Och kann någon förklara var jag startar? Har försökt lite med proftpd men jag kan bara logga in på ftp:n med mitt eget username. Andra användare såsom "userftp" fungerar inte

Kunde installera den via Synaptic. När man gör det får man också med sig libmysqlclient15off och mysql-common. För libpq5 blev det ett felmeddelande. Jag valde också proftpd-doc
Under installationen fick jag ställa in hur servern skulle köras. Här valde jag Standalone och inte inetd.
Under installationen skapades mappen /home/ftp. Är den tänkt för anonyma användare?
Direkt efter installationen var servern uppe och igång. Jag testade att ansluta med Firefox: ftp://10.0.2.15, vilket funkade utmärkt. Jag kom in på mitt konto.
Skapade en ny användare, ftpuser, och gav den profilen Opriviligierad. Lösenordet fick bli ftpuser. (Jag kör det här virtuellt så jag tänker inte så mycket på säkerheten) Kunde logga in, men eftersom jag alldeles nyss loggat in som mig själv, fick jag lov att ange följande adress: ftp://ftpuser@10.0.2.15. Eftersom jag kör den här servern på en virtuell maskin, så testade jag att ansluta från en annan VM där jag kör Damn Small Linux. Det funkade också utmärkt.
Tyvärr kunde även användaren ftpuser komma utanför sin egen hemkatalog och ut i hela systemet. Inte så bra!
Sedan får man redigera filen /etc/proftpd/proftpd.conf.
Stänga in användarna i sina hemkataloger. Det här tipset hittade jag på nätet. Man ska hitta raden DenyFilter och under den lägga till DefaultRoot. Det borde stå där redan, så man ska bara ta bort #-tecknet innan.
Ändra sedan de här raderna så att de ser ut som här nedan för att inte din version av ProFTP ska kunna ses av alla.
IdentLookups off
ServerIdent on "FTP Server"
För att inte få ett felmeddelande om IPv6 letar man upp följande rad och ändrar on till off.
UseIPv6 off
Ange vilka som får ansluta, men det testade jag inte.
Permit "192.168.0.115/24" # Tillåter en viss IP-adress
Permit "192.168.0.0/24" # Tillåter ett nätverk
Permit "0.0.0.0:80/tcp" # Tillåter alla via tcp på port 80
Permit "192.168.0.115/24:22/tcp # Tillåter ssh från viss IP-adress
Man kan också ange ett namn för servern
ServerName "UbuntuFTP"
Installerade också gproftpd. Men kan inte testa den eftersom den kraschar och inte vill starta. Verkar vilja skriva en egen-komponerad conf-fil.
Startade om servern: sudo /etc/init.d/proftpd restart.