HowTo: Använda IRC i GAIM
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Ubuntu Sverige har ett chattrum på IRC det går att läsa mer om här.
GAIM är ett chatprogrammet som följer med installation av Ubuntu som man kan chatta med andra på jabber, ICQ, MSN, Yahoo och IRC.
Använda IRC i GAIM
Gå till Konton/Lägg till.. i kompisfönstret.
Tryck på knappen Lägg till
Välj protokoll IRC, ange ett valfritt skärmnamn och ange irc.freenode.net som server och tryck spara.
Gå till Kompisar/Lägg till chatt i kompisfönstret.
Konto: IRC
Kanal: #ubuntu-se
Alias: Ubuntu Sverige
Tryck Lägg till
Nu ska chatrummet Ubuntu Sverige poppa upp i kompislistan.
Server och kanal kan bytas ut för att komma in i andra chattrum.
GAIM är ett chatprogrammet som följer med installation av Ubuntu som man kan chatta med andra på jabber, ICQ, MSN, Yahoo och IRC.
Använda IRC i GAIM
Välj protokoll IRC, ange ett valfritt skärmnamn och ange irc.freenode.net som server och tryck spara.
Gå till Kompisar/Lägg till chatt i kompisfönstret.
Tryck Lägg till
Server och kanal kan bytas ut för att komma in i andra chattrum.
Varför inte lägga den här informationen i wikin, och länka till den i http://ubuntu-se.org/Wiki/Kommunikation_i_Ubuntu ?
Tänkte den skulle bli ensam i wikin som det är där för tillfället. Men jag lovar att lägga till den där sen 

- Anton Fosselius
- Kontakt:
körde faktiskt lite med gaim som irc klient.. men nej?
smidigare med irrsi
men det beror ju lite på användaren oxå..
smidigare med irrsi

men det beror ju lite på användaren oxå..
Ubuntu Linux
Robotic Fantastic
“Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one.â€
Robotic Fantastic
“Those who desire to give up freedom in order to gain security, will not have, nor do they deserve, either one.â€
Jo GAIM är ju aningen begränsad som IRC-klient men enkel! 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tack!
Jag har ett antal gånger försökt att ansluta mig till ovanstående chatt. Mestadels resultatlöst.
Vid något tillfälle fick jag en sporadisk kontakt, men mestadels har jag aldrig fått till stånd en bärande anslutning. Jag har frånkopplats pga att autentisieringen har misslyckats. Försökte lägga in en screen-dump här nu, men det gick inte heller. Trots ihärdiga försök.
Igår gav jag upp och för en gångs skull försökte jag göra ominstallation. Den avbröt jag när synaptic talade om att då skulle även ubuntu-desktop avinstalleras!!!!! Vem f-n vill avinstallera desktoppen?
Strax skall jag iväg till arbetet. Men hemkommen i natt skall jag sätta mig med ovanstående information och försöka ytterligare en gång ( självfallet har jag varje gång jag försökt att få igång detta, suttit med infosidor på en annan arbetsyta och gjort det hela punkt för punkt ). Gamla senila gubbar .......
Jag önskar er alla en bra dag
Br Tuck
Jag har ett antal gånger försökt att ansluta mig till ovanstående chatt. Mestadels resultatlöst.
Vid något tillfälle fick jag en sporadisk kontakt, men mestadels har jag aldrig fått till stånd en bärande anslutning. Jag har frånkopplats pga att autentisieringen har misslyckats. Försökte lägga in en screen-dump här nu, men det gick inte heller. Trots ihärdiga försök.

Igår gav jag upp och för en gångs skull försökte jag göra ominstallation. Den avbröt jag när synaptic talade om att då skulle även ubuntu-desktop avinstalleras!!!!! Vem f-n vill avinstallera desktoppen?
Strax skall jag iväg till arbetet. Men hemkommen i natt skall jag sätta mig med ovanstående information och försöka ytterligare en gång ( självfallet har jag varje gång jag försökt att få igång detta, suttit med infosidor på en annan arbetsyta och gjort det hela punkt för punkt ). Gamla senila gubbar .......

