Skärmupplösning 2 skärmar

jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Skärmupplösning 2 skärmar

Inlägg av jansson »

Jag har problem med att få det att fungera korekt med två skärmar.

Jag har koplat min 16:9 lcd-tv till datorn via dvi, plus min 4:3 skärm via vga. När jag ska använda datorn via tv:n, för att t.ex kolla på film, så får jag en 4:3 upplösning på tv:n (2 svarta remsor på varsin sida av bilden) trots att jag använder 1024*768 vilket är den maximala upplösningen för min tv.

(Värt att nämna är kanske att jag clonar bilden till tv:n, eller snarare tvärt om eftersom den vill ha tv:n som huvudskärm iom att den går via dvi:n)

Det skulle vara bra om man kunde fixa till det så att jag bara kunde swicha över till rätt upplösning för de respektiva skärmarna när jag vill byta och självklart att den faktiskt går in i widescreen mode när jag gör det.

Finns det inget program som ger en total kontroll över vad som visas på vilken skärm osv. Utan att behöva extenda skrivbordet över till båda skärmarna. Typ som att man kör en "arbetsyta" på ena skärmen och en på den andra, i olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Skärmupplösning 2 skärmar

Inlägg av SakJur »

jansson skrev: Jag har problem med att få det att fungera korekt med två skärmar.

Jag har koplat min 16:9 lcd-tv till datorn via dvi, plus min 4:3 skärm via vga. När jag ska använda datorn via tv:n, för att t.ex kolla på film, så får jag en 4:3 upplösning på tv:n (2 svarta remsor på varsin sida av bilden) trots att jag använder 1024*768 vilket är den maximala upplösningen för min tv.

(Värt att nämna är kanske att jag clonar bilden till tv:n, eller snarare tvärt om eftersom den vill ha tv:n som huvudskärm iom att den går via dvi:n)

Det skulle vara bra om man kunde fixa till det så att jag bara kunde swicha över till rätt upplösning för de respektiva skärmarna när jag vill byta och självklart att den faktiskt går in i widescreen mode när jag gör det.

Finns det inget program som ger en total kontroll över vad som visas på vilken skärm osv. Utan att behöva extenda skrivbordet över till båda skärmarna. Typ som att man kör en "arbetsyta" på ena skärmen och en på den andra, i olika upplösningar och uppdateringsfrekvenser.
Om jag fattat rätt så ska det komma i Gutsy, alltså: 7.10, om två månader.
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Programmet som saKJur pratar om (om jag inte missförsod honom) finns faktiskt redan i förråden

sudo apt-get install displayconfig-gtk

Prova med det programmet och se om det fungerar, jag har själv inte riktigt tyckt det fungerat som jag vill (inte haft ditt problem dock) men har hört andra som haft mycke hjälp av detta program...

MVH
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Chippen skrev: Programmet som saKJur pratar om (om jag inte missförsod honom) finns faktiskt redan i förråden

sudo apt-get install displayconfig-gtk

Prova med det programmet och se om det fungerar, jag har själv inte riktigt tyckt det fungerat som jag vill (inte haft ditt problem dock) men har hört andra som haft mycke hjälp av detta program...

MVH
Tufft..
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Nvidia har ett sådant program, där man kan välja "separate X screen" för att olika upplösning etc. på olika skärmar. Du startar det med:
gksudo nvidia-settings

Om du kör ATI, Intel (eller annat) så vet jag faktiskt inte hur det ligger till..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
jansson

Inlägg av jansson »

Kan det vara så att anledningen till att composit-utökningen (kompiz) inte är tillgänglig för mig (för det står så när jag försöker starta) är att jag har tv:n som förstaskärm? (Se första inlägget)

Tror ni (någon) att det skulle eventuelt fungera om jag körde min vanliga skärm via dvi och struntar i tv:n/kör tv:n via vga?
jansson

Inlägg av jansson »

Oj då, kom på att jag visst inte hade dvi på snliga skärmen. bara på tv:n
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

det finns ju vga till dvi adapter men finns det verkligen dvi till vga?
jansson

Inlägg av jansson »

Hur jag än ställer in displayconfig-gtk så får jag ett felmedelande när jag testar. Sorry, this display configuration driver... eller nått sånt... dosent apear to work.

Sen är jag lite fundersam över de olika flikarna. Beror alla av varandra, eller är det helt separata värden man ställer in?

För jag testade alla olika varianter på varje flik för sig.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

displayconfig-gtk är inte riktigt stabilt att använda ännu, och särskillt inte med feisty... det är nog bara beklaga om det inte fungerar...
jansson

Inlägg av jansson »

men det fungerade ju när jag körde edgy.

Alltså att köra clone screen till tv:n.

Men då fungerade det inte alls från början. Utan jag fick gå in i någon fil å ändra nått. tror den hetta ati-config lr nått.

Det var mest det jag var ute efter när jag startade ämnet. Är det någon som vet komandot för att komma in i den filen och vad man ska ändra till vad?
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

hmm... låter som att du borde ändra i xorg.conf snarare.... vad du ska ändra vet dock inte jag och man får vara lite försiktig med vad man ändrar i den filen annars kraschar X...

kommandot för xorg.conf är iaf gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"