PROGRAM OCH SÄKERHET

HP

PROGRAM OCH SÄKERHET

Inlägg av HP »

Hej

jag har hört att det finns anti virus program till linux även om det inte behövs men det är säkrare att använda ett

som t. ex. clam och själv har jag hittat avg för linux jag vill ha det säkraste om det finns bättre helst ett eller flera säkerhets packet om det finns för ubuntu grafisk och även brandvägg anti spyware o.s.v?

Finns det också program som norton goback för linux och då menar jag inte som system restore utan ett program som återställer allt på hårddisken tillbaka till ett tidigare läge t. ex. 10 maj eller 12 maj?

Finns det också program som illusion 99 till linux?

Jag har också provat att ladda ner avg för linux och att installera och har även provat andra program men installations filen öppnas inte som en installations fil som i windows utan som ett text fil jag har försökt att höger klicka och hitta andra sätt att öppna men hittade inget, hur gör man då, i linux?

Snälla nån hjälp mig, jag vet att det är många frågor, men när jag vet allt det här så kommer jag inte i framtien behöva fråga så många frågor.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: PROGRAM OCH SÄKERHET

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

clamav finns i synaptic och är det bästa sättet att installera program på i ubuntu, bara starta synaptic, skriv i ditt lösenord, leta reda på clamav (sök), kryssa för och tryck "apply". Sedan är det bra att läsa på lite om clamav.

Men clamav är till för att rensa bort windowsvirus och behövs i egentlig mening bara om du ska ha en mailserver och/eller en filserver där du vill ta bort windowsvirus som folk skickar så att inte dina vänner med windows blir attackerade av dessa.

Sök i synaptic efter backup, det finns en hel del program som används för att göra backups, det tycks dock vara vanligast att folk väljer göra egna backupskript.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 10 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ok, så att skydda Linux med nån AV-app anser du alltså fullkommligt onödigt i dagsläget, Apelsin?

Hur är det med brandvägg... Jag smällde själv in FireStarter men det var mer för att det var en massa öppna portar vid en portscan - retade mig på det bara, hehe - fast det är väl frågan om man KAN ta sig in bara för att portarna syns antar jag, är ju ingen cracker själv så...
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Jag installerade Firestarter..vilket jag ångrar, jag får ångest av alla hittar som jag får på portar...
Nu vågar jag ej avinstallera den heller :'(
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

firestarter är ett gui för iptables.
men varför får du ångest över vad du hittar på dina portar?
om du menar att du hittar portar, så gör inte det något.
en port som inte skyddas av brandvägg, och samtidigt har nån
tjänst igång som lyssnar på den/dom är öppen.
eller vad menar du annars?
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 10 gånger.
Bild
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Han menar väl alla "hits" d.v.s blockerade anslutningar.

Dom där anslutningarna har har inte kunnat ansluta innan du installerade Firestarter heller, bara det att nu kan du sitta och stirra dig blind på dom om du vill. ;D
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Här kan du testa din brandvägg:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Sedan kan du sova lugnt!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

zenbios skrev: firestarter är ett gui för iptables.
Man skulle kanske tillägga att IPTABLES är en brandvägg som hänger med från början i Ubuntu... Men är IPTables över huvud taget igång efter en normalinstallation av Ubuntu Desktop?
webaake skrev: Här kan du testa din brandvägg:

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Sedan kan du sova lugnt!
Ja ShieldsUp e najs, kanon för att kolla om BT-porten e öppen också för annars får man ju ingen hastighet... Och efter jag drog igång Firestarter och tweakade lite så hittas bara 6881 som ju är öppen för BT, hehe, men innan hittades en massa öppna portar... Sen om dom kunde gett en väg in i min dator vet jag ju inget om, hehe, men man tar ju det säkra framför det osäkra när man inte vet...
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

farmfield skrev:
Man skulle kanske tillägga att IPTABLES är en brandvägg som hänger med från början i Ubuntu... Men är IPTables över huvud taget igång efter en normalinstallation av Ubuntu Desktop?
Ja, men default reglerna ser ut så här
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target    prot opt source              destination       

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

m.a.o. så tillåts allt... (icke att missuppfattas med att vem som helst kan ansluta sig eftersom det inte finns några processer som lyssnar på några portar default.)

PROGRAM OCH SÄKERHET

Inlägg av HP »

Alltså vad jag har förstått är att för säkerheten räcker det ShieldsUp Firestarter clamav?

Men vilket är det bästa backup program?

Vissa säger att linux inte kan få virus och andra säger att den kan få några virus men jag har hört av flera att den kan få spyware vilket är det bästa programet som skyddar mot spyware?

