USB installation med mera

ofta_greger

USB installation med mera

Inlägg av ofta_greger »

Hej.

Helt grön på linux, men trött på windows och vill byta..
men jag har några frågor som någon snäll expert kanske kan svara på innan jag försöker installera..

1. I Ubuntu, kan jag komma åt windows filer och mappar på min andra hårddisk? Dvs kan jag fortfarande lyssna på min musik, glo på mina filmer och läsa mina dokument? (om jag har rätt program installerat givetvis)

2. Min dvd-rom suger och funkar bara när jag inte behöver den. Jag har hört att man kan installera från ett usb-minne. Stämmer detta och om ja, kan någon ge mig en länk till en bra guide? Har en 1 gig SanDisk med U3 på.

2b. Kan det bli några problem med U3 när man ska installera?

3. Vill gärna köra med dualboot och ha XP kvar om jag skulle vilja spela något spel eller nåt. Käner någon till en bra guide till hur man installerar Ubuntu medan man har kvar XP?

Tack på förhand, Ofta
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: USB installation med mera

Inlägg av Xappe »

1. Absolut! Man monterar windowspartitionen väldigt enkelt (man kan även välja vad som ska monteras som vad om man väljer manuell partitionering under installationen, men var försiktig om du inte vet vad du gör!). Som default kan man bara läsa från ntfs, men det finns programvara (ntfs-3g) som gör att man även kan skriva till ntfs.

2. har aldrig provat det, men det bör finnas guider för detta. Om du inte hittar här, prova på http://www.ubuntuforums.org...

3. Krymp din windowspartition så du frigör oanvänt opartitionerat utrymme på disken (det ska gå att göra med ubuntus installationsprogram, men se till att säkerhetskopiera viktiga filer och defragmentera ntfs-filsystemet några gånger först!). Välj att installera Ubuntu på det frigjorda opartitionerade utrymmet. Om allt går som det ska och datorn spelar boll med  installationsprogrammet, ubuntu och windows,  ska du när allt är klart, kunna välja att boota antingen windows eller ubuntu vid nästa omstart. Håll reda på vilka partitioner som är vad vid installationen så du inte raderar windows av misstag.

Får du problem så kom tillbaka hit så kanske vi här på forumet kan hjälpa dig att lösa problemen!
ofta_greger skrev: Hej.

Helt grön på linux, men trött på windows och vill byta..
men jag har några frågor som någon snäll expert kanske kan svara på innan jag försöker installera..

1. I Ubuntu, kan jag komma åt windows filer och mappar på min andra hårddisk? Dvs kan jag fortfarande lyssna på min musik, glo på mina filmer och läsa mina dokument? (om jag har rätt program installerat givetvis)

2. Min dvd-rom suger och funkar bara när jag inte behöver den. Jag har hört att man kan installera från ett usb-minne. Stämmer detta och om ja, kan någon ge mig en länk till en bra guide? Har en 1 gig SanDisk med U3 på.

2b. Kan det bli några problem med U3 när man ska installera?

3. Vill gärna köra med dualboot och ha XP kvar om jag skulle vilja spela något spel eller nåt. Käner någon till en bra guide till hur man installerar Ubuntu medan man har kvar XP?

Tack på förhand, Ofta
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Installera ubuntu från usb-minne kan du titta lite på här.
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... omUSBStick

Var noga med att se till så din ntfs partion inte är i kryssad bara.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130
Bild
ofta_greger

Inlägg av ofta_greger »

tack så mycket för hjälpen Xabbe och zenbios!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"