Wlan kopplar ner vid inaktivitet

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
karloskar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Wlan kopplar ner vid inaktivitet

Inlägg av karloskar »

När datorn varit inaktiv ett tag, skärmen släcks osv, så kopplas den trådlösa anslutningen ner. Efter det krävs omstart för att få det att fungera. nm-applet verkar låsa sig, så även System -> Administration -> Nätverk. Stendött. Jag har inte testat
sudo /etc/init.d/networking restart
men är ute efter en mer permanent lösning. Är inte så kul att börja knappa i terminalen varje gång datorn varit inaktiv.

Någon som vet var man kan ställa in timeout-tiden för ett nätverkskort. Kanske skulle det kunna vara en lösning.

Jag har en HP Compaq 2510p och kör 7.10 Beta.
Kortet heter Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG

Edit: la till kortnamnet
Senast redigerad av 1 karloskar, redigerad totalt 11 gånger.
Ubuntu user #10894 / Linux user #438906
Garyu
Kontakt:

SV: Wlan kopplar ner vid inaktivitet

Inlägg av Garyu »

Jag har samma problem. Köpte nyss ett nätverkspaket med Netgear WGR614v7 router och WG111IS USB-adapter. Det var inte alls särskilt svårt att få igång själva nätverket, hade förväntat mig att det skulle vara mycket svårare, men lämnar jag datorn en stund så dör uppkopplingen. Det är inte bara när skärmen "somnat" utan det kan gå ganska kort tid av inaktivitet.

Min lösning är att köra
sudo ifdown wlan0
sudo ifup wlan0

Det gör att allt börjar fungera igen. Men som sagt, det är ganska störigt att gå ut i terminalen bara för att man inte använt nätverket på ett tag. Dessutom kopplas ju MSN och ICQ ner, vilket verkligen är störigt.
Klicka till vänster för att maila mig om du vill ha personlig hjälp med nåt
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"