Jag önskar er alla en bra dag
Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Är möjligt att man måste ange ett skärmnamn. Har lagt till det nu.
- Broder Tuck
Hej sebastean
Har försökt. Men jag tycks ha en något annorlunda bild hos mig.
Kompisfönstret? Är det något uttalat, specifikt fönster?
Men sedan stämmer inget alls för min del i
Är det "Gaim Internet Messenger" Du arbetar med?
Hälsningar Br Tuck
Har försökt. Men jag tycks ha en något annorlunda bild hos mig.
Kompisfönstret? Är det något uttalat, specifikt fönster?
Detta fixade jag, men något "kompisfönster" var jag inte medveten om att det var.Använda IRC i GAIM
Men sedan stämmer inget alls för min del i
Ingenstans hittar jag något alternativ för att lägga till chatt. Än mindre resten. :/Gå till Kompisar/Lägg till chatt i kompisfönstret.
Tryck Lägg till
Är det "Gaim Internet Messenger" Du arbetar med?
Hälsningar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Jag föreslår att du börjar med att lägga in nyaste GAIM.
1. Lägg till automatix i Synaptic
2. Program/Systemverktyg/Automatix
3. Lägg till GAIM
Med kompisfönstret menar jag fönstret med alla kompisar
1. Lägg till automatix i Synaptic
2. Program/Systemverktyg/Automatix
3. Lägg till GAIM
Med kompisfönstret menar jag fönstret med alla kompisar

- Broder Tuck
Hej Du.
Tack för förtydligandet.
Nu förstår jag att någonting haltar i systemet här hos mig. I synaptic söker jag på automatix men systemet hittar ingenting med det namnet. Jag har både universe- och multiverseförråden applicerade. På något sätt har automatix inte kommit mig till del och kanske det är detta som "spökar" för mig.
Nåväl, då har jag äntligen fått en förklaring på varför det varit så förbenat svårt för mig att få till stånd detta.
Nu får jag klura på hur jag skall få fram automatix.
Tack än en gång. Sov gott.
Hälsn Br Tuck
Tack för förtydligandet.
Nu förstår jag att någonting haltar i systemet här hos mig. I synaptic söker jag på automatix men systemet hittar ingenting med det namnet. Jag har både universe- och multiverseförråden applicerade. På något sätt har automatix inte kommit mig till del och kanske det är detta som "spökar" för mig.
Nåväl, då har jag äntligen fått en förklaring på varför det varit så förbenat svårt för mig att få till stånd detta.
Nu får jag klura på hur jag skall få fram automatix.

Tack än en gång. Sov gott.
Hälsn Br Tuck
Riktigt så enkelt att få in Automatix var det visst inte. Går att lägga in Automatix genom att skriva följande i Terminal med enter mellan varje rad:
Sen ska Automatix dyka upp i programmenyerna.
Mer om Automatix går att läsa här: <a class="postlink" href="http://www.getautomatix.com">http://www.getautomatix.com</a>
Kod: Markera allt
wget http://www.getautomatix.com/files/automatix-installer
chmod 755 ~/automatix-installer
./automatix-installer
Mer om Automatix går att läsa här: <a class="postlink" href="http://www.getautomatix.com">http://www.getautomatix.com</a>
- Broder Tuck
Det är nära nu ..... 
Men inte riktigt:

Jag går till länken
Hälsn Br Tuck

Men inte riktigt:
säger den (terminalen)chmod: kan inte komma åt "/root/automatix-installer./automatix-installer": Filen eller katalogen finns inte

Jag går till länken

Hälsn Br Tuck
kanske du har kört kommandona med sudo? Det ska du inte göra..
borde inte vi sova nu? :/
Tillägg: Eller vänta, kommandon ska skrivas in på tre rader, inte på två..
borde inte vi sova nu? :/
Tillägg: Eller vänta, kommandon ska skrivas in på tre rader, inte på två..
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
:/ Automatix? Rekommenderar vi verkligen det???
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Jag rekommenderade det precis för att få Gaim 2 beta vilket har funkat upperligt för mej, finns anledning att inte göra det?
- n4h0j
Automatix har en tendens att sabba saker och ting, det är väldigt svårt att backa de saker man gjort om det skulle gå fel...
Men, men. Jag kan ha fel, de kan ju ha gjort en ordentlig uppdatering...??
Men, men. Jag kan ha fel, de kan ju ha gjort en ordentlig uppdatering...??
Stämmer nog Nahoj. Easyubuntu däremot kan även avinstallera. Men där finns inget GAIM. Så vill man ha GAIM beta enkelt så är det nog automatix som gäller. För övrigt har jag aldrig haft några problem.
- n4h0j
Så med detta sagt. Använd alltså inte Automatix om du inte vet exakt vad du pysslar med! 

Nja, att veta vad man gör är väl just det automatix är till för att man inte ska behöva, men man kanske kan säga att det inte är helt riskfritt. Men att endast lägga till GAIM kan man vad jag tror känna sig rätt trygg med. Och uppstår problem är jag gärna med och löser det.
- n4h0j
OFFTOPIC: Hehe.. Innan jag skrev detta inlägget hade jag 747 inlägg och du, sebastean, hade 911. Speciella nummer det där, hur de kan väcka känslor...