För att kunna lämna Windows och gå över helt till Ubuntu behövs två saker. Dels behöver jag övertyga min fru om detta Det kan vara ett tillräckligt svårt företag men hon tycker egentligen det inte spelar så stor roll vad vi har så länge som det funkar och hon kan göra vad hon vill.
Det andra som behövs är att hitta fria (helst gratis) varianter av alla de program man använder. Vi använder redan Firefox och OpenOffice så där är inga problem. Har hittat fullgoda motsvarigheter för det mesta men sitter egentligen fast när det gäller vår DV-kamera. Vi använder nu Ulead DVD MovieFactory vilket är rysligt buggigt (stänger av sig i tid och otid). Vad finns det för motsvarigheter i Linux? Ett annat program jag använder ibland är WInAVIConverter för att konvertera mellan film-filformat. Hur gör man detta i Linux? Rippa och spela upp mp3or?
Sen har jag även funderat på säkerheten. Behövs spy- och adwaredödare? Täcker ClamAV virusskyddsbehovet? Brandvägg?
Dessutom, vad rekommenderas för FTP-klient? Finns jed för Ubuntu? Vilken PDF-läsare regerar?
Jakt på program
- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: Jakt på program
Snabbsvar i reklampaus på Heroes:niclas skrev: Rippa och spela upp mp3or?
Sen har jag även funderat på säkerheten. Behövs spy- och adwaredödare? Täcker ClamAV virusskyddsbehovet? Brandvägg?
Dessutom, vad rekommenderas för FTP-klient? Finns jed för Ubuntu? Vilken PDF-läsare regerar?
mp3-rippande Sound Juicer (ingår i Ubuntu)
Antivirus behöver du inte om du inte vill vara schysst mot windows användare du kommer i kontakt med
Brandvägg finns, det du behöver installera är gränssnitt för att ställa in - Firestarter
FireFTP för Firefox
PDF vet jag inte, har bara fungerat med den som följer med Ubuntu
Finns en lång tråd om motsvarighet till Windowsprogram. Nu är reklampausen slut

/ Mattias från designbilder.se
Vad du gillar, eller vil ha. det är en smak sak. så testa sig fram är nog en bra ide.
kolla lite här vad som finns,
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2214.0.html
Sen har du under Program--> Lägg till/ta bort du kan kolla lite,
finns mycket mer i synaptic.
System--> administration--> pakethanteraren synaptic
kolla lite här vad som finns,
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2214.0.html
Sen har du under Program--> Lägg till/ta bort du kan kolla lite,
finns mycket mer i synaptic.
System--> administration--> pakethanteraren synaptic
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
pdf finns flera alternativ som du hittar genom att söka på pdf i pakethanteraren.
Det jag rekommenderar är xpdf som är ruskigt snabbt och enkelt. Installeras via pakethanteraren synaptic, eller via lägg till/ta bort.
Vill du köra hardcore skriver du i terminalen sudo apt-get install xpdf
Det jag rekommenderar är xpdf som är ruskigt snabbt och enkelt. Installeras via pakethanteraren synaptic, eller via lägg till/ta bort.
Abusus non tollit usum
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Eller så kan man installera Adobe Reader. Det har jag gjort och det fungerar utmärkt i Firefox och Opera. Eller glömde jag testa om det fungerade i Opera? Nåja...zero gravity skrev: pdf finns flera alternativ som du hittar genom att söka på pdf i pakethanteraren.
Jag kommer inte ihåg nu exakt, men det var något med xPDF som gjorde att jag hellre ville ha Adobe Reader. Kan det varit så att xPDF inte hanterade inmatningsfält på något vettigt sätt? Jag har en del formulär i PDF-format och jag brukar fylla i dem innan jag skriver ut dem och jag har för mig att det inte gick med xPDF. Eller så var det någon annan "finess" som saknades. Något var det i alla fall...
Det som stör mig med PDF är att så fort man frågar om program för att editera PDF så kommer garanterat någon förstå-sig-påare att svara att PDF-formatet inte är gjort för detta ändamål och att man istället bör välja ett annat format. Men det skiter väl jag i? Jag vill kunna editera PDF ibland, punkt. Lämpligt eller inte? Min huvudvärk i så fall. Problemet är ju att saker man laddar ner på nätet och som man vill använda som utgångspunkt för sina egna "skapelser" ibland är i PDF-format och då är det ju enklare om man kan antingen konvertera dokumentet från PDF till ODF, eller editera PDF-filen direkt, oavsett om det är lämpligt eller inte, jämfört med att göra om alltihop från början. Jag kanske laddar ner en blankett från skatteverket som jag vill fylla i, skriva ut och skicka till skatteverket. Visst kan jag, innan jag skickar, skanna papperet, men det vore ju enormt mycket enklare om jag kunde spara den ifyllda PDF-filen direkt. Så när de ringer från skatteverket och säger att man glömt att fylla i något, öppnar man bara filen, ändrar, sparar, skriver ut, skriver under och skickar in igen. Bara ett exempel.