xorg autodetect vid boot som live-cd skivan

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Khanan

xorg autodetect vid boot som live-cd skivan

Inlägg av Khanan »

Har ett litet problem, ska mangla ut ett flertal IBM-laptops med Ubuntu på (i syfte att köra cisco/vpn från).
Har gjort en ghost (efter att installerat  lilo) och det funkar kanon -- dock så blir det tji när det är lite olika grafikkort i T23/T30/T31/T40 ibm-lapparna... Så.. Hur kan jag få det "installerade" systemet att autodetecta grafikkortet vid varje uppstart, känner inte direkt för att lära supportorganisationen att konfa om xorg.conf vid varje "takning" av plattformen :)

Tacksam för hjälp och svar!
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

SV: xorg autodetect vid boot som live-cd skivan

Inlägg av TForsman »

Är det gutsy vi pratar om? tråden ligger i experimentet.....
Om detta är fallet, så ta bort Xorg helt, så skapar den en ny vid uppstart av datan.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Khanan

Inlägg av Khanan »

Huhum, hur menar du 'ta bort xorg'? Själva conffilen eller? typ, /etc/X11/xorg.conf?
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

som jag har förstått, så har du gjort en egen version av ubuntu med ghost. Då borde du ta bort xorg.conf helt. Om det är Gutsy vi pratar om, så skapar Gutsy en ny vid start av datan.
Så det är denna fil vi pratar om:  /etc/X11/xorg.conf    8)

är tyvärr bara 90% säker på min sak, men testa går ju alltid. Det funkar i installerat Gutsy att ta bort xorg och så skapar den en ny  :D
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Khanan

Inlägg av Khanan »

Provade precis detta och den skapade inte en ny -- dock kickade den igång det grafiska (om än utan svenska inställningar osv, så tippar på att den gör på sin 'failsafe'-conf). Det var värt ett försök dock, tack för svaren, får försöka klura ut något annat :)
Garyu
Kontakt:

Inlägg av Garyu »

Intressant tråd, även om ni inte kommit fram till nåt än.

EDIT: hehe, ursäkta kapningen här. Känner mig som en äkta pirat. ;) Men jag har letat flera dagar efter svenskar med T30 och Ubuntu för att få tag på en xorg.conf som fungerar då jag inte vill installera om systemet. Så jag blev riktigt glad när jag hittade den här tråden. Tackar så mycket och editerar bort lite utrymme som kompensation. :P

PS. Det vore härligt med en option i GRUB i stil med "Auto-probe on startup" som kör något i stil med det som finns på alla Live-CD och känner av hårdvaran automatiskt. Kanske nåt man kunde trycka på för att få fram i Gutsy+1?
Senast redigerad av 1 Garyu, redigerad totalt 17 gånger.
Klicka till vänster för att maila mig om du vill ha personlig hjälp med nåt
Khanan

Inlägg av Khanan »

Din hijacker :D

Detta funkar för mig på en av T30sarna jag har:

Section "InputDevice"
        Identifier      "Generic Keyboard"
        Driver          "kbd"
        Option          "CoreKeyboard"
        Option          "XkbRules"      "xorg"
        Option          "XkbModel"      "pc105"
        Option          "XkbLayout"    "se"
        Option          "XkbOptions"    "lv3:ralt_switch"
EndSection

... Jädra typiskt att T23/T30/T31/T40 ska ha så olika kretsar (ATI/S3) -- men det smider jäkla fint, vista kan kasta sig i väggen :)
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"