I Red Hat fedora t. ex. finns det inbyggt brandvägg under installationen frågar den om man vill aktivera den men inte i ubuntu vad är det för brandvägg i Red Hat fedora och kan man använda den i ubuntu?

Och som jag sa tidigare så har jag försökt att installera program från internet men har inte lyckats, när man klickar på filen så öppnas den inte som i windows utan som en text fil och höger klicka för att hitta andra sätt funkar inte heller, vet någon hur man gör?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

De allra flesta program du behöver finns i "Pakethanteraren Synaptic" t ex;
Firestarter
Clamav

med flera! Högerklicka och välj Installera sedan Verkställ.

Brandväggen i både Fedora och Ubuntu heter IPTABLES. Du har den redan installerad och aktiv! MEN den behöver ställas in. Som Zenbios sa; Firestarter är just programmet du behöver för att ställa in Iptables brandväggen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

HP skrev: Alltså vad jag har förstått är att för säkerheten räcker det ShieldsUp Firestarter clamav?

Vissa säger att linux inte kan få virus och andra säger att den kan få några virus men jag har hört av flera att den kan få spyware vilket är det bästa programet som skyddar mot spyware?

I Red Hat fedora t. ex. finns det inbyggt brandvägg under installationen frågar den om man vill aktivera den men inte i ubuntu vad är det för brandvägg i Red Hat fedora och kan man använda den i ubuntu?

Och som jag sa tidigare så har jag försökt att installera program från internet men har inte lyckats, när man klickar på filen så öppnas den inte som i windows utan som en text fil och höger klicka för att hitta andra sätt funkar inte heller, vet någon hur man gör?
1. För att skydda ubuntu så behöver du inte mer än vad som redan finns på datorn när den är installerad, den är färdigkonfigurerad. Clamav behövs inte för att skydda linux. Om du kommer ha tjänster på din dator och du är rädd att de är osäkra, så kanske du vill ha en brandvägg. Det är oftast bättre att ställa in programmet säkert istället för att ha en brandvägg som kan ställa till med problem. Shieldsup är en portskanner som finns ute på internet (som du kör från deras hemsida) så du kan se vilka portar som är öppna (något besvarar anropen från shieldsup), stängda (din dator besvarar med "finns inget här") och stealth (din dator slänger paketet och svarar inte, i egentlig mening onödigt men somliga tror att det ger bättre skydd, vilket är en illusion).

2. Jag använder inget backupprogram, jag vet inte. Prova irckanalen, det har diskuterats det där, de kanske vet något helbra.

3. Det finns virus till linux, de använder fel som lagats i bl.a. kerneln för länge sedan, håll ditt system uppdaterat och du behöver inte bry dig. Spyware av slaget installerade finns inte om du bara använder synaptic och inte lägger till fler reposar. Cookies kan fortfarande "tracka" dig, ställ in firefox att starta om som om det vore nytt varje gång du startar det så slipper du det problemet. Skydd mot att servrar på internet sparar information om dig på sina egna servrar finns inte.

4. Jag vet inte, kolla in redhats sidor, det står antagligen där.

5. Det finns flera sätt att installera saker på linux, i ubuntu används deb-filer, sourcepaket och reposar. Reposar är det bästa sättet, eftersom du bara startar synaptic och alla programmen finns där och du bara väljer vad du vill installera. Deb-paket laddas ner och dubbelklickas på så frågar de dig om du vill installera det och slutligen sourcepaket måste kompileras, det brukar stå ganska precis hur man gör i README-filen. Du måste dock ha paketet build-essentials (finns givetvis i synaptic) för att kunna kompilera på din maskin.
webaake skrev: Brandväggen i både Fedora och Ubuntu heter IPTABLES. Du har den redan installerad och aktiv! MEN den behöver ställas in. Som Zenbios sa; Firestarter är just programmet du behöver för att ställa in Iptables brandväggen.
Den behöver inte egentligen ställas in, det leder ofta mer till problem om den ställs in fel. Det finns flera program att ställa in brandväggen på, och vilket fedora använder är antagligen det HR frågar efter.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

men varför får du ångest över vad du hittar på dina portar?
om du menar att du hittar portar, så gör inte det något.
en port som inte skyddas av brandvägg, och samtidigt har nån
tjänst igång som lyssnar på den/dom är öppen.
eller vad menar du annars?
Ok, jag uttryckte mig lite fel med "hittar" menar jag "hits" som i träffar på engelska, UDP, TCP och Webcache träffar på portar i största allmänhet. Antagligen inget att oroa sig för...men jag har bytt lösenord i alla fall..
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

HP skrev: Alltså vad jag har förstått är att för säkerheten räcker det ShieldsUp Firestarter clamav?

NEJ!

