Några allmänna frågor

mannealm

Några allmänna frågor

Inlägg av mannealm »

1. När jag högerklickar och försöker unmounta en av mina volymer så får jag felmeddelandet "Cannot unmount the volume" och på details står det mount: media/.... disagrees with the fstab.

Varför kan jag inte välja unmount??

2. jag har både xp, vista och ubunut installerade, men grub hittade inte xp, bara vista, Varför?

Jag hade först installerat vista sen installerade jag xp med resultatet att jag inte längre kunde starta vista. (hur fixar man så att man kan bota både xp och vista?). Detta läser jag genom att installera grub, tänkte jag. Men grub hittade bara vista, inte xp.(Hur får man till en trippelboot?)

3. Går det att, från ubuntu, ta bort installationerna av vista och xp och och utöka ubunut-/-partitionen? Hur?

4. Kan man göra om en ntfs-partition som innehåller data till en ext3-partition, dvs utan att formatera den?

Det var nog allt för nu...:)
Nybliven nörd!
CenterN
Kontakt:

SV: Några allmänna frågor

Inlägg av CenterN »

mannealm skrev:

4. Kan man göra om en ntfs-partition som innehåller data till en ext3-partition, dvs utan att formatera den?
4. Nej det går inte ändra filsystemet utan att formatera ( tror jag till 99% säkerhet)
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

mannealm skrev: 2. jag har både xp, vista och ubunut installerade, men grub hittade inte xp, bara vista, Varför?

Jag hade först installerat vista sen installerade jag xp med resultatet att jag inte längre kunde starta vista. (hur fixar man så att man kan bota både xp och vista?). Detta läser jag genom att installera grub, tänkte jag. Men grub hittade bara vista, inte xp.(Hur får man till en trippelboot?)
När du har installerat Grub så kan du lägga till operativsystem i filen /boot/grub/menu.lst. Lägg till Vista längst ner i filen, använd XP som mall och ändra bara partitionen.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Lars skrev:
mannealm skrev: 2. jag har både xp, vista och ubunut installerade, men grub hittade inte xp, bara vista, Varför?

När du har installerat Grub så kan du lägga till operativsystem i filen /boot/grub/menu.lst. Lägg till Vista längst ner i filen, använd XP som mall och ändra bara partitionen.
Fast det var xp som inte hittades. Tyckte det var märkligt eftersom xp-installationen gjort att vista inte längre kunda bootas - ändå var det vista som hittades av grub, men inte xp.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Window är lite knöligt när det gäller i vilken ordning man installerar. Man måste installera det äldsta först. Och Windows vill ligga först. Alltså: först XP, sedan Vista och sist Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"