Jag har 2 saker som hindrar mig från att gå över helt till Ubuntu, och det ena problemet är att jag inte vet hur jag får över mina mail från mitt Thunderbird i Windows XP till mitt Thunderbird i Ubuntu.
Några tips?
Exportera mail från Thunderbird i Windows till Thunderbird i Ubuntu
SV: Exportera mail från Thunderbird i Windows till Thunderbird i Ubuntu
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Nielmo
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Exportera mail från Thunderbird i Windows till Thunderbird i Ubuntu
Jag gjorde på detta sättet. Se bifogad fil.
Hoppas det hjälper.
Hoppas det hjälper.
- Bilagor
-
Migrera TB.odt
- (296 KiB) Nerladdad 6644 gånger
- Nielmo
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Exportera mail från Thunderbird i Windows till Thunderbird i
Mina attachments verkar inte funka längre...
Migrera mejl från Windows 2000 till Kubuntu 7.10
Migrera mejl från Windows 2000 med Thunderbird 2.0.0.9 till Kubuntu 7.10 med Thunderbird 2.0.0.6
Det går ej att ta profilenkatalogen rakt av då vissa filer innehåller sökvägar i windowsformat.
Denna guide förutsätter att du har tillgång till din gamla TB-profilkatalog från Windows och att du redan installerat TB på (k)ubuntu.
1.Start
Migrera mejl från Windows 2000 till Kubuntu 7.10
Migrera mejl från Windows 2000 med Thunderbird 2.0.0.9 till Kubuntu 7.10 med Thunderbird 2.0.0.6
Det går ej att ta profilenkatalogen rakt av då vissa filer innehåller sökvägar i windowsformat.
Denna guide förutsätter att du har tillgång till din gamla TB-profilkatalog från Windows och att du redan installerat TB på (k)ubuntu.
1.Start
- 1.1.Starta TB, för att skapa profilkatalog (/home/username/.mozilla-thunderbird/xxxxxxx.default)
1.2.Skapa konton, men tillåt inte POP-ning. För att vara riktigt säker, sätt 'fel' användarnamn.
1.3.Aktivera Global inbox (profilkatalog/Mail/Local Folders), om du använde det tidigare. (Edit -> Account settings -> Server settings -> Anvanced button).
1.4.Aktivera junk-folder om du använt det tidigare. (Edit -> Account settings -> Junk settings)
1.5.Stäng TB
- 2.1.Döp om filerna Inbox och Inbox.msf. Exempelvis Inbox2 och Inbox2.msf, och spara dem på ett säkert ställe. Även Junk/Trash filerna kan sparas om du har nått där som du vill ha kvar. När migrationen är klar kan du tömma dem.
- 3.1.Kopiera abook.mab. Ligger i profilkatalogen.
- 4.1.Radera först alla filer i profilkatalog/Mail/pop.namn.net och även profilkatalog/Mail/Local Folders
4.2.Kopiera sedan in alla mejl-filer från din gamla profil. (Filen msgFilterRules.dat innehåller sorteringsregler. Det skall finnas en för varje konto).
- 5.1.Kopiera in Inbox2 och Inbox2.msf i profilkatalog/Mail/pop.namn.net eller profilkatalog/Mail/Local Folders.
5.2.Starta TB, du skall nu ha två inboxar.
5.3.Flytta mejlen till rätt inbox.
5.4.Kör File->Compact Folders.
5.5.Nu skall filen Inbox2 vara 0 bytes.
5.6.Stäng TB
5.7.Ta bort filerna Inbox2 och Inbox2.msf.
- 6.1.Starta TB.
6.2.Kontrollera att du ser mappar, mejl, adresser och regler.
6.3.Om allt stämmer så aktivera POP-ning.