om detta hjälper er, jag har nämligen inte full information... men jag tror det ska funka om man byter teckenstandarden i ubuntu till vad dem använder i windows... jag vet dock inte exakt vilken som används i windows (nån ISO-...) ej heller hur man ändrar i ubuntu... Dock eftersom ingen annan hade gett någon lösning tänkte jag att det kan ju inte skada att jag del ger den lilla info jag besitter...
- maths57
Windows kör ISO-8859-1 (Latin1), Ubuntu använder UTF-8. Över huvud taget tycker inte Linux så mycket om mellanslag i filnamn.
- maths57
Nu har jag testat själv. Och det funkar inte för mig heller. Jag drog en textfil (T est.txt) till min låda. OK. Försökte starta den. Nej. Meddelande: Kunde inte starta programmet. Inget kommando (exec) att starta. Kollade på egenskaperna för filen. Mycket riktigt: det fanns igenting att köra. Så jag lade till ett namn: T est.txt. Lade till ett kommando: gedit /home/maths/T est.txt. Klickade på länken och får upp 2(!) filer: T och est.txt.
Du kanske inte ska använda mellanslag?
Du kanske inte ska använda mellanslag?

- Urban Anjar
- Kontakt:
En annan sak jag undviker i filnamn är bokstäverna å, ä och ö. De, mellanslag och diverse andra lustiga tecken är roten till mycket ont när man ska skyffla filer mellan olika datorer, OS osv.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Gjorde lådaaxel112 skrev: Jag får det inte heller till att fungera.![]()
Drog en textfil "conky exempel" till lådan
Provade att starta - funka

Drog en fil gjord i gnumeric "filnamn med mellanslag"
Starta? - japp

Drog en fil gjord med openoffice - nix, funka inte

Abiword-fil då? - japp!

En slutsats? Filer gjorda med openoffice funkar inte och inte heller sådana som ska öppnas med dessa program alltså gjorda i microsoft office? Andra filer funkar hos mig.
- maths57
Jag fick det att funka genom att sätta själva filnamnet inom parantes: gedit /home/maths/"T est.txt" &. Filer ut mellanslag funkar. En OpenOffice-fil måste jag lägga till kommandot för programmet först: soffice /home/maths/minfil.odt &. Jag får inga ikoner, bara ett kryss.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Okej, ska testa lite mer imorgon, inspirerad av era försök.
Vägrar att undvika åäö och mellanslag. Filer ska ha namn så att man, flera år senare, fortfarande fattar vad det är för fil man ser framför ögonen, allt annat är trams som inte hör hemma i ett modernt operativsystem. Ett av argumenten att använda Ubuntu är ju för övrigt också språkligt...
Men jag är övertygad om att det går att få det att fungera, så jag ska som sagt, testa mer imorgon eller så. Tråkigt att det inte verkar vara möjligt att bara dra filerna till lådan, men det är ju inget man gör flera gånger om dagen precis, så jag kan nog acceptera att gå den långa vägen via "lägg till i låda" och köra soffice "filnamn"-varianten.
Vet inte om jag missuppfattade någon av er som skrev att det inte fungerar med OpenOffice.org, för det fungerar med OpenOffice-org-filer OM inga mellanslag finns. Det är bara när mellanslag finns som jag inte får det att fungera, och jag har bara testat med OpenOffice.org-filer hittills.
Har funderat på en "workaround" annars: Skapa en länk till originalfilen, där länken har ett kort namn utan mellanslag och dra länken till lådan istället, men har inte testat detta än.
J.R.
Vägrar att undvika åäö och mellanslag. Filer ska ha namn så att man, flera år senare, fortfarande fattar vad det är för fil man ser framför ögonen, allt annat är trams som inte hör hemma i ett modernt operativsystem. Ett av argumenten att använda Ubuntu är ju för övrigt också språkligt...
Men jag är övertygad om att det går att få det att fungera, så jag ska som sagt, testa mer imorgon eller så. Tråkigt att det inte verkar vara möjligt att bara dra filerna till lådan, men det är ju inget man gör flera gånger om dagen precis, så jag kan nog acceptera att gå den långa vägen via "lägg till i låda" och köra soffice "filnamn"-varianten.
Vet inte om jag missuppfattade någon av er som skrev att det inte fungerar med OpenOffice.org, för det fungerar med OpenOffice-org-filer OM inga mellanslag finns. Det är bara när mellanslag finns som jag inte får det att fungera, och jag har bara testat med OpenOffice.org-filer hittills.
Har funderat på en "workaround" annars: Skapa en länk till originalfilen, där länken har ett kort namn utan mellanslag och dra länken till lådan istället, men har inte testat detta än.
J.R.
[quote Vet inte om jag missuppfattade någon av er som skrev att det inte fungerar med OpenOffice.org, för det fungerar med OpenOffice-org-filer OM inga mellanslag finns. Det är bara när mellanslag finns som jag inte får det att fungera, och jag har bara testat med OpenOffice.org-filer hittills. [/quote]
Jag testade bara med filer med mellanslag. /axel
Jag testade bara med filer med mellanslag. /axel