Installation av Ubuntu

Wambliotancan

Installation av Ubuntu

Inlägg av Wambliotancan »

Hej! Jag är väldigt intresserad av att installera Ubuntu men samtidigt helrädd för att skada de saker jag har i datorn. Har tittat lite på det här med partitionering men insett att det nog är över min nivå. Min fråga är därför den här. Om jag köper en extern hårddisk (la Cie tex) kan jag installera Ubuntu i den och köra Ubuntu från den? Då slipper jag såvitt jag förstår problemet med partitionering.

Nån som vet?

Wambliotancan
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Installation av Ubuntu

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se

Partioneringen sker automatiskt när man installerar, eventuell Windows-partition minskas för att ge plats åt Ubuntu. Det var några år sedan jag gjorde installationen så jag kommer inte ihåg exakt, men det ska vara ganska enkelt, följ bara instruktionerna.

Man kan installera på en extern hårddisk, men jag tror det blir krångligare eftersom datorn normalt bootar från den interna. Lättast är att köra dual-boot från den interna hårddisken precis som de flesta andra gör.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Jag har en kompis som gjorde precis samma sak och det fungerade finfint.

Det enda problemet som kan dyka upp är att Ubuntu lägger till en liten meny som dyker upp precis när datorn startar där du kan välja om du vill starta Windows eller Ubuntu. Den lilla menyn kommer att läggas på den externa hårddisken vilket gör att du kommer inte att kunna starta Windows om inte den externa hårddisken är inkopplad.

Såklart går det att undvika detta. Men man får trixa lite i terminalen.

Istället för att köpa en helt ny hårddisk så skulle du kunna installera Ubuntu inuti Windows! Det finns ett speciellt program som istället för att hålla på med partitioner hit och dit, helt enkelt lägger Ubuntu i en stor fil inuti Windows. Ubuntu tror att den ligger på en egen hårddisk/partition och är glad över detta och man slipper de jobbiga stegen med att partionera sin hårddisk. Programmet kan laddas ned från: http://wubi-installer.org/.

Möjliga nackdelar med att installera Ubuntu inuti Windows:
* Om din hårddisk inte är defragmenterad på länge så kommer den stora filen som Ubuntu installeras i spridas ut över stora delar av hårddisken vilket leder till att Ubuntu blir långsammare än vad den skulle blivit om du installerade den på en egen partiton. Problemet löses enkelt genom att man innan man installerar Ubuntu defragmenterar hårddisken (Öppnar Utforskaren, Högerklickar på C:/D: eller var man nu vill installera Ubuntu, Väljer egenskaper, Tar den tabben längst till höger (Systemverktyg?) och väljer defragementera hårddisken)
* Om man väl någon gång i framtiden bestämmer sig för att helt ta bort Windows från sin dator så är det lite krångligare, inte så farligt men det gäller att tänka på att Ubuntu ligger på Windowspartitionen så det är inte bara att "deleta" den :P

Lycka till!
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Lars hann först och har den klart bästa lösningen! :P

Låt Ubuntu fixa det under installationen. (Se bara till att det finns tillräckligt mycket utrymme ledigt på Windowshårddisken som Ubuntu kan sno)
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag hade precis samma problem som dig, Wambliotancan. Jag vågade inte heller partitionera. Jag "löste" det genom att köpa en rätt så billig dator från GGS-Data med Ubuntu förinstallerat för att testa Ubuntu. Den använder jag nu som huvuddator trots att den inte har så höga prestanda men det behövs inte för Ubuntu/Linux heller.

För några år sedan körde jag ett operativsystem kallat BeOS Personal Edition som installerades precis som Wubi som Sprak nämnde tror jag. OS:et lades i en stor fil inuti Windows 98. Man kunde starta OS:et inifrån Windows 98 (Windows 98 avslutades då) eller boota från en bootdiskett. Tyvärr utvecklas dock inte BeOS längre så vitt jag vet.

En annan sak som kanska kan vara värd att testa är Phat Linux ( http://phatlinux.com/ ). Där kan man också installera utan att partitionera. Här är lite information om Phat Linux:
Over the years, the Linux operating system has become a very popular operating system among computer enthusiasts as well as experimenting home users. The trouble with the Linux operating system has always been getting started. Phat Linux strives to eliminate this problem.

The partitioning demands of a ordinary Linux distributions make installing Linux very intimidating for many new users. Often times this can even defer experimenting. This is why Phat Linux has been created.

Phat Linux is very unique because it doesn't require a separate hard drive partition, to be installed. Phat Linux can be installed on the same partition as Windows. Whether you have Windows 95/98, NT, ME, 2000 or XP, Phat Linux will work on our computer.

Because of this feature, curious computer users are free to install Linux on their computer without the fear of losing valuable information. Phat Linux will install like a regular Windows application, but run as any other Linux installation would. Unlike conventional Linux distributions, Phat Linux can be removed with unprecedented ease.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Christian Johansson skrev: För några år sedan körde jag ett operativsystem kallat BeOS Personal Edition som installerades precis som Wubi som Sprak nämnde tror jag. OS:et lades i en stor fil inuti Windows 98. Man kunde starta OS:et inifrån Windows 98 (Windows 98 avslutades då) eller boota från en bootdiskett. Tyvärr utvecklas dock inte BeOS längre så vitt jag vet.
Utanför ämnet:
Källkoden till BeOS "försvann" väl, om jag inte minns fel. Dock håller det på att återskapas i ett projekt som heter Haiku:
http://haiku-os.org/
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Om du vill pröva kan du alltså välja Wubi. Men du kan även ladda ner VirtualBox för Windows. Sedan kan du gå igenom en virtuell installation i VirtualBox för att se hur partitioneringen funkar.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Fast om du väljer att installera Ubuntu med Wubi så tänk på att det hela sker på en NTFS-partiotion på deras vilkor, vilket kommer resultera i en prestandaförlust.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"