Bytte från ett agp kort till ett pci-x kort båda nvidia, nu startar inte ubuntu.
Allt ser normalt ut, men innan inloggningsbilden kommer up så blir det svart och inget händer, vill ju helst inte behöva installer om hela ubuntu då jag fått det precis som jag vill ha det nu, så snälla hjälp mig!
Installerade nytt grafikkort, ubuntu startar inte.
SV: Installerade nytt grafikkort, ubuntu startar inte.
Kanske lite hjälp:
Kolla i Bios att pci-x är aktiverat. Kanske också avaktivera AGP?
Men vid närmare eftertanke måste du nog starta från Live CD i felsäkert läge, köra terminalen och ändra i filen /etc/X11/xorg.conf
Där skall du ändra typ 'Driver' till vesa , tror jag. Vesa är en typ generic. Sedan kan du installera den rätta för ditt nya kort. BusID måste också ändras kolla med kommandor lspci vad det dyker upp där, eller kolla /var/log/dmesg om du finner ditt nya kort där.
EX:
Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc Rage 128 PF/PRO AGP 4x TMDS"
Driver "ati"
BusID "PCI:0:16:0"
Option "UseFBDev" "true"
EndSection
Gör en backup först av xorg.conf : sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorgBACKUP.conf
Hoppas detta kan vara till nån hjälp? Kanske nån mer erfaren har fler tips?
Kolla i Bios att pci-x är aktiverat. Kanske också avaktivera AGP?
Men vid närmare eftertanke måste du nog starta från Live CD i felsäkert läge, köra terminalen och ändra i filen /etc/X11/xorg.conf
Där skall du ändra typ 'Driver' till vesa , tror jag. Vesa är en typ generic. Sedan kan du installera den rätta för ditt nya kort. BusID måste också ändras kolla med kommandor lspci vad det dyker upp där, eller kolla /var/log/dmesg om du finner ditt nya kort där.
EX:
Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc Rage 128 PF/PRO AGP 4x TMDS"
Driver "ati"
BusID "PCI:0:16:0"
Option "UseFBDev" "true"
EndSection
Gör en backup först av xorg.conf : sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorgBACKUP.conf
Hoppas detta kan vara till nån hjälp? Kanske nån mer erfaren har fler tips?
Senast redigerad av 1 webaake, redigerad totalt 21 gånger.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.