Inkscape vector illustrator (open source grafik program som liknar Adobe Illustrator )
* Installation i terminalen:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install inkscape
Tillbehör-->Grafik-->Inkscape vector illustrator
Funkar fint.
LJ
Kod: Markera allt
sudo apt-get install inkscape
Den vet jag ingenting om tyvärr.Galgalid skrev: Xara extreme då? Den ska också vara riktigt bra
Vore det inte bättre att spara bilden i ett vektorformat. Vilket program använder du till att skriva info-bladet? T.ex. klarar OpenOffice EPS. Andra alternativ kan vara vanlig PostScript, PDF eller SVG (välj att spara som Plain SVG i InkScape, så funkar filen med fler program, men spara inte över den ursprungliga InkScape-vänliga filen).maths57 skrev: Visst är den bra! Enkel att komma igång med. Jag skriver ett litet infoblad på jobbet. Alla de uppgifter som alltid ska finnas med, t ex kontaktinfo och namnplattan (sidhuvudet på första sidan), skapar jag i Inkscape och exporterar till png med 600 punkters upplösning och infogar i bladet. Dessutom börjar man känna igen alla ikoner som finns för Linux skapade i Inkscape.
Nu har ju inte jag tittat på incscape men efter en massa år på FreeHand (gillade aldrig AI) så är ju Xara grymt kul att jobba med....Galgalid skrev: Xara extreme då? Den ska också vara riktigt bra
Men är inte PostScript och PDF väldigt, väldigt lika. Och eftersom PDF, så vitt jag vet, inte har stöd alls för "bilder" i PS, så borde väl Scribus göra om EPS-filerna till PDF (eller något annat lämpligt). Är för lat och dålig på Scribus för att kolla om jag har rätt. (E)PS var ju standard i tryckindustrin i decennier, så jag blir förvånad om inte Publisher klarar dem. Annars går det ju att göra om (E)PS-fler till PDF med ps2pdf.maths57 skrev: Bara ett litet tillägg till mitt föregående. Scribus klarar SVG-formatet men ska man exportera sina sidor till PDF är det inte alla versioner av PDF-formatet som klarar SVG-filer. Därför kan det vara säkrare att jobba med PNG-filer istället.