Hej!
Jag undrar om det finns möjlighet att reparera en ubuntu-installation utan att förlora egna data som t.ex. dokument och bilder i home? Eller måste jag möta mitt öde och tömma hela partitionen samt installera Ubuntu på nytt? (Mitt Synaptic, dvs pakethanteraren, fungerar inte. Den laddar ner och tror sig installera paketen men det gör den inte.)
Reparering av Ubuntu
SV: Reparering av Ubuntu
Jag fick nyss problem med en annan partition med Fedora, kör samtidigt Ubuntu på en egen partition. Jag gjorde så att jag lade alla grejor i Fedora som jag ville spara i en egen mapp, delade ut den mappen, stängde Fedora, öppnade Ubuntu och monterade Fedorapartitionen. Sedan letade jag rätt på mappen jag fixat i Fedora och kopierade över den till Ubuntupartitionen
Det du berättade nu var väl hur du gjorde säkerhetskopiering av dina filer? Eller menade du att du flyttade över deb-filerna till Ubuntu?
Säger synaptic (som är gui för apt) att paketet är installerat, men det blir inte det?
hur går det utan gui då? om du kör i terminal? sudo apt-get install paketnamn
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vad händer om du skriver
sudo dpkg --configure -a
i terminalen?
sudo dpkg --configure -a
i terminalen?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Det finns något som heter ubuntu-home-backup som backar upp /home.
1. Jag väljer vad jag vill ha.zenbios skrev: Säger synaptic (som är gui för apt) att paketet är installerat, men det blir inte det?
2. Jag klickar på Verkställ eller vad det heter (gröna bocken).
3. Den laddar ner paketen, det tar lagom lång tid - tror inte det ska ta kortare/längre tid än vad det gör.
4. Den säger att den installerar paketen, men det gör den bara under en halv sekund innan den tror sig vara klar.
Jag tror inte att det tar en halv sekund att installera ett paket med Synaptic ...
amma sak med terminalen (till dig som frågade om det).