Är det helt ute att använda analog småbildskamera numera? Tänkte att den kunde passa bra för naturbilder i skogen.

Och hur länge håller det på fotopapper?turbo skrev: Hur ska man förvara digitala bilder på ett bra långlivat sätt? Brända bilder på cd-skivor förstörs också. Har läst att genomsnittslig ålder på cd-skiva är 6-10 år. Förvarar man inte digitala bilder på ett effektivt sätt så är barndoms bilder "minnerna" snart borta. Hur förvaras bäst digitala bilder?![]()
Nejmaths57 skrev: En egenhet med digital foton är att de saknar skärpedjup. Eller snarast: allt har samma skärpa. Det kan jag sakna från plastfilmskameran, att man kan få det man fotar att framstå mot en lite suddig bakgrund och förgrund. Med den digitala bilden måste man lägga till det i bildbehandlingsprogrammet, vilket är lite väl mycke meck.
Nu är du ute och cyklar. Digitala systemkameror och analoga systemkameror (dvs spegelreflexkameror) har bländare och möjlighet att ställa in dem. Likaså saknar ibland digitala och analoga kompaktkameror möjlighet att påverka skärpedjupet med bländaren.maths57 skrev: Och digitala kameror har ingen bländaröppning på det sättet.
Aha. Du har rätt. Skillnaden går mellan kompakt- och system/spegelreflexkameror.Mattias skrev:Nu är du ute och cyklar. Digitala systemkameror och analoga systemkameror (dvs spegelreflexkameror) har bländare och möjlighet att ställa in dem. Likaså saknar ibland digitala och analoga kompaktkameror möjlighet att påverka skärpedjupet med bländaren.maths57 skrev: Och digitala kameror har ingen bländaröppning på det sättet.
Det här måste jag kolla upp. Har nämligen saknat det där skärpedjupet som jag får med min analoga spegelreflexkamera.DeepThought skrev:
- Använd tele-läge, d.v.s. "zooma in" (Optiskt! Digital zoom skall undvikas).
- Fota nära objektet, så att du tvingar kameran att välja en fokuspunkt nära kameran (vilket gör att fokus långt ifrån kameran blir betydligt sämre). Ju närmre du kan tvinga kameran att hitta fokus, desto mer oskärpa längre bort från kameran.
- Ställ ner ISO-talet så att kameran tvingas använda ett lågt bländartal (d.v.s. stor bländaröppning). Detta minskar skärpeområdet (och ger bättre bild, iallafall ner till ca ISO 100).