Så länge du inte fuckar upp något totalt (Alltså kör som root hela tiden eller ger dig själv skrivrättigheter överallt. Eller kör randomscript från randomsidor). Så är du HELT och FULLSTÄNDIGT säker med standardinstallationen. Allt du behöver göra är att installera säkerhetsuppdateringar då dem dyker upp.

Att det finns virus och att och att man kan få virus är två helt skila saker. De få virus som finns för linux är döda sedan länge. Det enda som jag vet om nu för tiden är en odf fil med en knullande man i kanin kostym! (Och den är ofarlig)

Innan du går på panikstigen av paranoia så borde du kolla upp varför virus till linux är så sällsynt. Nog för att många hävdar att det är för att det är färre som använder linux därför görs det färre virus till linux och att då fler börjar börjar använda linux kommer det dyka upp flera miljarder virus över natten och alla kommer hylla windows för dess exeptionella säkerhet. Dock sä är det mest microsoft (Och dess fanboys) och AV-företagen som förespråkar denna syn.

Jag håller verkligen inte med dem. Nog för att vi lär se en ökning av virus. Men jag tror knappast att det blir en syndaflod av skit som anfaller ur mörkret. Linux är säkert från början. Än så länge är det inte ett problem. Vi kommer nog få höra då det börjar bli dags att oroa sig för sånt.

Därimot har ingen dött av en brandvägg. Men hey! Det körs inget i en standardinstallation av ubuntu som går att ansluta till från internet. Alltså finns datorn helt enkelt inte.
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 11 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Innan du går på panikstigen av paranoia så borde du kolla upp varför virus till linux är så sällsynt. Nog för att många hävdar att det är för att det är färre som använder linux därför görs det färre virus till linux och att då fler börjar börjar använda linux kommer det dyka upp flera miljarder virus över natten och alla kommer hylla windows för dess exeptionella säkerhet. Dock sä är det mest microsoft (Och dess fanboys) och AV-företagen som förespråkar denna syn.
Dom som resonerar så glömmer också alla webbservrar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

vulfgar skrev: Dom som resonerar så glömmer också alla webbservrar.
Som visserligen kan vara dåligt uppdaterade, men nästintill aldrig installerar debfler som de hittat på så obskyra adresser som ubuntuforums.com :D
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jo, Ubuntu är säkert som standard. Brandväggen finns där, som sagts, redan eftersom den ingår i själva kärnan. Men står helt öppen efter installation. Utvecklarna har sett till att det inte körs någonting som det ska gå att ansluta till utifrån.

Det här och annat som står i den här tråden är, gott folk, ett starkt argument för att använda Ubuntu! :) ;D
HP

PROGRAM OCH SÄKERHET

Inlägg av HP »

Alltså vad jag har förstått så är ShieldsUp inte ett program som kan installeras på datorn utan man kör den från hemsidan, då är det väl helt i onödan, det är bättre med Firestarter?

Jag vet att clamav inte behövs för linux men om man nu ska överföra musik och program till datorn som använder windows så kan den få virus därför tänkte jag också att det borde finnas ett bra program som söker efter spyware alltså ett anti spyware och vilket är då den bästa?

Hur gör man i ubuntu för att få datorn gå i vilo läge (och då menar jag inte vänte läge) efter typ 30 minuter och att få ett program att starta automatisk efter varje omstart eller t. ex. 15:00 (som man kan göra i microsoft windows)?

Vad jag har förstått så kan man ladda ner deb filer från webb läsaren men hur kan man öppna de är de komprimerade filer som zip eller är det bara att klicka på de som en vanligt installations fil som i windows och hur kommer det sig att ingen känner till någon backup program är det ingen som har en?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

ShieldsUp kör du från grc.com, o firestarter är ingen brandvägg. det är ett gui (graphical user interface) för iptables,
så du slipper köra o göra inställningar för det i terminal med kommando.
tom din firefox efter du använt den bara, o spyware har ja aldrig hört talas om till linux.
dukan läsa lite om säkerheten här i ubuntu.
http://www.psychocats.net/ubuntu/security
under system--> inställningar--> sessioner    kan du lägga till program som du vill ska auto starta.
här kan du läsa lite om installera dem olika paketen,
http://ubuntu-se.org/drupal/node/198
annars om du tankar ner någon som inte är dem, så extrahera filen så finns det alltid en fil
där i som förklarar för dig hur du ska göra genom terminal.
om hur du gör backup på lite olika saker tex ditt system kan du kolla här.
https://help.ubuntu.com/community/?acti ... rch=Titles
http://ubuntu-se.org/drupal/node/187
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Man kan ju använda Partimage för backup - lite krångligt men ändå...

http://www.psychocats.net/ubuntu/partimage

Sen kan man kanske använda Norton Ghost på LiveCD men jag är inte säker på att den stöder Ext2/3..? Någon som vet?
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"