Har ni problem med OpenOffice?

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Har ni problem med OpenOffice?

Inlägg av farmfield »

Tänkte skriva ett bloginlägg om Openoffice-paketet men tänkte fråga hur ni som användare uppfattar det, delvis i jämförelse med M$ Office (2003/2007), delvis vad gäller buggar & dylikt...  :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Har ni problem med OpenOffice?

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Tja, openoffice räknar ju inte fel som msoffice2k7. Det ser jag som en stor skillnad. msoffice2k7 är jävligt snyggt och har blivit snällare att använda... Hela analysen behandlar excel och spreadsheet.

Själv använder jag helst gnumeric...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har inte använt några mer avancerade funktioner och har inte heller märkt några större skillnader (kanske just därför). Jag började använda open office till windows ett bra tag innan jag började med ubuntu (har 2 oanvända officeXP-licenser) så det var länge sen jag körde MS program. Det finns väl lite småskillnader här och var, nåt är väl bättre i OO, nåt i MSO, men minns inte skillnaderna längre. Det jag minns mest och som gjorde att jag skippade MSO var att "programmet har utfört en förbjuden åtgärd" betydligt oftare än med OO, oftast vid dom mest olämpliga tillfällena.
Jag testade MSO 2007 som beta och tyckte att det var vidrigt, hittade ingenting, men det kan ju ha varit en vanesak.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Word 2007 är riktigt bra faktiskt. Shysst look och bra strukturerat. Openoffice Writer känns tyvärr lite gammelmodigt men gör sitt jobb som ordbehandlare. Dock är dess rättstavning helt urusel och hittar på ord som den tror att man vill stava till. Här ligger openoffice mil efter Word 2007.

//Lobo
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Jag har mest använt Calc. Jag har följande synpunkter:

I den svenska översättningen kallas både blad och flikar för kalkyl. Inte ett relevant namn i något av fallen. En flik används för att öppna ett blad som kan användas för att göra en kalkyl.

Jag saknar möjligheten att välja färg på flikar i Calc. Olika färger på flikarna underlättar när man ofta växlar mellan olika blad.

Att redigera anteckning fungerar betydligt sämre än i Exel.

Inställningen "negativa värden i rött" finns inte i Exel. Klart + till OpenOffice. (Reservarion för att jag använder äldre versioner av Exel både på jobbet och på den dator här hemma som fortfarande har Windows.)

Största fördelen med OpenOffice är att det inte är Microsoft.  ;D

PS. Ser att rubriken frågar efter problem. Ovanstående synpunkter kan knappast klassas som "problem".
Senast redigerad av 1 cattan, redigerad totalt 8 gånger.
Recordable
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Recordable »

Jag har bara använt OO ordbehandlare, och det funkar bra. Rättstavningen är dock verkligen ingen höjdare, och sista och enda gången jag sparat ett dokument med lösenord då gick det inte att komma in på det sen, trots att jag med säkerhet *visste* att det var lätt lösenord. Utseendet gillar jag inte speciellt mycket, fast jag har för mig att man ska förbättra det inom en snar framtid iom något samarbete med någon eller något...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Asså? Tycker ni Office 2007 är ok i gränssnittet? Jag tyckte det var idiotiskt att gå ifrån den traditionella looken - fatta att min momma gnällde på MIG om det, hehe - och hur många av dom 102.521 funktionerna i Word 2007 använder förresten "vanligt fölk"..?  ;)

Skall testa rättstavningen i OpenOffice - tack för tipset... Annars tycker jag t.ex. Firefox & Thunderbirds rättstavning fungerar kanonsers, så har lite svårt att förstå att Oo inte skulle fått ordning på det än...  :P
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

farmfield skrev: - och hur många av dom 102.521 funktionerna i Word 2007 använder förresten "vanligt fölk"..?  ;)
Hur många funktioner i Word jag använder på jobbet vet jag inte hur man gör för att räkna, men många är det eftersom jag använder Word till så många olika typer av dokument.

Meningen är väl inte att alla användare ska använda alla funktionerna, utan att programmet ska täcka de flesta användares olika behov. Dock är en del funktioner alltför svåra att komma underfund med för den som bara behöver använda dem vid enstaka tillfällen.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

En kanonbra sak med OpenOffice är, att när man väl har skrivit in ett långt ord så behöver man inte skriva in det igen, utan förslaget kommer upp igen. Bara att trycka Enter så har ordet skrivits ut. Detta saknade jag i MS Office sist jag använde det.
Sen håller jag med om att rättstavningen är kass i OOo. Man kan bara hoppas att den blir bättre med tiden.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det där med rättstavningen förstår jag inte riktigt. Där känner jag att MSO och OOo är likvärdiga, vare sig man kallar det bra eller kasst. Förslag som är särskrivningar är det som stör mig mest. Men det går ju att skapa egna ordlistor.

