Bytte grafikkort

baloo
Kontakt:

Bytte grafikkort

Inlägg av baloo »

Installerade ubuntu på min gamla P3:a hemma med ett Nvidia GeForce 2 och det fungerat bra fram tills nu då jag tänkte göra en liten uppgradering till ett annat GeForce kort som desssutom har TV-out. Ett litet GeForce4 MX. Det stora problemet som dyker upp nu är att så fort den laddar X så släcker skärmen ner sig :/ och blir svart.

Jag funderar på om ifall jag måste avinstallera det gamla kortet för att få det nya att fungera. Låter troligt. Den stora frågan är då; Hur gör jag det och kommer det att hjälpa?

Vore väldigt tacksam för råd å hjälp om detta.

Kör med Ubuntu 7.04 Feisty Fawn
Ubuntu 7.04 Feisty Fawn
Intel PIII 800Mhz
512 MB RAM
NVidia GeForce 400 MX 64MB
thpe4

SV: Bytte grafikkort

Inlägg av thpe4 »

Jag kör också Ubuntu 7.04 Feisty Fawn på en Dell GX270 med samma grafikkort (standard) som jag kopplat till min Samsung M86 "37 via DVI på kortet och in på HDMI på tv:n. Även jag få samma problem med att X inte vill starta. Det kommer upp en meddelande att X inte gick att starta

Jag fick det dock att fungera med en live-cd i datorn innan jag flyttade över hårddisken från en annan dator utan att installera om. Kan det ha något med en inställning i xorg.conf som måste ändras när jag flyttat HD till den nya datorn?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Klistra in en text här:
-----------------------------------------------------------------------------------

Starta x kan du förmodligen göra om du ändrar i din xorg.conf fil
Efter medelandet om att x inte kan starta hamnar du i console.
Skriv där in följande

Kod: Markera allt

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

Leta upp där det står:

Section "Device"
Identifier "Intel Corporation 82915G/GV/910GL Integrated Graphics Controller"
Driver "i810"
BusID "PCI:0:2:0"
Option "XaaNoOffscreenPixmaps" "true"
EndSection

Det kommer stå annat på din, ovanstående är från min. Ändra driver till vesa (byt ut motsvarande i810 mot vesa) på din. Tryck ctrl+o (spara) följt av ctrl+x (avsluta)
Du hamnar nu åter i console. Skriv nu in

Kod: Markera allt

startx

Funkar det?
--------------------------------------------------
LJ
thpe4

Inlägg av thpe4 »

Fick inte det att fungera med att ställa in vesa på den raden, men kom på att jag hade en Xubuntu live-cd liggande hemma och startade upp Dell-burken på den och grafiken fungerande utan problem. Som den Novis jag är på Ubuntu så visste jag inte om xorg.conf var den samma men tänkte iaf kolla om det skiljde dom något åt och mycket riktigt.

I min "riktiga" xorg.conf stod det:
Section "Device"
  Identifier  "Intel Corporation xxxxxxxx"
  Driver      "i810"
  BusID      "PCI:0:2:0"

I den fungerande Xubuntuns xorg.conf stod det:
Section "Device"
  Identifier  "nVidia Corporation NV18 [Geforce4 MX 440 AGP 8x]"
  Driver      "nv"
  BusID      "PCI:1:0:0"

Så när jag ändrat i Driver till "nv", BusID till "PCI:1:0:0" och sparat så startade X utan problem.  :)

Det ska tilläggas att jag även har under "Section 'Monitor'" ställt in HorizSync och VertRefresh efter följt nixys svar nr 6 & 7 i http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10962.0.html
Senast redigerad av 1 thpe4, redigerad totalt 18 gånger.
baloo
Kontakt:

Inlägg av baloo »

Fungerade utmärkt för mig iallafall.. får tacka för hjälpen

Hade lite problem först men sen kom jag på att det var ett start X i X11 och då löste sig allt.
Ubuntu 7.04 Feisty Fawn
Intel PIII 800Mhz
512 MB RAM
NVidia GeForce 400 MX 64MB
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"