Editorer för programmering

Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Editorer för programmering

Inlägg av Faie »

Hej.. tänkte fråga lite om editiorer.
Jag har t ex laddat ner eclipse för att jag vill hålla på med java och tycker det är bra att se allt med färger och så. Men så klart har jag lärt mig att dessa editorer IDE har en compilator i sig (sitt paket som man installerar) samt att man i setup kan gå in och ändra så att den använder den senaste som man har laddat ner ( te x java 6)

Men jag undrar (bortsätt emacs för att jag inte riktigt känner mig hemma på den och än mindre vi) om det finns editorer som likt eclipse har bra översikt och färgkodning på de olika parametrar etc man skriver i kodraderna. Men som installeras (gärna via apt-get / synaptic) och inte har en egen kompilator utan använder den som finns redan nerladdat (detta för att jag inte vill ha massa strul och trixande pga jag känner mig inte hemma på det samt inte har så pass stor lagrings utrymmen så jag kan fixa mig en fullständig backup ifall ngt går snett)

Vet ni ngr bra editorer som har dessa finesser som jag söker (men inte hittar när jag letar) samt inte är så stora och super tunga, då jag använder xubuntu med xfce samt vill försöka att använda så tunna men bra program som möjligt.. :)

tack på förhand och riktigt roligt att läsa på programmerings trådarna, dom ger inspiration

//ADrop
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Emil.s
Kontakt:

SV: Editorer för programmering

Inlägg av Emil.s »

Själv använder jag vim, men "Kdevelop" är ju ganska populär. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
jocke4u
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av jocke4u »

Jag är en "gammal" Java utvecklare och tycker Eclipse är helt outstanding. Visst, den har en inbyggd kompilator men du måste ha en runtimemiljö för att köra applikationen. Denna runtimemiljö kan ju vara en "ren" dvs JRE eller som jag fördrar JDK/SDK som är en kompilator + runtime.
När du kompilerar så använder du förslagsvis ANT där du har full kontroll över vilken kompilator som används.

En annan fördel med Eclipse är inbyggd support för versionshantering via CVS (eller SVN via plugin) vilket alla utvecklare bör ha (eller motsvarande).

En annan populär IDE är Netbeans men jag misstänker att denna också har kompilator.
// Jocke
----------------------------------------------
Server: Ubuntu 10.04 x86_64
HTPC 1: Ubuntu 10.04
HTPC 2: Ubuntu 10.04
Workstation: Ubuntu 10.04
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

wow där var massa nya saker :)

ok, jag har laddat ner jdk från synaptic och från vad jag har förstått så har jag en jre eftersom allt java funkar utmärkt (innan jag tog ner jdk för att börja koda)

Efter att jag tog ner jdk 1.6.x så kunde jag enkelt skriva i terminalen (nano) hello world koden och så kompilerade jag enkelt med javac <file.java> och sen var det bara att köra java <filen> . Så jag antar att path och sådant är korrekt.

Jag testade även i eclipse att ändra från den inbyggda att använda java 1.6.0 och så testade jag köra hello world koden och funka perfekt..

Men vad menas med ANT?

Jo Netbeans har ju oxå en kompilator, så om jag skulle ta ner netbeans.. vad skulle det vara för skillnad med den och eclipse? Samt det känns ju lite knasigt dvs tar massa plats att ha två program som eclipse och netbeans + ha kompilatorn som hänger med i jdk/sdk, blir liksom lite trångt om man som jag har bergränsat utrymme..

anways tack för svaren.. som kommit, jag ska prova och testa mig fram med eclipse till att börja med, kanske kör jag netbeans om det är smidigare än eclipse. Jag fick det berättat av en bekant att eclipse och netbeans bygger mycket på massa plugins för att kunna skapa mer utifrån 'ren' application kodning.. som jag förstod det kunna göra gui grejer och använda swing (heter det så?)  Min bekant sa att jag kanske skulle testa .NET men eftersom jag inte vill köra win saker (det finns ju som sagt en anledning att man har gått över till ubuntu) så började fundera om det finns ngn motsvarighet till .NET fast i *nix världen.. Han berätta om Xcode till osx finns det ngt liknande att använda till ubuntu eller skulle jag kunna rakt av köra xcode?

ha en bra dag/kväll

//ADrop
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
jocke4u

Inlägg av jocke4u »

Gott att höra!! :)

Eclipse är mer än ett utvecklingsverktyg (IDE, Intergrated Development Environment) utan ett ramverk för att bygga feta klienter där Eclipse själv är ett sådant :) IBM baserar i stort sett samtliga utvecklingsverktyg på Eclipse och dess ramverk.
Andra exempel som är baserat på Eclispe är ett välkänt sådant, Azureus. En lista på sådana applikationer finns på http://www.eclipse.org/community/rcp.php

Swing är det grafiska biblioteket i Java, det som finns i Eclipse heter SWT http://www.eclipse.org/swt/widgets/ och en utökning http://www.eclipse.org/nebula/ .
Ramlade idag på en bra nybörjarartikel för att bygga Eclipse baserade applikationer http://www.vogella.de/articles/RichClie ... ticle.html 

ANT är ett XML-baserat bygg-system som håller sig hemma i Apache communityt http://ant.apache.org/

Rekommenderar att du kämpar ett tag med Eclipse innan du ev. ger upp :)

Dessutom gör du rätt att lära dig Java. Flertalet tunga applikationer använder Java och mycket bra applikationsservers (för Enterprise versionen av Java, JEE).

