Jag har installerat Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon efter ett par dagar med Kubuntu och Ubuntu 7.04 som bara resulterade i felmeddelanden.
Hur som helst har jag stött på en hel del problem, och jag undrar om jag kan få lite hjälp med dem. Det är inga allvarliga fel, och det kanske löser sig snart, men de förstör hela mitt intryck av Ubuntu.
Jag har för det första fått problem med inloggningen. Till en början fungerade det finfint, senare började skärmen blinka. Nu är skärmen helt svart när inloggningssidan ska visas. Om man bara skriver in användernamn och lösen så kommer man in, och vips blir det bild. Men det är lite trist.
Jag kan inte öppna några OpenOffice.org program. När jag försöker starta något (vilket som helst) så laddas det några sekunder, sen försvinner rutan och det händer inget mer.
Varje gång jag loggar in på MSN-messenger via Pidgin så får jag godkänna något sorts kommunikationsfel mellan den globala servern och min "buddylist". Problemet är att jag får klicka en gång för varje kontakt, och det tar en stund. När jag väl har gjort detta så fungerar programmet bra.
Jag har precis börjat använda Ubuntu efter rekommendationer från vänner, och jag vet ingenting om det. Det är mycket möjligt att det finns svar på dessa frågor någonstans eller att lösningar är på väg. Jag sökte iaf igenom forumet och hittade inget som verkar vara relevant.
Tack på förhand!
//danwar
Problem med 7.10 Gutsy Gibbon
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- DeepThought
SV: Problem med 7.10 Gutsy Gibbon
Hejsan danwar, och välkommen till Ubuntu-se!
Gutsy är för närvarande bara på utvecklingsstadiet (släpps om drygt en månad), vilket gör att det kan finnas en hel del buggar. Ett ganska "vanligt" fel jag stött på är att vissa bibliotek saknar symboliska länkar (jämför med genvägar i Windows), och jag vill faktiskt minnas att det var ett sådan problem med OpenOffice. Jag är inte helt säker på detta, men det kan vara så.
För att ta reda på varför OpenOffice inte startar kan du testa att starta det m.h.a. terminalen, som du når via Program -> Tillbehör. När du väl fått upp terminalen startar du OpenOffice genom att skriva: oowriter (eller oocalc etc.).
När programmet sedan kraschar borde du få ett felmeddelade om varför, och om du har tur är det bara ett bibliotek som saknas, eller som saknar syboliska länkar.
Iallafall, om du inte lyckas tyda (det eventuella) felmeddelandet och åtgärda problemet får du säga till, och gärna posta felmeddelandet här, så kan säkert någon hjälpa till!
Vad gäller inloggningsskärmen låter det som knas med drivrutinerna till grafikkortet. Det finns en fil med information från körningen av X (X-servern är, förenklat, det som gör att du kan få grafik och inte bara text). Den logfilen ligger i /var/log/ och heter antagligen Xorg.0.log, eller liknande. Det kan hända att det står något där, som är intressant.
En annan sak kan vara upplösningen: kör du olika upplösning och uppdateringsfrekvens när du loggat in jämfört med innan du loggar in?
Lycka till, sålänge!
Gutsy är för närvarande bara på utvecklingsstadiet (släpps om drygt en månad), vilket gör att det kan finnas en hel del buggar. Ett ganska "vanligt" fel jag stött på är att vissa bibliotek saknar symboliska länkar (jämför med genvägar i Windows), och jag vill faktiskt minnas att det var ett sådan problem med OpenOffice. Jag är inte helt säker på detta, men det kan vara så.
För att ta reda på varför OpenOffice inte startar kan du testa att starta det m.h.a. terminalen, som du når via Program -> Tillbehör. När du väl fått upp terminalen startar du OpenOffice genom att skriva: oowriter (eller oocalc etc.).
När programmet sedan kraschar borde du få ett felmeddelade om varför, och om du har tur är det bara ett bibliotek som saknas, eller som saknar syboliska länkar.
Iallafall, om du inte lyckas tyda (det eventuella) felmeddelandet och åtgärda problemet får du säga till, och gärna posta felmeddelandet här, så kan säkert någon hjälpa till!
Vad gäller inloggningsskärmen låter det som knas med drivrutinerna till grafikkortet. Det finns en fil med information från körningen av X (X-servern är, förenklat, det som gör att du kan få grafik och inte bara text). Den logfilen ligger i /var/log/ och heter antagligen Xorg.0.log, eller liknande. Det kan hända att det står något där, som är intressant.
En annan sak kan vara upplösningen: kör du olika upplösning och uppdateringsfrekvens när du loggat in jämfört med innan du loggar in?
Lycka till, sålänge!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
SV: Problem med 7.10 Gutsy Gibbon
Just nu så sitter jag inte vid datorn i fråga, men jag ska testa det du har räknat upp så snart jag får möjlighet till det.
Tack för hjälpen!
Så länge ska jag försöka installera Feisty Fawn på någon av de andra datorerna här, förhoppningsvis ska de väl flyta bättre : )
Tack för hjälpen!
Så länge ska jag försöka installera Feisty Fawn på någon av de andra datorerna här, förhoppningsvis ska de väl flyta bättre : )