Endast 800x600 upplösning

Ake

Inlägg av Ake »

Hej

Har en ny maskin med ASUS M2NVP-VM moderkort och NVIDIA GeForce 6150 chip och AMD Athlon 3500+ processor 1GB minne Ubuntu 6.06.1 med 386 kärna för att kunna köra flash i Firefox. Det mesta ser ut at funka men det går ej att ändra skärmupplösning har provat alla tips jag hittat att confa om xorg.conf här på forumet men det blir bar 800x600 i upplösning.:( Skärmen är en 17" TFT som klara 1280x1024 och på en annan Ubuntu maskin som jag testade med.

Newbee på Linux.:)

Mvh Ã…ke
Användarvisningsbild
gothenburg
Kontakt:

Inlägg av gothenburg »

Kod: Markera allt

sudp dpkg-reconfigure xserver-xorg
Det måste ju gå eftersom det är där det står.
markera varje upplösning med [mellanslag]
sen kan du ta [enter]
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Ake

Inlägg av Ake »

Har provat det också,
och det går att välja mellan en helradda upplösningar och uppdateringsfrekvenser, men det är inget som biter i verkligheten, men xorg.conf blir förändrad. Men det spelar inge roll vad det står i xorg.conf det blir 800x600 ändå, mycket skumt.
Testade på en äldre maaskin och där funkade allt som det skulle. Jag tror att det har något med drivrutinen till GeForce 6150 och att det körs på 386 kärna när det är en 64 bit processor, bara en gissning men vet ej hur jag ska gå vidare för att testa olika drivrutiner osv. lite rädd för att få svart skärm.:(

Mhv Ã…ke
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hejsan ake.Jag tror nog att du ska göra som gothenburg säger och gå in där -->> sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.

du kan googla om vad din skärm använder för HorizSync och VertRefresh

Så här ser mina ut--->> Section "Monitor"
dentifier "samsung syncmaster 957mb"
Option "DPMS"
HorizSync 30-96
VertRefresh 50-160

det skrev jag in med sudp dpkg-reconfigure xserver-xorg

om du skulle vilja byta kärna så kolla in den här länken -->> http://wiki.linuxportalen.se/index.php/ ... %C3%A4rnor
NightCircle

Inlägg av NightCircle »

Jag hade samma problem, fast jag kunde bara ha 1600x1200 med nån riktigt värdelös frekvens, så jag fick bada ögonen varje kvart. :P

Jag löste problemet genom att installera drivrutiner för mitt grafikkort. (som är ATI, till skillnad från vad du har)
Mitt tips är att se till att du verkligen har installerat drivrutinerna för ditt grafikkort.
Äntligen ubuntu!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ny hårdvara är inte det bästa alternativet med Linux pga. tillverkarna vanligtvis varken gör drivisar till Linux eller ger dem ut som open source... Tyvärr.

Det finns andra som delar dina problem http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... light=6150
Ake

Inlägg av Ake »

Hej alla,

Lösningen på problemet är mycket enkel,:)
Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "nvidia"
Option "UseEDID" "FALSE"
EndSection

Se till att ha Option "UseEDID" False enlig exemple ovan i xorg.conf, det gör att Xserver struntar i de inställningar som din monitor tycker att den klarar av, utan kör på vad du har skrivit i xorg.conf. Tack till Gunne och Emanuel på GGSData i göteborg som hjälpte mej att fixa problemet. Nu funkar det med full grafik acc. och upplösning i vad skärmen klarar av.:D

Hälsn. Ã…ke
Gunne
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Hej Ã…ke,

Först, Tack för de värmande orden ! :)

Jag kanske kan ta tillfället i akt och inflika att det är med nvidias proprietära drivrutin. Och det finns ju fördelar med att använda den.

Det finns mer information och tips om drivrutinen att läsa i readme-filen som du hittar i:

/usr/share/docs/nvidia-glx/README.txt.gz

Du hittar säkert mer intressant där.

och lite mer finns också om du i terminal skriver:

man nvidia-xconfig

Samt såklart:

http://www.nvidia.com

Ha en trevlig helg !
Bästa hälsningar,
Gunne
KnockiMov

Inlägg av KnockiMov »

Som jag har läst inlägg efter inlägg efter ett svar som kan lösa mitt problem!
När jag äntligen snubblade över denna enkla lilla lösning.

Jag fick inte det att funka med min LG L1710S och Nvidias drivrutiner. i loggen stod enbart @@@ för skärmen och att det inte kunde fixa nån upplösning utan använde nvidia-default-settings eller liknande. testade med alla olika rekomendationer. Men ack att det funkade. Gick bara inte att få nån högre upplösning än 800x600. Men att enbart lägga till detta så gick det..

så nu ser min xorg.conf ut så här!

Section "Monitor"
Identifier "L1710S"
Option "DPMS"
HorizSync 30.0 - 83.0
VertRefresh 56.0 - 75.0
EndSection

Section "Device"
Identifier "NVIDIA Corporation NV28 [GeForce4 Ti 4200 AGP 8x]"
Driver "nvidia"
Option "UseEDID" "FALSE"
EndSection

Fasen va enkelt det va!
Tackar allt folk som fixade detta!
KnockiMov

Inlägg av KnockiMov »

har fått ett konstigt problem.
fixade till så att TwinView och TwinViewOrientation funkade för mina bägge skärmar. När jag sedan startade om datorn funkade det inte riktigt längre på skärm nummer 2.... den är mörk och ser inte alls ut som det ska.

Vad göra???

PS. startat en ny tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=3289
ricky

Inlägg av ricky »

hej
jag skaffade ubuntu igår natt, så jag är sprllans ny på det här och har lite funderingar.

min skärmupplösning går bara till 1026 x 768.
jag har installerat nvida-gxl, men kan inte göra någon förändring
står i synaptic att jag ska skriva nån tag (i terminal antar jag???) men jag får ett felmedelande som hänvisar till xorg.config.
när jag är där försöker jag ändra nv till nvidia men det får jag inte pga att jag inte har behörighet el nåt liknande.

grafikkort: NV18 [GeForce4 MX 4000 AGP 8x]

så ifall någon vill säga vad jag gör för fel så blir jag jätteglad. också blir det ju att plugga på lite med förståss :)
SomeonE

Inlägg av SomeonE »

Jag fick inte igång min skärm förens jag körde den på annalogt uttag istället för digitalt. Alltid något som går att testa ifall inte något annat fungerar.
ricky

Inlägg av ricky »

Hjälp mig!

nu har jag nästan fått nvidia att funka, men med mera framgång blir det större problem!
När jag byter driver till nvidia i xorg och startar om datorn blir kommer den sen till en nvidia logotyp i uppstarten sen skiter det sig, skärmen stänger av sig och får ingen signal, men inloggnings ljudet kommer efter ett tag, så jag är inne men skärmen får inte va med.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"