Kör ni med öppet WLAN?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kör ni med öppet WLAN?
Folk här på forumet är ju mycket för fria OS och fri programvara men hur är det med öppna trådlösa nätverk, har ni öppet trådlöst nätverk hemma som förbipasserande kan koppla upp sig på Internet genom? Själv har jag för närvarande spärrat så att bara mina två laptops kan koppla upp sig (genom att i routern ställa in deras MAC-adresser). Det vore ju problematiskt om någon som använder ens WLAN skulle göra något olagligt på nätet för då kommer det att registreras på ens egen IP-adress.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
SV: Kör ni med öppet WLAN?
Jag har inget WLAN nu men den dagen jag skaffar så kommer jag troligen öppna upp det med begränsad bandbredd.
Anledningen till att man i mitt tycke behöver komma åt en WLAN punkt är oftast för att kolla mail eller göra något lite akut, I regel krävs ingen extrem bandbredd, bara tillgång till nätet. Då bör man också slippa risken för att folk ska hitta på dumheter via anslutningen..
Sharing is caring..
Anledningen till att man i mitt tycke behöver komma åt en WLAN punkt är oftast för att kolla mail eller göra något lite akut, I regel krävs ingen extrem bandbredd, bara tillgång till nätet. Då bör man också slippa risken för att folk ska hitta på dumheter via anslutningen..
Sharing is caring..

Linux - Bringing back the joy of computing
Hej
Nej jag har både krypterat och spärrat routern så endast mina datorers mac-adresser tillåts.
Det skulle bli för mycket strul och besvär om något surrfade med min IP adress.
Awein
Nej jag har både krypterat och spärrat routern så endast mina datorers mac-adresser tillåts.
Det skulle bli för mycket strul och besvär om något surrfade med min IP adress.

Awein
awein
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Jag köra alla nedlåsningar jag kunde hitta.
/ Mattias från designbilder.se
Mitt är vidöppet
Närmaste granne är 200 meter bort så....stor chans det kommer folk och kopplar upp sig liksom 

- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Låst, låst låst, och det med hjälp av att lägga in MAC-nummer som tillåtna.
Enligt lagen blir jag ansvarig om min granne laddar ner tex barnporr, eftersom jag som privatperson tillhandahåller bandbredd.
Hade en scriptkiddie här innan, som fösökte cracka sig in, satt utanför, med laptop. Snackade en stund med honom, han ligger över tillåtna nummer nu.
Enligt lagen blir jag ansvarig om min granne laddar ner tex barnporr, eftersom jag som privatperson tillhandahåller bandbredd.
Hade en scriptkiddie här innan, som fösökte cracka sig in, satt utanför, med laptop. Snackade en stund med honom, han ligger över tillåtna nummer nu.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det enda juridiska problemet med att tillhandahålla bandbredd till grannar etc. är att det kan vara avtalsbrott gentemot din bredbandleverantör, men det är en helt civilrättslig historia. Det värsta som kan hända är väl i princip att de säger upp ditt abonnemang.
Rent straffrättsligt har man inget som helst ansvar för vad folk använder förbindelsen till. Om så vore fallet skulle alla internetoperatörer dagligen begå brott.
Rent straffrättsligt har man inget som helst ansvar för vad folk använder förbindelsen till. Om så vore fallet skulle alla internetoperatörer dagligen begå brott.
Kör man okrypterat så är det ju hur lätt som helt att sniffa lösenord osv. Även med MAC adress skydd. Och hur lång tid tar det att byta MAC? 10sec?
Nej, WPA2-AES + MAC. Kör man på något öppet trådlöst så är det SSH tunnel eller VPN.
Nej, WPA2-AES + MAC. Kör man på något öppet trådlöst så är det SSH tunnel eller VPN.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Min FON är öppen och grannarna har öppet brukar låna deras till mitt Wii då jag inte orkat spela på mitt eget 

- Iceron
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
kör öppet, men vem vill koppla upp sig på mitt? *kollar ut i skogen* 

- TForsman
- Kontakt:
öppet men med mac adresser inställda. Bara dem kan ansluta sig.
Är väl det lättase sättet att komma åt internet på alla våra burkar hemma utan att krångla med lösenord m.m.
Är väl det lättase sättet att komma åt internet på alla våra burkar hemma utan att krångla med lösenord m.m.
Samma här.Zinden skrev: öppet men med mac adresser inställda. Bara dem kan ansluta sig.
LJ
Bor ute i skogen också... närmaste granne 50-100m och dom vet knappt hur man startar datorn... fast jag är ju så säkerhets paranoid så jag kör med WPA2-PSK och så tillåter jag bara mina mac-adresser, och bara port 80 är öppen för wlanet också

-
Jag kör krypterat och låst på MAC-adress, men så bor jag i en lite mer tättbebyggd stad också. Just nu ser jag bara 7 andra nätverk, varav ett kör okrypterat (namnet är "linksys" och jag kollade någon gång om de hade ändrat standardlösenordet, det hade de inte). Det brukar dyka upp ett Fon-nätverk här också men jag har aldrig lyckats ansluta till det.
Men jag måste säga att jag uppskattar de som kör med öppna nät, det är praktiskt ibland när ens egen uppkoppling går ner.
Men jag måste säga att jag uppskattar de som kör med öppna nät, det är praktiskt ibland när ens egen uppkoppling går ner.
Om andra kör på mitt öppna nätverk, kan jag då hållas ansvarig för vad dom gör via det?
kort svar, Ja.Galgalid skrev: Om andra kör på mitt öppna nätverk, kan jag då hållas ansvarig för vad dom gör via det?
Suck, det går aldrig att ta det lite lungt, säga "sure, låna min lina" utan att riskera åtal för det senareDexxa_ skrev: kort svar, Ja.

Körde med krypterat förut efter att en jag upptäckt främmande datorer på nätverket. Men sen tog jag tillfälligt bort krypteringen vid ett tillfälle och orkade inte fixa tillbaka den. Kanske ska nämnas i sammanhanget att jag även lämnar dörren olåst och dyra redskap ute på gården. Jag är helt enkelt en godtrogen lantis 

-
Det tycker jag låter helt orimligt. Möjligtvis skulle det kunna vara medhjälp till något brott, men även då måste det väl finnas uppsåt?Dexxa_ skrev:kort svar, Ja.Galgalid skrev: Om andra kör på mitt öppna nätverk, kan jag då hållas ansvarig för vad dom gör via det?
Jag tycker också det låter orimligt