Ubuntu-dagen den 16:e september

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Om jag vill engagera mig den 16/9, vill jag då engagera mig tillsammans med mina muf vänner och försöka värva så många röster som möjligt sista dagen innan valet eller vill jag engagera mig (tillsammans med vem?) och försöka värva ubuntu-användare?

Röstar gör man en gång vart fjärde år. Ubuntu använder man varje dag. Är den 16/9 verkligen ett klokt val av datum för ubuntu dagen?

Sen om jag inte har förstått det fel så är det mindre än en månad kvar till Ubuntu 6.10 släpps och ska vi (enligt mitt förslag) vänta tills efter valrörelsen är över, så kommer ubuntu 6.10 vara släppt. Sen tar det väl 6-10 veckor innan man får skivorna som man ska dela ut på ubuntu-dagen.

Förutom att jag inte kommer engagera mig i ubuntu-dagen den 16/9, så finns det en an annan nackdel med valet av datum: Ni kommer att få väldigt mycket konkurrens av politikerna som försöker värva röster.

Om jag har något att säga till om när det gäller ubuntu-dagen så tycker jag att vi ska hålla den 3 månader efter varje release (3 månader = 12 veckor, skivor kommer inom 6-10 veckor). För då har man med säkerhet fått hem sina skivor och man har hunnit lära känna den nya versionen.

Det är inte meningen att ni ska diskutera politik i den här tråden. Det får ni göra i Valet 2006. Här ska ni diskutera datumet för ubuntu-dagen.
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Jag tror nog att ubuntu hamnar precis rätt i tiden om vi tar det den 16/9. Men egentligen hör väl denna tråden hemma i Ubuntudagen-forumet?
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Jag är inte engagerad i ubuntu-dagen och har därför inte registrerat mig där...
Dessutom har ubuntudagen-forumet bara 139 användare, så jag når dessutom ut till många fler genom att posta tråden här.

För övrigt tycker jag att ubuntudagen-forumet borde vara en del av detta forumet. Att man behöver registrera sig en extra gång för att engagera sig i ubuntu-dagen tycker jag är ett tankefel. Fler skulle nog engagera sig eller i alla fall vara med och bidra med idéer om vi inslöt ubuntudagen forumet i detta forumet.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Jag är faktiskt överens om detta, men det är nog bäst om du kontaktar ozamosi eller No1Viking om detta!
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Ã…tminstone en av dem kommer säkert läsa denna tråden...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Oh nej har valet inte varit då. Hur tänkte den/de som tog beslut om datum? Det var någon på maillistan som nämnde att det inte skulle vara bra att ha Ubuntudagen mitt i valrusningen och jag tog för givet att datum sattes efter?

nahoj: Rätt i tiden på vilket sätt?

Sen går inte Ubuntudagen att flytta ytterligare en gång så visst är det den 16:e som gäller?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det är satt på Software Freedom Day, som är en internationell dag för att sprida fri mjukvara.

Ubuntudagen var tänkt att vara precis när 6.06 släpptes. Vi la till lite tid för att hinna få skivorna, men så blev det fördröjningar med utskickningar av dem, och så blev det sommar, och så var det ändå ingen som beställt skivor efteråt... Kort sagt tar det tydligen nästan ett halvår för en mängd olika grupper att beställa och få skivor...
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Rätt i tiden? Jag hoppas verkligen att Piratpartiet fått igång debatten om integritet och storebrorssamhället vid det laget. Sedan kan man ju alltid hoppas att Bodström gjort något utspel om att man borde avlyssna dagis för att hitta framtida terrorister (IRONI) innan de blir aktiva.

För min del hade valet av Linux inget att göra med varken "fri som i fri öl" eller "fri som i frihet (att förändra)". För mig handlade det snarare om "frihet från storebrorsinsyn". Jag gillade inte utveckligen MS visade inför Vista, på samma sätt träffar jag varje dag folk som tänker på samma sätt som jag gjorde då...

Att debatten ligger i luften kommer knappast vara till vår nackdel, snarare tvärtom!
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

[quote="Jag"]Jag är inte engagerad i ubuntu-dagen och har därför inte registrerat mig där...
Dessutom har ubuntudagen-forumet bara 139 användare, så jag når dessutom ut till många fler genom att posta tråden här.

För övrigt tycker jag att ubuntudagen-forumet borde vara en del av detta forumet. Att man behöver registrera sig en extra gång för att engagera sig i ubuntu-dagen tycker jag är ett tankefel. Fler skulle nog engagera sig eller i alla fall vara med och bidra med idéer om vi inslöt ubuntudagen forumet i detta forumet.[/quote]
[quote="nahoj"]Jag är faktiskt överens om detta, men det är nog bäst om du kontaktar ozamosi eller No1Viking om detta![/quote]
Är det någon annan som har åsikter om detta?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej.

