Evince startar av sig sälv - hur ta bort?

Användarvisningsbild
mrArne
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Evince startar av sig sälv - hur ta bort?

Inlägg av mrArne »

Jo,
Jag har suttit ett par dagar med en misslyckad migrering från Outlook till Evolution (slutade lyckligt med avinstallation av evolution och installation av Thunderbird... och mailkonvertering via Outlook Express  :)). Under denna resa var jag tvungen att vid ett par tillfällen döda datorn med strömbrytaren p g a total hängning. Vid det första tillfället var Evince öppet med en Evolution-guide i pdf-format, och sedan dess vill alltså Evince autostarta varje gång man startar alt loggar in. Jag har tagit bort Evince ur sessionshanteraren och sparat sessionen, Evince ligger inte bland startprogrammen heller. Även Nautilus öppnar ett fönster med hemkatalogen. Det måste väl finnas någon lämplig konfigurationsfil där jag kan mickla med detta eller hur? Men var?
Strulet ligger bara i en användares (av 5st) profil, de andra verkar funka. ??? ??? ???

Tacksam för allt stöd är

ola
Varför snöar jag alltid in på sånt här...?
Registered Linux User #446194
Användarvisningsbild
mrArne

SV: Evince startar av sig själv - hur ta bort?

Inlägg av mrArne »

Ehum,
Om jag omformulerar frågan såhär: Vilka filer är det som styr systemstart och dess beteende, och vilka program som ska starta? Det kan ju vara nåt som sessionshanterarens grafiska gränssnitt inte vill visa t ex. Det verkar ju uppenbarligen som om nåt ligger och skräpar ner nånstans, eftersom ovan beskrivna fenomen uppträder, mitt främsta problem är att jag inte vet var jag ska börja leta... Förmodligen ett litet skitfel - om man vet om åtgärden - som de flesta fel brukar vara...

/ooo
Senast redigerad av 1 mrArne, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
mrArne

SV: Evince startar av sig själv - hur ta bort?

Inlägg av mrArne »

Ursäkta att jag tjatar, men nu har jag hittat lite trådar om t ex .xsession-errors, och där hittar man ju lite godis - men vad är rätt åtgärd tro?
Innehåll i aktuell .xsession-errors:

Kod: Markera allt

/etc/gdm/PreSession/Default: Registering your session with wtmp and utmp
/etc/gdm/PreSession/Default: running: /usr/X11R6/bin/sessreg -a -w /var/log/wtmp -u /var/run/utmp -x "/var/lib/gdm/:0.Xservers" -h "" -l ":0" "annika"
/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
SESSION_MANAGER=local/workplace:/tmp/.ICE-unix/9015

** (gnome-screensaver:9101): WARNING **: Okänd flagga --sm-client-id
Initializing gnome-mount extension

(gnome-panel:9078): Gtk-WARNING **: gtk_widget_size_allocate(): attempt to allocate widget with width -1 and height 24
Fönsterhanterarvarning: Buggy client sent a _NET_ACTIVE_WINDOW message with a timestamp of 0 for 0x1600003 (Dokumentvi)
Fönsterhanterarvarning: meta_window_activate called by a pager with a 0 timestamp; the pager needs to be fixed.

** (gnome-session:9015): WARNING **: Host name lookup failure on localhost.
Fönsterhanterarvarning: Received a _NET_WM_MOVERESIZE message for 0x2600025 (messages [); these messages lack timestamps and therefore suck.
TPFH
/ola
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"