Jag har ett problem med en scanner som jag inte kan lösa. Hade redan frågat på engelska forumet och också på den tyska ubuntuusers.de, men ingen visste någon lösning. Nu hoppas jag att de Svenska experterna kan lämna råd. Här är min situation:
Dator dual-boot, Ubuntu 6.06 och WindowsXP Home
Scanner Epson Perfection 1670, linux-drivrutiner installerad
Kör jag Ubuntu så känner systemet scannern (vendor=Epson, product=Epson scanner, osv) men den gröna beredskaps-LED lyser inte och scannern accepterar inga kommando. Kör jag iscan så kommer ett error meddelande ("...check scanner status").
Startar jag Windows så lyser den gröna LED och scannern fungerar. Lämnar jag nu Windows och starta Ubuntu (scanner fortfarande inkopplad) så signalerar scannern beredskap och jag kan scänna, t.ex. med XSane. Det verkar alltså som om Windows sänder något reset till scannern som förändrar sin USB-interface och Ubuntu däremot gör det inte.
Har ni ett förslag vad jag ska göra, det är ju meningslöst att starta Windows först när man vill scänna under Ubuntu.
Tack i förväg,
Hubert
Starta en scanner
-
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Starta en scanner
enligt killen som underhåller Epsons backend i SANE så ska din scanner inte ha stöd hos SANEs Epson-backend.
Däremot står det längre ner att en annan Epson som ska likna din i designen, stöds av en binär modul. Pröva om den kanske funkar bättre.
Däremot står det längre ner att en annan Epson som ska likna din i designen, stöds av en binär modul. Pröva om den kanske funkar bättre.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Homines quod volunt credunt
-
Starta en scanner
Tack så mycket för hjälpen, dacovale, nu funkar det!
Jag hade trott att scannern väntar på en reset-kommando, som Ubuntu inte sänder. Nu vet jag att felet berodde på en binär fil som fattades. Denhär filen (esfw30.bin) laddar upp den firmwaren som scannern behöver innan den kan arbeta som väntad.
Hjärtligt tack!
Jag hade trott att scannern väntar på en reset-kommando, som Ubuntu inte sänder. Nu vet jag att felet berodde på en binär fil som fattades. Denhär filen (esfw30.bin) laddar upp den firmwaren som scannern behöver innan den kan arbeta som väntad.
Hjärtligt tack!