Hoppas ni kan hjälpa mig...
Är inte superfena på Linux, men vill bli bättre.
Jag har en bärbar dator Fujitsu Siemens Lifebook B-2610 (P3-700, 256Mb, 30Gb) som saknar cd-drive. Jag har fått låna en dockningslist med tillhörande diskettstation och en cd-drive som ansluts via PCM/CIA (dvs ej bootbar).
Just nu finns XP i datorn.
Har ej funnit någon Ubuntu startdiskett med drivrutiner för PCM/CIA, så det gick ej. Vet ni om någon sådan?
Glad blev jag när jag fann UNetbootin (http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html) via installationssidorna på Ubuntu Doc. Denna skulle göra allt automatiskt från windows med hjälp av internetuppkoppling.
Startar UNetbootin från XP och allt verkar funka bra, Jag kör enligt rekommendationerna under installationen. Har ej för avsikt att ha kvar Windows (bra va?) så låter installationen nyttja hela hd. Svarar på frågor och efter en stund får jag meddelande att installationen är klar och jag ska starta om.
Sen stoppar allt vid en prompt av typ "datornamn*användarnamn" som vill jag ska ange användarnamn och sedan lösen. Jag anger de jag valde under installation och sedan verkar jag vara inloggad...
MEN!!! skalet verkar ej gå igång. Allt är texbaserat. Vad har hänt?

Gjorde om hela proceduren. Formaterade, installerade xp, kör Unetbootin... samma sak händer.
Har ni något tips?
Måste snart lämna igen cd och diskettstation så har lite panik...

Visst, jag kan testa köra Wubi, men vill ju ha datorn som ren Linuxmaskin.