Utan att ge sig in i religiösa diskussioner så kan man säga att det som Linux är i operativsystem-området så är Java motsvarande i programmeringsspråk-området,.... öppet, fritt, flexibelt, community-drivet, skalbart...etc etc...bla bla :)

Lycka till ....
// Jocke
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

tack för alla länkar..
skumma igenom dem lite.. och kände wow massa info där.. Men kommer att vara till stor hjälp för att förstå när jag sätter mig ner och ska lära mig hantera eclipse :)

Tack för inspiration och för hjälpen att förklara saker och ting..

//ADrop
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

ADrop skrev: wow där var massa nya saker :)
*snip*
Min bekant sa att jag kanske skulle testa .NET men eftersom jag inte vill köra win saker (det finns ju som sagt en anledning att man har gått över till ubuntu) så började fundera om det finns ngn motsvarighet till .NET fast i *nix världen..
//ADrop
mono är en miljö för att köra .NET applikationer i Linux. Var ett tag sen jag testade mono, men jag tror att t.o.m Winforms är portat nu så att i princip allt du kan göra i .NET kan du nu köra i Linux, via mono.

<a class="postlink" href="http://www.mono-project.com">http://www.mono-project.com</a>
jocke4u

Inlägg av jocke4u »

Mono kommer nog dock aldrig komma hålla samma nivå/standard som Microsoft implementationen.
// Jocke
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

zoombywoof skrev:
mono är en miljö för att köra .NET applikationer i Linux. Var ett tag sen jag testade mono, men jag tror att t.o.m Winforms är portat nu så att i princip allt du kan göra i .NET kan du nu köra i Linux, via mono.

<a class="postlink" href="http://www.mono-project.com">http://www.mono-project.com</a>

Tackar för den länken.. mycket trevlig info där :)
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

hmm jag har kommit på att fråga ytterliggare om editorer så istället för att starta ny tråd så fortsätter jag här..

Finns det ngn editor som är som mousepad fast aning mer avanserad så att den t ex har färgkoder för programmering, precis som dom stora editorerna som eclipse etc..Men har inte allt det där speciela egna kompilatorer, etc.. Utan ren text editor med den extra funktionen att den ger som sagt färgkodning för java, html, python och sådant.

ha en bra dag

//ADrop
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

emacs, vim, kate mfl
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

tack för dom tipsen mcNisse, fick mig att ta en titt på linuxApp Finder och hitta lite olika varianter.

Tänkte fråga om någon av er som programmerar prova JEdit?
om så, vad är era erfarenheter om den editorn?
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Tarika »

hej, jag har också en liknande fråga, nämligen finns det nån liknande editor för xubuntu (xfce4) som påminner om Kate och Kwrite? jag har kollat abiword och openoffice, samt gedit men ingen har den funktion jag behöver nämligen "block selection mode" som fanns i ex. kwrite :(

..och vi, emacs osv är bara knappkommandon som jag inte trivs med, jag vill använda en mus isåfall :|

^__^
Ordet Nanaki fanns inte med i ordlistan, menade du: Anarki...
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Intressant innebär "block selection mode" att det inte går att markera textstycken? I vilket sammanhang är det ett problem?

Varför inte installera kate? Det gör väl inget att du drar in lite qt/kde libbar...?

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Tarika

Inlägg av Tarika »

mcNisse skrev: Intressant innebär "block selection mode" att det inte går att markera textstycken? I vilket sammanhang är det ett problem?

Varför inte installera kate? Det gör väl inget att du drar in lite qt/kde libbar...?
min otydlighet, block selection mode innebär att jag vill markera en rektangel i en texfil med namn och telefonnummer, dvs inte hela raderna. :)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är användbart. Jag använder det ganska ofta i emacs... Visste inte att det finns i kate, men det är en grymt bra editor (om man gillar den typen :)

Tarika

Inlägg av Tarika »

mcNisse skrev: Det är användbart. Jag använder det ganska ofta i emacs... Visste inte att det finns i kate, men det är en grymt bra editor (om man gillar den typen :)
ja men emacs är nog inte nåt för mig, jag är nog ingen hacker..., jag försöker importera filen nu i Gnumeric nu med 'fixed columns width' för att sen plocka bort kollumner jag inte behöver, men den här import-funktionen var inte precis användarvänlig :x

Aow~ nå, jag får nog installera kate iallafall om det inte finns nåt annat :/
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"