Utan att jag vet bakgrunden till varför det blev en särskild registrering för Ubuntudagen, så tycker jag att det verkar vara onödigt med registrering även där. Jag är för att den som är inne i Ubuntuforumet också skall kunna klicka sig in till Ubuntudagens forumsida. Om fler Ubuntu-intresserade hittar in, kommer vi sannolikt att få än fler tankar, idéer och synpunkter presenterade.

Hälsningar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hörde ett argument för att ha ett eget Ubuntudagen-forum som jag tyckte var bra och det var att det att det som pratas om där blir inaktuellt efter ubuntudagen men inget bör tas bort från det vanliga forumet.

Men kanske det nästa år går att göra så att vi skapar en egen Ubuntudagen-avdelning med forum för Ubuntudagen som vi döljer efter arrangemangets slut men som vi nästa år på något sätt dumpar i ett eget forum i avdelningen som kan döpas till arkiv eller liknande. Då har vi enbart aktuell information i forumet men det som skrivits tas inte bort utan sparas för att få komma tillbaka när det åter blir aktuellt med en Ubuntudag, för inspiration mm.

Vad gäller datum så tror jag nog inte det spelar någon större roll om man arrangerar på ett bibliotek, men jag skulle tro att partier drar åt sig stor del av uppmärksamheten på gågata och de större torgen i en stad så att det blir lite svårare att synas för den som vill arrangera där.. affischera kan ju också bli lite svårare om någon har tänkt göra det..
Macchi

Inlägg av Macchi »

Ursäkta att jag lägger mig i, men jag måste ventilera några tankar kring Ubuntu-dagen:

(För det första: jag är inte ute efter att provocera eller starta en flamewar. Det här är ett konstruktivt försök att hitta bättre lösningar för Ubuntu-dagen!)

Några pressmeddelande kan avgöra skyllnaden om det blir 10, 100 eller 1000 besökare på ett evenemang! Kanske ännu fler?
Jag tror att Ubuntu skulle kunna locka en hel del folk i stora Svenska städer. På sikt finns också en stor potential att locka $pon$orer.
Det är trevligt att träffa folk och skapa kontakter. Det är också mycket trevligt när marknaden intensifierar sin efterfråga på Linux-kompetens. Det blir nya jobb, nya projet och nya företag! (nu låter jag nästan som en politiker...)

Men det finns en tråkig nyhet:
Även om man skulle hinna skriva världens bästa pressmeddelande så är det mycket svårt att uppmärksammas i pressen just dag före valet.
Ingen tidning kommer att skriva om något annat. Det blir åtminstone en lärorik upplevelse till nästa gång, dock jag tror inte på så stor antal externa besökare. Tyvärr.

Inför kommande evenemang skulle man kunna börja med att definiera väldigt tydlig vem är målgruppen för Ubuntu-dagen.
Är målet att nå bara befintliga Ubuntuanvändare och övriga datorintresserade? Ska man koncentrera sig bara på unga användare (och tjejer :)? Eller ska man försöka nå "vanliga" människor? Vill man få stöd och pengar? Då måste man nå beslutsfattare i företag och myndigheter. Låter det jobbigt?
Frågan om målgruppen är avgörande för att anpassa budskapet så att man lyckas nå rätt folk.

Till sist vill jag säga ännu en sak: Jag tror att det kan vara smart att INTE politisera Ubuntu och fri programvara. Det kan vara skadligt att associeras med "fel" grupp eftersom det finns så många månniskor som inte har en aningen om vad det här är för någonting. Det gäller att presentera saker på rätt sätt så att man skylldras som "teknikhjältar", och inte som "unga rebeller". Antigen så är man trovärdig i pressens ögon eller så är man inte det.
Det räcker gott och väl att Ubuntu är en fantastik produkt. Det är lättare att nå flera på det viset. Sedan kan man läga i lite ideologi i alla fall om man så önskar, men det ska inte vara huvudsaken.

Som sagt, det här är bara några tankar. Kanske mer talat ur hjärtat eftersom redan 1999 försökte jag införa Linux i vissa produkter inom svensk industri och då mötes jag av rätt så stor motstånd. Men attityden på marknaden håller på att förändras. Dock glöm inte att det finns mycket starka ekonomiska intresse emot Ubuntu och fri programvara. Ubuntu Sverige har begränsade ekonomiska resurser dock mycket hjärnkraft!
/M
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag håller med dig, man ska inte politisera Ubuntu.

På Piratpartiets forum kom någon med en "lysande" idé att dela ut Ubuntuskivor samtidigt med valreklam :o Som tur var vad det i början av september och på två veckor hinner de inte få inte 100 skivor *pust* och jag slapp lägga mig i.

Partiet skulle nog varit det mest lämpliga partiet för det men man ska ändå inte politisera Ubuntu. Eller någon Linux-dist. Tycker jag.
Okänd

Inlägg av Okänd »

macchi: Kul att du kommer med synpunkter. Denna Ubuntudag hoppas jag kan vara starten på något ständigt återkommande, och att vi varje år kan dra lärdomar som vi kan ha med oss inför planeringen nästkommande år, så Ubuntudagen kan växa i både omfattning och betydelse.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"