Tjenixen!
Har precis installerat Ubuntu Server på vår nya HP ProLiant DL360 G5.
Installationen går jättefint och allt är frid och fröjd, men...
I maskinen sitter ett NIC av typen HP NC373i. Enligt information på HP:s hemsida skall detta kort fungera med samma drivisar som väldigt många andra NCx kort från HP, men Ubuntu vägrar hitta NIC:en.
Jag har testat att köra modprobe för att ladda in hp100 och gt3 (tror jag den hette).. Modprobe klagar inte men jag får inte upp något interface...
Är det någon som har några tips/idéer om hur man kan få Ubuntu att hitta åt nätverkskortet?
Ubuntu server med HP Proliant
Tyvärr saknar jag specifik erfarenhet av detta. Även den senaste versionen av Linux-kärnan har ibland svårt att hänga med ny maskinvara. Hoppas att du hittar andra utanför Sverige med erfarenhet om detta vid forum för Ubuntu, Debian eller även SuSE.
För övrigt kan man kontrollera eventuella inställningar genom att boota med den senaste stabila versionen Knoppix alternativt en live-version av OpenSuSE.
/Macchi
För övrigt kan man kontrollera eventuella inställningar genom att boota med den senaste stabila versionen Knoppix alternativt en live-version av OpenSuSE.
/Macchi
/M
Jag hittade en lösning på nätverksproblemet.
Det verkar som att kortet fungerar med TG3 eller BNX2. Båda finns som moduler i Ubuntu.
Problemet var att jag, som är van FreeBSD, kollade efter devicarna under /dev. Laddade in modulen och hittade inget.
kollar man man MAKEDEV så ser man att linux numera listar nätverksdevices under /proc/net/dev . Känns lite skumt, men ok. Där hittar jag eth0 och eth1, dvs mina två nic:ar.
Nu är bara frågan hur jag gör för att konfigurera och dra igång nätverkskorten i startuppen. Hittar inga vettiga ifupscript för detta i min installation. Någon här som har några bra tips?
Att ladda modulen vid boot-time är inga problem, men var anger jag IP/DHCP och sådana settings? (Jag har inget gui, så någon kontrollpanel eller liknande finns inte)
Det verkar som att kortet fungerar med TG3 eller BNX2. Båda finns som moduler i Ubuntu.
Problemet var att jag, som är van FreeBSD, kollade efter devicarna under /dev. Laddade in modulen och hittade inget.
kollar man man MAKEDEV så ser man att linux numera listar nätverksdevices under /proc/net/dev . Känns lite skumt, men ok. Där hittar jag eth0 och eth1, dvs mina två nic:ar.
Nu är bara frågan hur jag gör för att konfigurera och dra igång nätverkskorten i startuppen. Hittar inga vettiga ifupscript för detta i min installation. Någon här som har några bra tips?
Att ladda modulen vid boot-time är inga problem, men var anger jag IP/DHCP och sådana settings? (Jag har inget gui, så någon kontrollpanel eller liknande finns inte)
[quote="hubbe"]Nu är bara frågan hur jag gör för att konfigurera och dra igång nätverkskorten i startuppen. Hittar inga vettiga ifupscript för detta i min installation. Någon här som har några bra tips?
Att ladda modulen vid boot-time är inga problem, men var anger jag IP/DHCP och sådana settings? (Jag har inget gui, så någon kontrollpanel eller liknande finns inte)[/quote]
Kolla i /etc/network/interfaces
Där har du filen du vill ha och behöver, bara att editera.
Att ladda modulen vid boot-time är inga problem, men var anger jag IP/DHCP och sådana settings? (Jag har inget gui, så någon kontrollpanel eller liknande finns inte)[/quote]
Kolla i /etc/network/interfaces
Där har du filen du vill ha och behöver, bara att editera.
Klockrent, den borde man ju ha kunnat hitta. ;-)
[quote="hubbe"]Tjenixen!
Installationen går jättefint och allt är frid och fröjd, men...[/quote]
Hej Hubbe
Vilken version av Ubuntu Server använde du? Jag får varken 6.06LTS eller 6.10 att komma in ordentligt. 6.06LTS hänger sig under installationen vilket verkar vara ett problem med USB drivrutinen för ILOn medans 6.10 hänger när den försöker starta på hårddisken halvägs in i kerneln om jag minns rätt.
Mvh Mikael
Installationen går jättefint och allt är frid och fröjd, men...[/quote]
Hej Hubbe
Vilken version av Ubuntu Server använde du? Jag får varken 6.06LTS eller 6.10 att komma in ordentligt. 6.06LTS hänger sig under installationen vilket verkar vara ett problem med USB drivrutinen för ILOn medans 6.10 hänger när den försöker starta på hårddisken halvägs in i kerneln om jag minns rätt.
Mvh Mikael
Hmm, det verkar vara nåt skumt med de nyare varianterna av ubuntu.
Jag får felet att den packar upp kerneln och sen hänger när jag försöker köra't från min ITX pc som jag har hemma.
Det var 6.06LTS jag körde...
Jag får felet att den packar upp kerneln och sen hänger när jag försöker köra't från min ITX pc som jag har hemma.
Det var 6.06LTS jag körde...
[quote="hubbe"]Det var 6.06LTS jag körde...[/quote]
Mysko, en 6.06LTS (icke server) cd som jag hade liggande klarar att boota, men den som laddade ner för några dagar sedan (6.06 rev 1) funkade inte. Får se om jag hittar en 6.06 server orginal.
Tack för det snabba svaret.
Mvh Mikael
Mysko, en 6.06LTS (icke server) cd som jag hade liggande klarar att boota, men den som laddade ner för några dagar sedan (6.06 rev 1) funkade inte. Får se om jag hittar en 6.06 server orginal.
Tack för det snabba svaret.
Mvh Mikael