Hej!
Har två problem med mitt ubuntu Feisty Fawn. Det ena har med partitionerna att göra och är att jag inte kan partitionera allt uttrymme på min ena hårddisk. Uppbyggnaden på den ena 500gb hårddisken är 80gb för windows+program. 8gb ext3 + 2gb swap + 20gb för linux. De övriga 390gb står som "oanvändbart" när jag är i linux installationen för att dela upp partitionerna, och alla de andra partitionerna är uppdelade redan. Windows är redan igång på sin partition och funkar problemfritt. Vad är problemet? Tanken är att jag ska ha den partitionen till ntfs för ytterligare viktiga filer såsom bilder och dokument med mera. Någon som har en lösning?
Mitt andra problem har med internet att göra och är precis samma som personen i denna post:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,14880.0.html
Mitt moderkort är Gigabyte p35-ds4 och antagligen så funkar inte det integrerade nätverkskortet i linux utan man behöver speciella drivrutiner för det och så hittade jag dessa:
http://www.opendrivers.com/driver/23894 ... nload.html
Undrar nu bara vad för kommandon man behöver för att installera eller ladda drivrutinerna? Jag har försökt att följa instruktionerna som står i readme.txt men det funkar inte. Som jag förstår har linux inga rättigheter normalt att ändra och skriva på ntfs-partitioner och troligen är det vad som är problemet eller?
I båda fallen vore det väldigt trevligt med en verklig noob-genomgång för hellre fördumma mig än att jag behöver tjata på alla smådetaljer som kan tänkas uppenbara.
Tack på förhand! /Tobias
Partitions- och nätverksproblem
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
SV: Partitions- och nätverksproblem
Hej
,
det var intressanta frågor
Jag råkade bara se en tråd som rörde fråga ett:
Större partitioner verkar vara ett känt problem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/107787
Jag undrar om man kan lösa problemet genom att dela upp i partitioner mindre än 200G?
Har du tillgång till t.ex. Partition Magic kan man kanske prova att från Windows dela upp partitionen i delar som är mindre än 200G?
Man verkar också i den tråden ha haft framgång med att ladda ner partitionshanteraren gparted (samma som Ubuntu och installern använder) på en EGEN BOOTBAR CD och partitionera därifrån. Man bootar den CDn och kör partitioneringen därifrån.
(partitionshanteraren: http://gparted.sourceforge.net/)

det var intressanta frågor

Större partitioner verkar vara ett känt problem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/107787
Jag undrar om man kan lösa problemet genom att dela upp i partitioner mindre än 200G?
Har du tillgång till t.ex. Partition Magic kan man kanske prova att från Windows dela upp partitionen i delar som är mindre än 200G?
Man verkar också i den tråden ha haft framgång med att ladda ner partitionshanteraren gparted (samma som Ubuntu och installern använder) på en EGEN BOOTBAR CD och partitionera därifrån. Man bootar den CDn och kör partitioneringen därifrån.
(partitionshanteraren: http://gparted.sourceforge.net/)
Kvarstår det minsta oklarheter så fråga bara igen, jag hinner tyvärr inte skriva mer nu, sorry. Det kommer säkert fler svar i den här trådenworkaround - i was able to make a partition larger than 200GB by booting a gparted liveCD 0.3.3.0, which i'd downloaded from sourceforge some time ago.

Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Hej
Tyvärr är det inte samma problem som jag har ändå. Jag har partitionerat min 500gb hårddisk i 80+20+8+2gb...det återstår 390gb då. Men när jag partitionerat upp de andra så står det helt plötsligt att de kvarvarande 390gb är "oanvändbara". Jag kan alltså inte göra något med det övriga diskutrymmet. Hgr-klickar jag, under partitionsuppdelning av installationen av ubuntu, är den enda möjligen att "ångra alla åtgärder" och därmed börja om från början med att dela upp hårddisken i partitioner.
Problemet ligger alltså inte, än så länge kanske jag ska skriva, i att partitionen är för stor. Jag börjar undra om det är så att det är för många partitioner på en hårddisk men det verkar osannolikt.
Kan tillägga att med partition magic är det liknande problem, bara det att där har jag som enda alternativ "undelete partition". Däremot så verkar partitionen fungera som en ext2/ext3 partition för jag har en "lost+found" samt "recycled" mapp nu. Däremot verkar jag inte kunna använda den genom att skriva på den osv.,
Tyvärr är det inte samma problem som jag har ändå. Jag har partitionerat min 500gb hårddisk i 80+20+8+2gb...det återstår 390gb då. Men när jag partitionerat upp de andra så står det helt plötsligt att de kvarvarande 390gb är "oanvändbara". Jag kan alltså inte göra något med det övriga diskutrymmet. Hgr-klickar jag, under partitionsuppdelning av installationen av ubuntu, är den enda möjligen att "ångra alla åtgärder" och därmed börja om från början med att dela upp hårddisken i partitioner.
Problemet ligger alltså inte, än så länge kanske jag ska skriva, i att partitionen är för stor. Jag börjar undra om det är så att det är för många partitioner på en hårddisk men det verkar osannolikt.
Kan tillägga att med partition magic är det liknande problem, bara det att där har jag som enda alternativ "undelete partition". Däremot så verkar partitionen fungera som en ext2/ext3 partition för jag har en "lost+found" samt "recycled" mapp nu. Däremot verkar jag inte kunna använda den genom att skriva på den osv.,
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Man kan ha max 4 s k logiska partitioner på en hårddisk, därefter skapas det utökade partitioner. Men det borde installationsprogrammet klara av. Den startbara partitionen och växlingsfilen måste vara på logiska partitioner, vad jag vet.
Kan du förklar lite närmare hur du gjorde efter det att du kommit fram och skulle välja vilken typ av partitionering du skulle göra?
Kan du förklar lite närmare hur du gjorde efter det att du kommit fram och skulle välja vilken typ av partitionering du skulle göra?
Jag hade redan en partition på 80gb för windows. sen skapade jag en ext3 partition på 8gb för linux, satte mounten på /. skapade en swap på 2gb och sedan ytterligare en ext3 på 20gb med mount point /Home. Det återstående uttrymmet stod då markerat som oanvändbart. Men om nu inte programmet ändrar det automatiskt vad ska man välja för filsystem då så att det blir utökat, så som man gör i windows alltså. Eller väljer man bara primary system istället?
Har också märkt av att det är ett problem med att partitioner inte kan vara större än 200gb i live-cdn så ska försöka med partitionmagic i windows istället frågan är bara hur ändrar man mountpoint om man inte skapar partitionen i linux?
Nätverksproblemet fick jag fixat däremot nyss så det är fixat i alla fall.
Har också märkt av att det är ett problem med att partitioner inte kan vara större än 200gb i live-cdn så ska försöka med partitionmagic i windows istället frågan är bara hur ändrar man mountpoint om man inte skapar partitionen i linux?
Nätverksproblemet fick jag fixat däremot nyss så det är fixat i alla fall.
Har du fått nätverkskortet att fungera?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kommer inte riktigt ihåg just nu, men kan man inte välja mellan primära och logiska partitioner. Efter att ha skapat 3 primära partitioner får man skapa en logisk. I den logiska kan man sedan lägga sina utökade partitioner.