Hej allihopa.
Ber om ursäkt på förhand om femtio andra redan lagt in inlägg om samma sak. Har letat här på forumet och inte hittat nåt som passar 100% på mitt problem.
Har en laptop, 80gig hårddisk. ntfs formatterad. La in ubuntu på en 10gig partition.
När jag startar up datorn så går den direkt till ubuntu, även när jag väljer esc för att komma till "välj-operativsystem-menyn" så finns inget WinXp där.
Jag har Super Grub på en skiva, och om jag bootar från den, kan jag ta mig WInXp men jag lyckas inte få in Windows in som alternativ vid boot. Är ingen expert på det här (som ni kanske gissade), så jag undrar om nån av er har använt Super grub och kan förklara hur jag skulle kunna använda det för att få Ubuntu OCH Windows som startup-alternativ (såvitt jag förstår så är det det programmet lovar göra). Jag lekte runt med lite settings, och det resulterade i att jag inte kunde boota Ubuntu heller utan Super Grub boot-skivan (fixat nu), så jag är inte så peppad att testa att klicka på alla menuer i Super Grub och se vad händer.
Kollade min menu.lst fil (eller vad den nu hette), och där finns inte heller WinXp med (alternativen stämmer med det jag ser när jag försöker boota, bara ubuntu att välja).
Har ni några tips åt mig för att lösa problemet? Jag kan tänka mig köra Ubuntu en hel del, men det funkar inte 100% än, och jag vill ju kunna komma åt min Windows partition utan en mystisk tredje parts bootskiva.
Hälsningar,
beta
WinXp finns inte att välja vid dual boot [LÖST]
WinXp finns inte att välja vid dual boot [LÖST]
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 15 gånger.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: WinXp finns inte att välja vid dual boot
Hej Beta och välkommen till forumet.
Vet inte vad som kan ha hänt med din installation.
Gå in i Ubuntu och tar fram terminalen under Program/Tillbehör och skriv:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
kolla om dessa rader ligger med i slutet av filen:
Nu kan jag inte garantera att just (hd0,0) stämmer för din installation, men du kan alltid testa att lägga in dessa rader i slutet av textfilen och se om det fungerar.
Åtminstone så kommer alternativet att komma upp när du startar om datorn. Fungerar det inte så är det bara att välja Ubuntu istället.
Vet inte vad som kan ha hänt med din installation.
Gå in i Ubuntu och tar fram terminalen under Program/Tillbehör och skriv:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
kolla om dessa rader ligger med i slutet av filen:
Kod: Markera allt
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Åtminstone så kommer alternativet att komma upp när du startar om datorn. Fungerar det inte så är det bara att välja Ubuntu istället.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
SV: WinXp finns inte att välja vid dual boot
Tack tack!
(hd0,0) gav mig en vacker Windows bluescreen of death, men jag testade (hd0,1) och det funkade perfekt. Jag tror att (hd0,0) tas up av en osynlig Windows restore-partition som finns på hårddisken.
Hursomhelst, tack igen för hjälpen. Känner mig genast mer peppad på att bli Windows-fri inom några månader.
Mvh,
Beta
(hd0,0) gav mig en vacker Windows bluescreen of death, men jag testade (hd0,1) och det funkade perfekt. Jag tror att (hd0,0) tas up av en osynlig Windows restore-partition som finns på hårddisken.
Hursomhelst, tack igen för hjälpen. Känner mig genast mer peppad på att bli Windows-fri inom några månader.
Mvh,
Beta