Hamachi (eller annan vpn mjukvara)

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Är det någon som har provat hamachi på sitt ubuntu? Har kollat lite på http://www.hamachi.cc och deras forum. Men det skulle va schyst om någon här på forumet kunde beskriva sitt tillvägagångssätt och bedömning.

Det jag hade tänkt mig är att installera ubuntu som server (endast med konsoll) och sedan ha den bl.a. som filserver. Antingen samba eller nfs och med hjälp av hamachi kunna få tillgång till filerna vart jag än befinner mig.

Hamachi verkar enkelt. Men kanske någon annan vpn-lösning är bättre?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ett alternativ kan vara ; SSH-server på Ubuntuservern med Putty på klientsidan. Robust, enkelt och tillräckligt säkert.
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Jo.. iof så skulle ssh-tunnel fungera. Det har jag prövat förut. Men hur skulle det fungera om man vill ha det som en tjänst i resp. os (det handlar om linux, windows samt mac). Vill att programmet som mest syns i aktivitetsfältet.

Dessutom måste det fungera med flera användare :) Med den sortens ssh-tunnel jag prövat måste man logga in på ett shell-konto. Det vill jag inte.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vet inte riktigt om jag förstår vad du är ute efter. Ska du köra några speciella program i VPN-tunneln mellan klient och server? I så fall vilka?
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Alltså... när mina klienter startar upp, ska de ansluta till servern per automatik och i princip alltid vara igång.
ex: http://openvpn.se/images/connect-balloon.png

Några andra tjänster än samba via vpn är jag inte ute efter.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ok. Om jag fattar dej rätt är du bara ute efter att komma åt (browsa) filerna på servern. Då kvarstår tidigare alternativ med ssh och sftp. Det är enklaste lösningen. Finns en fin sftp klient för Windows, Tunnelier, http://www.bitvise.com/

Hamachi är någon specialare, där även en 3:e nod är inbladad - någon typ av server hos dom. Det kanske funkar bra, men jag har aldrig provat.

Kul att din referensbild pekade på Sundmans OpenVPN webbplats. Jag har tidigare satt upp och kört (kör) OpenVPN server med klienter under Windows. OpenVPN är det bästa VPN jag har kört. Har därför funderat att pröva sätta upp det på min Ubuntuserver, men har inte kommit till skott. Har precis fått i gång mailservern och skrivit tillhörande handledningen.
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Har provat hamachi men endast på windowsburkar och för att spela spel. Tänkte att det kanske fungerar bra på ubuntu också. Så vitt jag har förstått verkar det säkert och, precis som du säger, är en hybridlösning istället för 100% p2p.

Jo jag har kollat lite på OpenVPN. Det verkar vara en bra klient i windows. Vet inte hur det ligger till med servermjukvara bara.

sftp (alltså ftp via ssh?) går bort, om det inte är möjligt att montera utdelningen som om det vore en hårddisk i linux/windows på klientsidan.
Okänd

Inlägg av Okänd »

OpenVPN server finns i Ubuntuförråden. Men det är en hel del plock med konfigurering och att skapa certifikat och nycklar innan man kan börja köra. Om man börjar från början får man först studera http://openvpn.net/
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Mmm.. kollade in openvpn. Men orkade inte pilla med certifikaten :rolleyes:

Testade att installera hamachi på min lilla lekserver (debian) och det fungerade hur smärtfritt som helst. Bara att konfigurera brandväggen så den endast accepterar fildelningen på det hamachi-gränssnittet. Det blir perfekt på ubuntuservern senare :)

Möjligtvis saknas de startskript osv, men det fanns ett par färdiga från andra användare har jag sett.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Va' bra!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"