Hej på er!!
Hur kan man installera manuelt File server på Ubuntu server??? Vad ska jag skriva vilket kommand???
Snälla jag behöver hjälp!!!
NVH
Shaterlo
Hur installerar File server!!
SV: Hur installerar File server!!
Till vad tänkte du dela ut dina filer?
Det finns många protokoll att använda, som är bra för olika ändamål.
Några exempel:
CIFS / (SMB)
Används med fördel om du skall dela ut till MS Windows datorer, då är det SAMBA du skall installera och konfigurera.
FTP
Alla typer av klienter (med självaktning
) klarar FTP. Finns många FTP tjänster, jag skulle ta en titt på vsftpd.
HTTP
Även om detta inte är primärt ett protokoll för fildelning så används det förvånande ofta. Apache2 är en bra HTTP service
NFS
Används ofta för att dela ut filer för *nix baserade klienter.
Sen får man inte glömma SSH som också kan användas för en säkrare fildelning, och med sshfs kan konfigureras på klienten utan för mycket "konfiguration".
Så, börja med att söka på om någon redan postat en howto eller fråga om filserver för just ditt endamål
Det finns många protokoll att använda, som är bra för olika ändamål.
Några exempel:
CIFS / (SMB)
Används med fördel om du skall dela ut till MS Windows datorer, då är det SAMBA du skall installera och konfigurera.
FTP
Alla typer av klienter (med självaktning

HTTP
Även om detta inte är primärt ett protokoll för fildelning så används det förvånande ofta. Apache2 är en bra HTTP service
NFS
Används ofta för att dela ut filer för *nix baserade klienter.
Sen får man inte glömma SSH som också kan användas för en säkrare fildelning, och med sshfs kan konfigureras på klienten utan för mycket "konfiguration".
Så, börja med att söka på om någon redan postat en howto eller fråga om filserver för just ditt endamål
blogg @ Gargamel.NU
Hej!
Först tack så hemsk mycket för svaret!!
Det är så här............... Jag har en server som snvänder CCcam EMU för att dela TV kanaller hemma!!
I debian kunde man välje bara File Server så att man använder den för att kunna dela!!
Hur installerar jag den i Ubuntu!??
Först tack så hemsk mycket för svaret!!
Det är så här............... Jag har en server som snvänder CCcam EMU för att dela TV kanaller hemma!!
I debian kunde man välje bara File Server så att man använder den för att kunna dela!!
Hur installerar jag den i Ubuntu!??
Finns det nån expert som kan svara mug på denna frågan snälla !!!
Det är väl NFS och/eller Samba du ska använda dig av.
Gällande NFS är jag osäker på vilket paket det är, men jag förmodar det är nfs-server?
Gällande NFS är jag osäker på vilket paket det är, men jag förmodar det är nfs-server?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Rekommenderar även i detta läge, Webmin. Finns att tanka på <a class="postlink" href="http://www.webmin.com">http://www.webmin.com</a>. Via det är det lätt att konfiguera fildelning.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev