Hejsan, totalt ny på detta område. Så jag hade en fundering. Har ett litet hemma-nätverk, vilket jag har en Windowsdator, och en med Ubuntu. Nu är det så att på windowsburken har jag mitt musikbibliotek, och jag skulle vilja spara lite utrymme genom att ha det bara på en burk, fast lyssna från två. Alltså hur gör man för att få ubuntuburken att läsa musik från min windowsdator. Det fungerade med alla program, utom Xmms ett tag. Nu tror jag det inte fungerar med något, efter lite "hjälp" av några bekanta.
Har kört denna frasen "sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/SHARE /mnt/mp3 -o username=xxx" i terminalen.
Men några funderinga har rått.
Eftersom jag har två hdds på windowsburken, hur vet datorn vilken hdds den ska läsa ifrån? Länken borde då bli följande?
"sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/hdd-namn/musik/ /mnt/mp3 -o username=xxx"
MVH / Mazn
Xmms och samba
Xmms och samba
[quote="Mazn"]Eftersom jag har två hdds på windowsburken, hur vet datorn vilken hdds den ska läsa ifrån?[/quote]
Har du två diskar måste du ha två "shares" på windows burken. Det är "sharen", kan man skriva så?, som vet vilken disk den tillhör. Det blir alltså två rader att skriva.
En lite förklaring; med share menar jag namnet på den utdelade katalogen.
Det var knappt jag själv fattade vad jag skrivit
;)
Har du två diskar måste du ha två "shares" på windows burken. Det är "sharen", kan man skriva så?, som vet vilken disk den tillhör. Det blir alltså två rader att skriva.
Kod: Markera allt
sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/SHARE1/ /media/mp3_1 -o username=xxx
sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/SHARE2/ /media/mp3_2 -o username=xxx
Det var knappt jag själv fattade vad jag skrivit

Xmms och samba
Share? Är det de oliga katalogernas namn bara? Som jag har gjort här?
sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/musik/ /media/mp3_2 -o username=xxx
sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/album/ /media/mp3_2 -o username=xxx
sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/musik2/ /media/mp3_2 -o username=xxx
Sen vad är skillnaden på detta:
/media/mp3_2 -o
/mnt/mp3
Tack för att du tar dig tid
sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/musik/ /media/mp3_2 -o username=xxx
Sen vad är skillnaden på detta:
/media/mp3_2 -o
/mnt/mp3
Tack för att du tar dig tid

Xmms och samba
Jag vet inte om share är dess riktiga namn. Men jag det jag menar är namnet på utdelningen i windows burken.
Fungerar dina kommandon?
Fungerar dina kommandon?
Jag tror inte att du får montera flera "diskar" till samma ställe eller till icke tomma kataloger. Det var därför jag föreslag olika namn på monteringspunkterna.sudo mount -t smbfs //Lokal-IP/musik/ /media/mp3_2 -o username=xxx
Det är standard (min iaf:) att ha /mnt tom och montera saker dit tillfälligt. Tex iso skivor brukar jag montera där innan jag bränner dem. Men nej annars är det ingen skillnad mellan /media/mp3 och /mnt/mp3. Det handlar bara om tycke och smak...Mazn skrev:Sen vad är skillnaden på detta:
/media/mp3_2 -o
/mnt/mp3