Komma igång med en ftp-server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Galgalid

Komma igång med en ftp-server

Inlägg av Galgalid »

Jag behöver fixa en FTP-server, och det finns en uppsjö att välja mellan. Vilken ska jag köra med?
Och kann någon förklara var jag startar? Har försökt lite med proftpd men jag kan bara logga in på ftp:n med mitt eget username. Andra användare såsom "userftp" fungerar inte :P
mattiash

SV: Komma igång med en ftp-server

Inlägg av mattiash »

Jag kör proftp och det funkar bra för mig.
Bara installera med apt-get sedan brukar det funka direkt för mig och alla användare.
Det ända är att du ska ta bort så att root inte kan logga in och sedan brukar jag låsa användarna till sin hemkataloger.

// matte
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

I vsftp så finns det tre typer av användare, om jag minns rätt, med olika rättigheter: riktiga användare som har konto på datorn, gäster med begränsade rättigheter och anonyma. Proftp måste ha en conf-fil där man kan ställa in sånt. Har du själv skapat användaren "userftp" eller är det som den användaren Proftp körs som?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

själv skapat
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Har userftp ett eget konto på datorn?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

ja
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Var någonstans skiter det sig? Får du upp en inloggningsruta? Eller är det så att du inte kan läsa eller skriva?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Inloggningsrutan

samt när jag försöker ändra password för userftp i gproftpd  så står det att userftp inte kunde hittas i shadow eller passwd
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jag följde Daniel Hols beskrivning för hur man lägger till en användare, och nu fungerar det att logga in med den nya användaren lokalt. om jag däremot skriver in ftp://min-ip

så ombeds jag att logga in, när jag väl loggat in så händer inget...den försöker bara connecta :P
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Eftersom jag inte har använt ProFTP så testade jag nu på förmiddagen. Och det funkade för mig. Allt utom att köra gproftpd, för den bara kraschar. Så här gjorde jag.
Kunde installera den via Synaptic. När man gör det får man också med sig libmysqlclient15off och mysql-common. För libpq5 blev det ett felmeddelande. Jag valde också proftpd-doc

Under installationen fick jag ställa in hur servern skulle köras. Här valde jag Standalone och inte inetd.

Under installationen skapades mappen /home/ftp. Är den tänkt för anonyma användare?

Direkt efter installationen var servern uppe och igång. Jag testade att ansluta med Firefox: ftp://10.0.2.15, vilket funkade utmärkt. Jag kom in på mitt konto.

Skapade en ny användare, ftpuser, och gav den profilen Opriviligierad. Lösenordet fick bli ftpuser. (Jag kör det här virtuellt så jag tänker inte så mycket på säkerheten) Kunde logga in, men eftersom jag alldeles nyss loggat in som mig själv, fick jag lov att ange följande adress: ftp://ftpuser@10.0.2.15. Eftersom jag kör den här servern på en virtuell maskin, så testade jag att ansluta från en annan VM där jag kör Damn Small Linux. Det funkade också utmärkt.

Tyvärr kunde även användaren ftpuser komma utanför sin egen hemkatalog och ut i hela systemet. Inte så bra!

Sedan får man redigera filen /etc/proftpd/proftpd.conf.

Stänga in användarna i sina hemkataloger. Det här tipset hittade jag på nätet.  Man ska hitta raden DenyFilter och under den lägga till DefaultRoot. Det borde stå där redan, så man ska bara ta bort #-tecknet innan.

Ändra sedan de här raderna så att de ser ut som här nedan för att inte din version av ProFTP ska kunna ses av alla.
IdentLookups off
ServerIdent on "FTP Server"

För att inte få ett felmeddelande om IPv6 letar man upp följande rad och ändrar on till off.
UseIPv6 off

Ange vilka som får ansluta, men det testade jag inte.
Permit "192.168.0.115/24" # Tillåter en viss IP-adress
Permit "192.168.0.0/24" # Tillåter ett nätverk
Permit "0.0.0.0:80/tcp" # Tillåter alla via tcp på port 80
Permit "192.168.0.115/24:22/tcp # Tillåter ssh från viss IP-adress

Man kan också ange ett namn för servern
ServerName "UbuntuFTP"

Installerade också gproftpd. Men kan inte testa den eftersom den kraschar och inte vill starta. Verkar vilja skriva en egen-komponerad conf-fil.

Startade om servern: sudo /etc/init.d/proftpd restart.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

jag kör ju gproftpd..och den vilje skriva över gproftd.conf så jag lät den göra det :P

Den enda ändringen som fungerade var IPv6 off

Försökte jag med något annat stod det bara Fatal Error  :P

Jag vet att port 21 i min router är öppen, så det måste vara något med Permit som hindrar mig. När jag satte Permit fick jag också errors  :-\
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Kan det vara så att det är gproftpd som krånglar? Nu har jag testat Permit och det funkar inte för mig. Programmet klagar över att det inte känner igen direktivet.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

men den editerar direkt i proftpd.conf 

:-\
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag skulle nog ta bort Permit-direktiven. Kan inte hitta dom i dokumentationen. Kanske fanns det med tidigare, men att det är bort taget. Vet inte. Men jag fick det att funka utan. Om vi vill styra vilka som ska kunna komma åt servern, kanske du ska skapa en regel i brandväggen som ger tillträde till port 21 bara för vissa datorer eller nätverk.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Alltså, jag har IPTables inaktiverat och brandväggen i routern är inställd på att port 21 ska vara öppen
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Vad jag menar är att du tar bort helt eller kommenterar bort alla Permit-direktiv du har. När jag lade till ett sånt slutade det att funka för mig också. Men när jag tog bort det funkade det igen.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jag hade inga permit-direktiv från början. Jag har tagit bort dom jag lade till och det fungerar fortfarande inte
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Eftersom du inte kan logga in och det klagas över användaren, undrar jag hur du skapade userftp. Var det genom System - Administration - Användare och grupper?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

nejdå, via terminalen. Alltså, det fungerar att logga in nu(jag gjorde en ny användare som funkar) men bara lokalt. Alltså via min lokala IP(192.168.0.186) eller via ftp://haxxburken

skriver jag däremot min IP-address för att komma åt sakerna, så kommer inloggningsrutan upp, men när jag har skrivt in uppgifter så står web-läsaren bara och tuggar. Jag kommer aldrig fram till default folder(/var/ftp/)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Om du kan fylla i inloggningsuppgifterna och inte få något felmeddelande, verkar det ju vara steget efter inloggningen som knasar. Du kommer då in men inte längre än så. ProFTP kan inte hämta det den ska. Frågan är vad det kan vara? Hur ser rättigheterna ut för /var/ftp?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"