Linuxdist-tidslinje, från 1991 och framåt!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
ccc_

Inlägg av ccc_ »

Jag tänkte tipsa er om mitt egna lilla projekt som finns på:
http://www.kde-files.org/content/show.php?content=44218

För er som inte är vana vid upplägget på kde-files/kde-look/gnome-look osv, gå ner en bit på sidan och klicka 'download'.

Det är en tidslinje över olika linuxdistributioner. Det är ett helt nystartat projekt som är baserat på en liknande tidslinje som tyvärr inte uppdateras längre (se länk via länken). Jag har fått väldigt mycket feedback redan, så det blir en hel del uppdateringar. Både nybörjare som vill få en bild av hur Linux utvecklats under åren och gamla nostalgiker verkar gilla idén.

Men projektet är långt ifrån perfekt, så om ni har några förslag till ändringar eller tillägg, säg till! Det är viktigt med datum och helst en länk som verifierar uppgiften (det som behövs är namn på disten, vilken dist den är baserad på och när den första stabila releasen kom och ev. när projektet dog).

Jag nås enklast på IRC (#ubuntu-se) eller via mailen som är angiven i länken ovan. Jag läser tyvärr inte särskilt ofta här på forumet.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Najs! Denna skall jag skriva ut och hänga upp som A3 på kontoret :)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

rancor: Vilken bra idé! :)
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

Väldigt snyggt jobbat :cool::D
Användarvisningsbild
abc123
Kontakt:

Inlägg av abc123 »

snyggt!
NightCircle

Inlägg av NightCircle »

Roligt initiativ! Känner personligen inte till så många distar så det var kul att se vad som finns, så kan jag ju ta en närmare titt senare. :)

Fråga: Vilken koppling indikerar de punktade linjerna?
Äntligen ubuntu!
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Det blev en del kollegor som gillade min nya affich på väggen :)

Enda nakdelen är att det blir plottrigt även på A3, behöver nog printa på A2 eller liknande och skära till den på något sätt
ccc_

Inlägg av ccc_ »

[quote="NightCircle"]Fråga: Vilken koppling indikerar de punktade linjerna?[/quote]
De indikerar bara "någon form av koppling" än så länge. :)

Jurix > SUSE syftar på att SUSE från början var en tyskaöversättning av Slackware, men gick sedan över till Jurix-basen. Jag har inte kommit på nåt bättre sätt att illustrera det på än.
Red Hat > Ark syftar på att killen som startade Ark Linux hoppade av RH-teamet och startade en egen dist, som (åtminstone ursprungligen) hade influenser från RH.
Stampede > Enoch syftar på att Enoch-grundaren hoppade av Stampede och startade ett eget, nytt projekt. Enoch blev senare Gentoo.
Ubuntu > Guadalinex/MEPIS syftar på att de sistnämnda numera baseras på Ubuntu istället för Debian.

De streckade linjerna kunde kanske förklaras bättre, men jag vill försöka undvika att lägga in en massa text på bilden.

[quote="rancor"]Enda nakdelen är att det blir plottrigt även på A3, behöver nog printa på A2 eller liknande och skära till den på något sätt[/quote]
Bra att du sa det, jag har ingen skrivare så jag har inte testat hur det blir än. Förhoppningsvis blir framtida versioner mer utskriftsvänliga, jag håller på och testar lite nya sätt för att skapa diagrammet.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Här står tidslinjen omnämnd http://distrowatch.com/weekly.php?issue ... commentary

Det är för övrigt en bra frågeställning, hur många distributioner behövs det igentligen finnas :)
ccc_

SV: Linuxdist-tidslinje, från 1991 och framåt!

Inlägg av ccc_ »

Jag har släppt ett tiotal versioner sen jag startade den här tråden, men det är först idag som jag gjort klart en vektorversion i SVG som komplement till PNG-bilden.

Tidslinjen innehåller nu 179 distros och växer hela tiden. Den täcker hittills bara en bråkdel av de distros som finns eller funnits. Jag försöker att fokusera på äldre distributioner som har haft en verklig betydelse för GNU/Linux och inte på alla små, nya projekt som ofta är "dagsländor". Som rancor nämnde angående DW-artikeln kan man verkligen fråga sig varför det finns så många, men mitt "jobb" är inte att analysera varför utan att helt enkelt kartlägga dem. :)

Den nya versionen (7.6) finns på http://futurist.se/gldt/ och http://www.kde-files.org/content/show.p ... tent=44218
Senast redigerad av 1 ccc_, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Gillar den! Blir både glad och förskräckt varje gång man ser den.

Du har dock glömt Extons distar: http://linux.exton.net/  ;D ;D ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Häftigt! Fortsätt med detta. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Bra jobbat! :)

Det finns en liknande tidslinje för Unix på http://www.levenez.com/unix/, men den tar inte upp alla Linux-distributioner utan bara kärnan tillsammans med alla andra Unix-varianter sedan 1969.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Riktigt trevligt att se vad som kommer från vad. Får bli en stor utskrift att sätta på lämplig plats :)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"