Hejsan!
Idag när jag satte mig var datorn seg som sirap och efter lite flummande på IRC upptäckte jag att det var java (förmodligen Azureus) som drog en massa minne. Efter att ha startat om programmet funkade allt som vanligt igen. Bra. Dock var jag för att se precis hur stor procentuell del av minnet varje process tog tvungen att använda top, den vanliga systemövervakaren hade nämligen inte denna funktion. Top i all ära, jag har inget emot prompten men vill hellre köra det grafiska om det går. Tycker att top är lite svårt att överblicka och utläsa info från.
Min fråga är således om man kan få till ordentlig info om minnesanvändningen i systemövervakaren eller om det finns någon annan grafisk övervakare som man kan installera och testa?
Konfa systemövervakaren?
Konfa systemövervakaren?
prova htop (lite snyggare och enklare än top)
Konfa systemövervakaren?
Ok, tack. Det verkar bra, dock undrar jag varför resultatet inte ser likadant ut som när man kollar i top? Mitt problem är att Azureus suger mycket minne, det är det jag vill hålla koll på, och top säger att java (azureus) drar runt 23 % just nu. I htop får jag istället en massa poster som ser likadana ut, alla om java där var och en tar 10,3 %. Varför denna skillnad? Och varför kan man inte få in minnesprocents-funktionen i den vanliga systemövervakaren? Det kan ju inte vara så svårt, eller?