Jag har t ex laddat ner eclipse för att jag vill hålla på med java och tycker det är bra att se allt med färger och så. Men så klart har jag lärt mig att dessa editorer IDE har en compilator i sig (sitt paket som man installerar) samt att man i setup kan gå in och ändra så att den använder den senaste som man har laddat ner ( te x java 6)
Men jag undrar (bortsätt emacs för att jag inte riktigt känner mig hemma på den och än mindre vi) om det finns editorer som likt eclipse har bra översikt och färgkodning på de olika parametrar etc man skriver i kodraderna. Men som installeras (gärna via apt-get / synaptic) och inte har en egen kompilator utan använder den som finns redan nerladdat (detta för att jag inte vill ha massa strul och trixande pga jag känner mig inte hemma på det samt inte har så pass stor lagrings utrymmen så jag kan fixa mig en fullständig backup ifall ngt går snett)
Vet ni ngr bra editorer som har dessa finesser som jag söker (men inte hittar när jag letar) samt inte är så stora och super tunga, då jag använder xubuntu med xfce samt vill försöka att använda så tunna men bra program som möjligt..

tack på förhand och riktigt roligt att läsa på programmerings trådarna, dom ger inspiration
//ADrop