Har MSO 2003 på jobbet och en nästan outnyttjad hemma på min hem-pc. Menyerna och deras innehåll känns inte helt logiska för mig. Där är OOo enklare att hantera.

Annars känns MSO och OOo ganska likvärdiga. Men varför köpa en licens om man inte måste? Dessutom: nu när Open Document är ett öppet format, varför använda ett "låst"?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Det där med OpenDocument har jag inte vågat mig på. Gjorde ett försök, men avbröt eftersom en del rekommenderade att jag fortsatte med .doc-formatet. I framtiden kanske jag gör ett nytt försök.
Grejen är den, att det är svårare att byta från odt till doc än tvärtom.
Har Mac-användare stöd för OpenDocument som default, eller måste dom också fixa stödet på samma sätt som i Windows?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Du måsta ha tolkat felmeddelandet fel. Den varnar för att spara i ms office format inte tvärt om.

Mac användare har stöd för odf bara de installerar openoffice (eller neoffice vilket är openoffice portat till aqua).

Ett problem som jag har är att calc skriver ut alla nollor i formler. Vilket leder till att jag inte kan skriva ut mina tidrapporter från openoffice...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
sontho

Inlägg av sontho »

mcNisse skrev: Ett problem som jag har är att calc skriver ut alla nollor i formler. Vilket leder till att jag inte kan skriva ut mina tidrapporter från openoffice...
Det kan du undvika på (minst) två sätt.
Menyval Verktyg - Alternativ - OpenOfficeCalc - Vy
Avmarkera valet "visa nollvärden"

Jag har även märkt att man kan formatera celler och välja antal inledande nollor till 0.

/Thomas
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

I den version som jag kör (den som kom med dapper) har jag stält in det så men när jag skriver ut kommer nollorna tillbaka. Jag har faktiskt inte testat med feisty... Det ska jag göra. Återkommer.

edit. Nollorna kommer fortfarande med på utskriften.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 9 gånger.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Delfråga - nån som kör Google Office?

Inlägg av farmfield »

Wordprylen på Google i jämförelse med M$ Office och Oo då?
Användarvisningsbild
sontho

Inlägg av sontho »

mcNisse skrev: I den version som jag kör (den som kom med dapper) har jag stält in det så men när jag skriver ut kommer nollorna tillbaka. Jag har faktiskt inte testat med feisty... Det ska jag göra. Återkommer.

edit. Nollorna kommer fortfarande med på utskriften.
Hmmm... nu blev jag ju tvungen att prova  ::)
OBS just nu jobbar jag i windows med openOffice (sitter på jobbet)
Men att sätta antalet inledande nollor fungerar fortfarande
Du har ju rätt i att sätta "visa nollvärden" inte hjälpte  :(

Sedan är det ju beroende på vad du gör, men man skulle ju kunna göra en formel som ger en tom cell om det blir noll
Ett simpelt exempel  =OM(SUMMA(D9:D10)=0;"";SUMMA(D9:D10))
dvs om summan är 0 så skriv ingenting, annars summera.
Finns säker smartare sätt  8)
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Ett problem med OOo som dykt upp här på forumet nyligen, är att man i OOo Base inte kan avsluta när man ska göra ett formulär. Vid sista steget låser det sig. Det här funkar på versionen av OOo för Windows, så det är frågan om vad buggen beror på.
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

maths57 skrev: Det där med rättstavningen förstår jag inte riktigt. Där känner jag att MSO och OOo är likvärdiga, vare sig man kallar det bra eller kasst. Förslag som är särskrivningar är det som stör mig mest. Men det går ju att skapa egna ordlistor.

Har MSO 2003 på jobbet och en nästan outnyttjad hemma på min hem-pc. Menyerna och deras innehåll känns inte helt logiska för mig. Där är OOo enklare att hantera.

Annars känns MSO och OOo ganska likvärdiga. Men varför köpa en licens om man inte måste? Dessutom: nu när Open Document är ett öppet format, varför använda ett "låst"?
Gillar verkligen inte rättstavningen i Oo. Skumma förslag som detta är ju vanliga:

[img width=265 height=440]http://helenas.dagar.se/bilder/datorn-vet-bast.jpg[/img]

//Lobo
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Lobo skrev:
maths57 skrev: Det där med rättstavningen förstår jag inte riktigt. Där känner jag att MSO och OOo är likvärdiga, vare sig man kallar det bra eller kasst. Förslag som är särskrivningar är det som stör mig mest. Men det går ju att skapa egna ordlistor.

Gillar verkligen inte rättstavningen i Oo. Skumma förslag som detta är ju vanliga:

[img width=265 height=440]http://helenas.dagar.se/bilder/datorn-vet-bast.jpg[/img]

//Lobo
Vad betyder slåpratade? ;)
Bild
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Ok, jag anser att openoffice ständig har blivit bättre..jag har erfarenhet från OO sedan version 1.3.
Det är klart att microsloth office har sina fördelar men dom är inte 1 300 kr bättre - om ni fattar vad jag menar.. ;D
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"